4 086 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Festool TF48 klinga?
Sida 1 av 2
Har en mycket älskad ts55 som jag sågat det mesta med, och insett nu att jag inte borde använt W48 klingen till alla jobb då den börjar bli slö. Pantherklinga (PW12) skall inköpas för grövre klyvning, men undrar vad man har en TF48 till?
Har tänkte bygga kök själv, och mest troligt använda någon form av laminatbänkskiva från Ikea som skall sågas en del (bla. annat göra så skivan går i vinkel och vill ha perfekt snitt så man inte ser flisning där skivorna skall sammanfogas). Då jag tidigare sågat laminat med W48 tycker jag man får små flisor trots man gör för-skär och backar maskinen. Får jag bättre resultat med en TF48 eller är avsikten med den betydligt hårdare material och inte gör något bättre jobb på en bänkskiva?
När jag ändå är inne på klingor, går TF48 säga hjälpligt i metall (dvs skulle jag få fler användningsområden med ts55an med en sådan klinga) eller gör skillnaden i spånvinkel från TF52 stor skillnad och man måste ha den senare? Skall man kanske ge sig på en TF52 istället för att få minst risk för flisning iom. den negativa spånvinkeln - eller är jag helt ute och cyklar?
Eller skall jag bara vässa W48an, tejpa snittet och prova igen och sluta fundera på TF klingor?
Kan inget om klingor, deras utformningar och användningsområden...
Tack på förhand,
Johnny
Har tänkte bygga kök själv, och mest troligt använda någon form av laminatbänkskiva från Ikea som skall sågas en del (bla. annat göra så skivan går i vinkel och vill ha perfekt snitt så man inte ser flisning där skivorna skall sammanfogas). Då jag tidigare sågat laminat med W48 tycker jag man får små flisor trots man gör för-skär och backar maskinen. Får jag bättre resultat med en TF48 eller är avsikten med den betydligt hårdare material och inte gör något bättre jobb på en bänkskiva?
När jag ändå är inne på klingor, går TF48 säga hjälpligt i metall (dvs skulle jag få fler användningsområden med ts55an med en sådan klinga) eller gör skillnaden i spånvinkel från TF52 stor skillnad och man måste ha den senare? Skall man kanske ge sig på en TF52 istället för att få minst risk för flisning iom. den negativa spånvinkeln - eller är jag helt ute och cyklar?
Eller skall jag bara vässa W48an, tejpa snittet och prova igen och sluta fundera på TF klingor?
Kan inget om klingor, deras utformningar och användningsområden...
Tack på förhand,
Johnny
Tolkar tystnaden som att ingen använder TF klingor, och då kan nog jag hoppa över dem också 
Följdfrågan blir då, var slipar jag W48 klingan i Lerum eller Göteborg?
Gammal tråd här från 2007 rekommenderade Görans Slipservice, är det fortfarande det som gäller eller finns det bättre/snabbare/smidigare? Slipar de medan man väntar eller behåller de den några dagar?
Följdfrågan blir då, var slipar jag W48 klingan i Lerum eller Göteborg?
Gammal tråd här från 2007 rekommenderade Görans Slipservice, är det fortfarande det som gäller eller finns det bättre/snabbare/smidigare? Slipar de medan man väntar eller behåller de den några dagar?
http://www.smsservice.se/ kan slipa klingan åt dig. Senast jag lämnade in min tog det några dagar men den blev som ny. LIgger i högsbo industriområde och på importgatan på hisingen.
Har slipat på Görans, men det var ett år sedan. Tycker klingorna blir bra, men jag har inte testat hos någon annan så jag har inget att jämföra med. Tycker det funkat utmärkt så varför byta. Senast lämnade jag in 6 klingor och då fick jag vänta några dagar.
Frågan har ventilerats förut... men kan det verkligen löna sig att åka når mil för att lämna in en klinga, vänta några dagar och sedan åka tillbaka igen.
Bara transporten blir ju dyrare än en ny klinga.
Måste man inte lämna in minst 5-10 klingor om det kanske ska löna sig?
Bara transporten blir ju dyrare än en ny klinga.
Måste man inte lämna in minst 5-10 klingor om det kanske ska löna sig?
