Byggahus.se
Hej allihop!

I början av min omfattande lghts renovering köpte jag en rel billig Black&Decker skruvdragare (800 kr), 14,4 V. Den har nu slitits ut. Efter renoveringen har jag fått ett stort intresse för hemmapulande och behöver nu en hyfsat ordentlig skruvdragare i mellanprissegmentet. Har sökt en hila massa på forumet och hittat en del åsikter, men vill nu höra vad ni tycker om mina tankar. Har tittat på:

AEG-Powertools BS 12 C Li 1599 :-
AEG-Powertools BSS 12 C Li 1849 :-

Hitachi DS 14 DFL 2199 :-
Hitachi DS 14 DSAL 2363 :-

Metabo BS 14,4 Li 1499 :-

Bosch PSB 14,4 LI-2 1749 :-

Finns det någon som har några åsikter om val så mottages dom varmt!
Sammantaget letar jag efter en maskin som kommer hålla. 14,4 V med litumbatteri. Som orkar med det mesta. 13 mm chuck till ev karmskruv och hålsågar räknas som bonus.
Har nu en hyfsad maskinpark bestående mest av gröna Bosch serien samt enstaka Makita maskiner.
Bosch PSB 14,4 är en rel ny maskin. En skruvdragare/slagborr. Fö lutar det mycket åt Hitachi maskinerna i nuläget. Har funderat mycket på import från Tyskland/UK, men vil nog heslt köpa från Sverige pga strul/elproblem osv.

Stort tack på förhand!

Halloj,
I generella drag kan jag säga att jag är väldigt nöjd med bosch både vad gäller den gröna och blåa serien. Jag har kört den varianten du nämner fast utan slagborrfunktion (PSR!?) i cirka 1,5 år ganska frekvent och den fungerar väldigt bra. Batterierna håller fortfarande helt ok och den har aldrig krånglat. Om du nu inte är helt såld på att ha båda funktionerna i en och samma maskin hade jag valt en vanlig skruvdragare och en billig nätdriven/sladd borrmaskin.

Hitachi provade jag i somras kommer inte ihåg modellen och tycker även att dom är rikitgt bra. Har för mig att det var grymt mycket moment i dem.

Körde själv med B&D tidigare men efter att en skruvdragare dog efter 6mån så bestämde jag mig för att aldrig mer köpa B&D.

Tack för svaret! Håller verkligen med om att kombinatioen slagborr/skruvdragare inte är optimal för hemmapulare. Blir bara mer vikt i verktyget. Bättre att ha en nät-driven slagborr, när kraften behövs.

Har nu fått ett erbjudande:

- blåa Bosch 14,4 GSR 2-Li för 2000 kr (via blocket, men obruten svensk förpackning)

- Hitachi DS 14 DSAL som visade sig finnas på Bygg-Ole för 2100.

Vad skulle ni valt, måste bestämma mig ikväll. Ngn som har någon av dessa eller har åsikter. Stort tack på förhand.

Hälsningar!

Jag skulle personligen ta Hitachin, men båda är schyssta. Ta den som känns bäst i handen.

Ok, kanske blir Hitachin. Ska försöka ta mig till affären för att känna lite på dom.

Flera åsikter?

Av dom 2 skulle jag välja boschen, känns som en bra allroundmaskin (jag har haft en).
Hitachi har jag dåliga erfarenheter av, har dok ej använt den modellen.

Jag valde en Metabo, pga att de lämnar 3 års garanti på batterierna.

har hitachin, är jättenöjd med den. Har även den blå boschen(i stugan) och en grön psr som just brunnit upp.
Hitachin faller mig i smaken med sin 13mm schuck och den fina bälteskroken. Balansen och det lite smalare handtaget passar min hand väldigt bra och batterierna samt laddare är väldigt snabb/uthållig.
Därav rekomenderar jag Hitachin....d^_^b
/
M

Själv har jag en Bosch PSR 18 Li-2 som jag är mycket nöjd med (suverän ergonomi & styrka/drifttid), i princip samma maskin som 14,4V-modellen men lite starkare och bättre batterikapacitet. Än har den inte brunnit upp.. ;)
Metabos 3 års garanti på batteriet lät f ö riktigt bra då cellerna ibland kan strejka i förtid även på de bästa batteripacken och Li-ionpack är ju som bekant inte gratis.

Ajdå det fanns visst en PSB med slag, jag trodde att det var en felskrivning av dig först.

Redigerat:
Jag tycker milwaukee verkar ha helt ok priser på sina.dessutom ligger dom bra i handen.

kör Milwaukee på alla maskiner jag har! kanon grejer

Mell skrev:
Jag valde en Metabo, pga att de lämnar 3 års garanti på batterierna.
Kör också en Metabo och är mkt nöjd med den...

Har också en Metabo som jag är nöjd på alla sätt å vis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.