Byggahus.se
Älskar min PCL 20. Det är nog i stort sett samma maskin, men med lodfunktion. Mycket bra vinkel (för prisklassen): redan vid en halvmeter har jag ett kors c:a 1,35 våg och 1,65 lod. Vid en meter är det vågräta strecket styvt tre meter!
Ljusstyrkan är inte speciellt imponerande, men det är jämförbart med andra i samma prisklass. Fokus kunde också vara bättre, ska man arbeta på tio meters håll - som den ska klara enligt spec - får man inte vara för kräsen :)

Jämfört med farsans B&D (LZR6TP tror jag) är min Bosch ungefär likvärdig i ljusstyrka och fokus, kanske något bättre, men mycket bättre vinkel. Men jag saknar dock det eminenta lilla väggstativet som kom med B&D:n, den till PCL20 är rent av löjlig.

Lodfunktionen är mer användbar än man kan tro, jag ångrar inte att jag valde den dyrare PCL20. Tror jag betalade ~1400 kronor i vintras, med stativ. Nivelleringsvinkeln tycker jag är lite snålt tilltagen, ibland är det irriterande svårt att få den att samarbeta på ojämna underlag.

Tack för svar! Angående ljusstyrkan, syns det väldigt dåligt eller är det ändå skapligt synligt?

Jag såg en sån där med stativ på en järnhandel som, typ, ligger vägg i vägg med firman för 1500 kr och fundera på om jag kanske skulle ta ut den. Den kostar ju inte 5000 kr så man blir väl förhoppningsvis inte lynchad i så fall. :p

Mitt användningsområde är i såfall klamra kabel, sätta armaturer, kabelstege m.m.
Inte daglig använding, utan vid passande tillfällen.

//Patrik

Redigerat:
Ljusstyrkan är helt ok, inget du behöver vara orolig för. Obrukbar utomhus på sommaren, men fullt duglig inomhus i dagsljus.
Stativet tycker jag faktiskt är riktigt bra; snabbjobbat och stabilt. Men den lilla vägghållaren är verkligen patetisk :p Det är nog samma stativ till PCL10 tror jag?

Har föregångaren men vill byta den mot en GLL2-80 för att få 360 graders laser. Men denna är helt ok i övrigt.

Jag har också en PCL 20, och den duger utmärkt på kortare sträckor (när man kommer uppåt 8-10 m blir linjen lite väl grov för finlir). Jag gillar också att man kan låsa laserlinjen i valfri vinkel, och jag är positivt överraskad av batteritiden! Har inte behövt byta batterier än, trots många timmars arbete.

Nu är den beställd (de hade bara ett visningsexemplar som dessutom var trasigt kvar på järnhandeln).

Hade läst fel, det var visst en PCL 20. :)

//Patrik

Okej, nu har jag använt lasern ett par gånger och jag måste säga att laser är grymt! Jag tycker att den funkar väldigt bra och har alla funktioner jag söker. Att kunna få en prick rakt upp i taket är väldigt bra när man ska centrera lampor över bord osv.

Alla borde ha en laser! Alla elektriker borde ha en laser! :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.