Tror jag betalade 120kr klingan för de små och 170 för de stora senast.
Festool klingorna kostar ju runt 800kr (ts55) och deWalt runt 1000kr st, till CS70 är det säkert ännu mer.
Så jag tycker nog det lönar sig, men jag har dålig koll på klingpriser. Nu har jag dem och de har hållt bra så jag kör på slipning ett tag till.
Länka nu inte in orginalklingor för 200-300st, vill inte veta hur dålig affär jag gjort, eller kanske ändå...
Festool klingorna kostar ju runt 800kr (ts55) och deWalt runt 1000kr st, till CS70 är det säkert ännu mer.
Så jag tycker nog det lönar sig, men jag har dålig koll på klingpriser. Nu har jag dem och de har hållt bra så jag kör på slipning ett tag till.
Länka nu inte in orginalklingor för 200-300st, vill inte veta hur dålig affär jag gjort, eller kanske ändå...
Titta då inte på klingorna för 22-28.pbengtsson skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ips-foer-tysklands-shopping-av-verktyg.html#8
Men Pantherklingan under 20 ligger ju utanför ditt "Blundaspann":S
Om inte annat så tycker jag det ibland kan vara skönt att inte leva helt i ett slit och släng samhället. Det är ju trots allt oftast inget fel på en en sliten klinga mer än att den behöver slipas.pbengtsson skrev:Tror jag betalade 120kr klingan för de små och 170 för de stora senast.
Visste inte att SMS slipade, där är jag ofta då det ligger 3min från jobbet så jag tittar nog förbi där. Tack för tipset!
Tyska klingor, ja jäklar vilken prisskillnad. Får ta mig i kraven och skaffa paypal...
Vad brukar frakten gå på, tyckte jag läste €10-15 i tråden och antar då att man behöver handla en stor hög med klingor för att det skall löna sig. Eller kan de skicka enskilda klingor med tex brev så det blir billigare?
Tyska klingor, ja jäklar vilken prisskillnad. Får ta mig i kraven och skaffa paypal...
Vad brukar frakten gå på, tyckte jag läste €10-15 i tråden och antar då att man behöver handla en stor hög med klingor för att det skall löna sig. Eller kan de skicka enskilda klingor med tex brev så det blir billigare?
För att återknyta till ursprungsfrågan så använder jag en klinga med trapetsformade tänder (TF) i min bordsåg då jag sågar laminatbelagda spånskivor. Resultatet tycker jag är enastående, helt splitterfria och knivskarpa kanter. Jag har iofs inte provat med t.ex. unviersalklingan så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig där. Gillar inte spånskiva så därför har jag dedikerat TF klingan för sågning i sådana.
Nu har det kommit tips på billiga klingor så då kan man chansa, har inte sågat laminat, men köksstommar och luckor körde jag med nyslipad w48 klinga och det blir som du säger, små utslag. Verkar som om TF klingan är lösningen.
Jo, förutom mitt svammel tidigare
så skulle jag ju även skrivit att klingan med den trapetsformade tanden är avsedd för bland annat lamineradeskivor. Funkar som sagt super.
När det gäller icke laminerade spånskivor vet jag inte hur den fungerar. Dock är väl kökstommar belagda med åtminstone en folie så jag misstänker att även där kan man förvänta sig ett bra resultat.
EDIT: Kom precis på att jag ju har sågat hyllplan, av spån, med folie belägning, funkade lika bra som laminat.
När det gäller icke laminerade spånskivor vet jag inte hur den fungerar. Dock är väl kökstommar belagda med åtminstone en folie så jag misstänker att även där kan man förvänta sig ett bra resultat.
EDIT: Kom precis på att jag ju har sågat hyllplan, av spån, med folie belägning, funkade lika bra som laminat.
Redigerat:
Hallåj,krijo1 skrev:Jo, förutom mitt svammel tidigareså skulle jag ju även skrivit att klingan med den trapetsformade tanden är avsedd för bland annat lamineradeskivor. Funkar som sagt super.
Står precis i samma situation som Bunker, ska såga laminat bänkskivor och efter att testat så får jag flisor, jag har orginalklingan som har används till det mesta.
Är det en ny W48 eller värt att skaffa en TF48 ?