20 016 läst · 33 svar
20k läst
33 svar
Slipmaskin - Oscillerande vs Vibrerande
Sida 1 av 3
Hallå!
Jag funderar kring slipmaskin/er
Ni som håller på med möbelsnickeri och restaurering.
Vad föredrar ni? Oscillerande eller vibrerande maskin?
Ska själv slipa av gamla möbler snart, få bort gammal färg (värmepistolen åker nog fram också).
Men jag snickrar även en del, och slipar ju givetvis då för fin yta.
Jag funderar kring slipmaskin/er
Ni som håller på med möbelsnickeri och restaurering.
Vad föredrar ni? Oscillerande eller vibrerande maskin?
Ska själv slipa av gamla möbler snart, få bort gammal färg (värmepistolen åker nog fram också).
Men jag snickrar även en del, och slipar ju givetvis då för fin yta.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Håller med Mattiasp, vad är skillnaden
Oscillerande/vibrerande riskerar att göra ringar medan en excenter-roterande hela tiden flyttar runt papperet.
Protte
Oscillerande/vibrerande riskerar att göra ringar medan en excenter-roterande hela tiden flyttar runt papperet.
Protte
Ursäkta en amatör, men om man t ex jämför dessa två herrar?mattiasp skrev:
Makita BO4556K http://www.verktygsimporten.se/index.php?location=swedish&page=4&katid=11&subid=71
Makita BO5031K (samma sida längre ner)
Förstår att dom inte roterar helt som typ en polermaskin, men dock måste skillnaden finnas?
Upplever som någon sa att den oscillerande avverkar mer.
Och att den "vibrerande" ibland kan ge rosor.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Japp, den "runda maskinen" har en slipdisk som gör en liten cirkulär rörelse med en lagrad disk som av någon outgrunnerlig anledning sakta kommer att rotera, för att nöta papperet jämnt och ger en jämn yta.
Den fyrkantiga har disk som inte kan rotera men den kommer bättre åt i hörnen. Risken är att man nöter upp papperet i ena hörnet bara.
Jag väljer den excenterroterande om jag inte har många inner hörn att slipa.
Protte
Den fyrkantiga har disk som inte kan rotera men den kommer bättre åt i hörnen. Risken är att man nöter upp papperet i ena hörnet bara.
Jag väljer den excenterroterande om jag inte har många inner hörn att slipa.
Protte
Har du en stor öppen yta ger excenterslipen med samma korn en bättre yta än den vibrerande. Den roterande kan ge en ännu bättre yta. Bandslipen är den som ger grövst yta, och störst risk för stora fel.Troberg skrev:
Den vibrerande kan köras bättre nära kanter och hörn.
Så trots en annan syn på skillnaderna, samma svar: Köp en av varje. Har du ine råd, börja med den vibrerande.
--- Mats ---
Redigerat:
Tack för all visdom.
Bara denna "enkla" fråga kvar då.
Tycker Makita BO5031K verkar helt ok, men är den för klen för den pengen?
Bara denna "enkla" fråga kvar då.
Tycker Makita BO5031K verkar helt ok, men är den för klen för den pengen?
För allmänt bruk säger ja 125mm eller en 150mm excenterslip alla gånger i veckan! Till hörnor kan man köra en billig "slipmus". Du får helt klart bäst resulat med en oscilerande exenterslip. Välj papper efter det som ska slipas. Vanilga s.k skakmaskiner står mest åh hoppar. Lackerare kör nästan uteslutande med excenter eller för hand där man inte kommer åt med maskin. Har man tillgång till bra kompressor och ska stå i verkstad så finns det riktigt smidiga enhands-varianter med tryckluft.
Jag skulle nog vilja på stå att du får finare yta med excenter än skak slip.
Om jag bara skulle köpa en slip maskin så skulle det bli rotex men den är väldigt dyr så då blir det en exenterslip.
Om du köper en excenter se då till att den inte spinner upp i högvarv vet att farsan köpte en metabo för ett antal år sedan och om man startade den i luften så snurrade den upp i fullvarv om man då satte ner den på ytan man skulle slipa så ja ni fattar. Men det kanske var så förr.
Mvh Pär H
Om jag bara skulle köpa en slip maskin så skulle det bli rotex men den är väldigt dyr så då blir det en exenterslip.
Om du köper en excenter se då till att den inte spinner upp i högvarv vet att farsan köpte en metabo för ett antal år sedan och om man startade den i luften så snurrade den upp i fullvarv om man då satte ner den på ytan man skulle slipa så ja ni fattar. Men det kanske var så förr.
Mvh Pär H