hejsan!
jag har länge gått och klurat på att köpa mig ett 180cm hultafors rätstege MST. åka förbi jula häromdagen för att "titta" på ett. innerst inne kände jag egentligen på mig att jag var där för att köpa ett.
väl där stod jag och kikade på det och bredvid stod ett bahco 180cm pass, typ 466, orange anodiserad, med gummi i ändarna. kände på det och det kändes riktigt robust, förutom att det såg jävligt läckert ut, avvikelse 0,5mm/m. priset på 599kr gjorde att jag plötsligt inte kunde motivera att betala nästan 1500kr för hultaforsen, så det blev bahcon som slank ner i kundkorgen (inte bokstavligt då...)
har klämt och känt lite på det (har precis byggt färdigt huset så vette fan när jag ska ha det egentligen
), och jag känner mig nöjd. men ville ändå kolla runt lite här, men hittar inga som helst erfarenheter ifrån bahcos pass.
någon måste ju arbetat med dem, hur står dom sig emot hultaforsen?
mvh Henke
jag har länge gått och klurat på att köpa mig ett 180cm hultafors rätstege MST. åka förbi jula häromdagen för att "titta" på ett. innerst inne kände jag egentligen på mig att jag var där för att köpa ett.
väl där stod jag och kikade på det och bredvid stod ett bahco 180cm pass, typ 466, orange anodiserad, med gummi i ändarna. kände på det och det kändes riktigt robust, förutom att det såg jävligt läckert ut, avvikelse 0,5mm/m. priset på 599kr gjorde att jag plötsligt inte kunde motivera att betala nästan 1500kr för hultaforsen, så det blev bahcon som slank ner i kundkorgen (inte bokstavligt då...)
har klämt och känt lite på det (har precis byggt färdigt huset så vette fan när jag ska ha det egentligen
någon måste ju arbetat med dem, hur står dom sig emot hultaforsen?
mvh Henke
hehe så där får du ju inte säga, nu antyder du ju att jag köpt ett dåligt pass 
jag är inne lite på vad jag läst en del, så fort man pratar vattenpass så skriker alla "hultafors!", känns lite "bara för att det ska vara så". jag tror nog jag kommer bli nöjd med det, men det är alltid intressant att höra vad andra folk ahr för erfarenhet av dessa produkter.
mvh Henke
jag är inne lite på vad jag läst en del, så fort man pratar vattenpass så skriker alla "hultafors!", känns lite "bara för att det ska vara så". jag tror nog jag kommer bli nöjd med det, men det är alltid intressant att höra vad andra folk ahr för erfarenhet av dessa produkter.
mvh Henke
Om jag skulle köpa något annat än ett MST (vilket jag inte gjorde) så skulle det bli den variant som Hornbach säljer. Det är exakt samma stege, men libellerna är mindre känsliga. Det tror jag är det bästa budgetvalet om man nu ska snika till det lite med ett verktyg man har nytta av hela livet och som barnen kan ärva. 
Jag älskar mitt Libella 2000....nu har jag graverat in mitt personnummer i den d^_^b Den ska följa mig resten av livet och ner under mark (så jag ligger i våg!
)
Kostar en slant men jag har provat det mot andra "billigare" och jag vet att jag köpt "rätt"!
Men Bahco är ingen skit heller! Men på "Hultisarna" kan du ju byta om du slår sönder t.ex libelerna osv.. finns reservdelar. Kör du över Bahco´n med bilen eller droppar en säck bruk så är det ju bara att hutta den
Kostar en slant men jag har provat det mot andra "billigare" och jag vet att jag köpt "rätt"!
Men Bahco är ingen skit heller! Men på "Hultisarna" kan du ju byta om du slår sönder t.ex libelerna osv.. finns reservdelar. Kör du över Bahco´n med bilen eller droppar en säck bruk så är det ju bara att hutta den
Det är ett vattenpass o inte en fikabänk!raveper skrev:
Själv köra jag med Libellan o lite förlängningar kompletterat med några biltema o hultafors hobby pass när inte mm nogrannhet krävs över flera meter.
Gillar personligen inte MST pga den är "vass", övrig prestanda skall ju vara utmärkt.
Skulle säker själv kunna ersätta ett Biltema pass med Bahcopass men inte förrän dom blivit skeva..
Ja, det var ju lite dåligt. Den borde ha gått i minst 1,5 miljoner bitar, vilket tallrikar av hög kvalitet alltid går i när de råkar falla mot ett klinkergolv. I detta fallet kastades dock tallriken mot golvet men trots detta borde den ha separerats i fler bitar. Troligtvis var det dålig kvalitet på tallriken. Kommer du ihåg vilket fabrikat det var? Om det, mot förmodan, var en tallrik av hög kvalitet bör du ta kontakt med tillverkaren, för i så fall är det ett klart reklamationsfall. 
Papptallrikar regerar!tompas11 skrev:Ja, det var ju lite dåligt. Den borde ha gått i minst 1,5 miljoner bitar, vilket tallrikar av hög kvalitet alltid går i när de råkar falla mot ett klinkergolv. I detta fallet kastades dock tallriken mot golvet men trots detta borde den ha separerats i fler bitar. Troligtvis var det dålig kvalitet på tallriken. Kommer du ihåg vilket fabrikat det var? Om det, mot förmodan, var en tallrik av hög kvalitet bör du ta kontakt med tillverkaren, för i så fall är det ett klart reklamationsfall.![]()
Aha men då kan jag rekommendera Arabica! En serie porslin som tillverkades för länge sedan och som jag är uppväxt med. Brun osnygg färg a la 70-tal och fullkomligt okrossbar. Oerhört opraktiskt i hormonstinna tonår då man vill förstöra saker för att visa sitt missnöje men oerhört praktiska för föräldrar som är ointresserade av humörsutbrott. Vi lyckades faktiskt förstöra en tallrik efter en sisådär 25 års användning och då utförde min far en liten glädjedans.MathiasS skrev:
Lyfter denna gamla tråd, då jag var på Jula precis och oxå köpte ett Bahco vattenpass för det nedsatta priset: 299:-. Snacka om kap, för det priset så är det bara att njuta.
Det jag är lite konfunderad över är att Hultafors MST har en noggrannhet på 1mm/m
Medans Bahcos vattenpass har 0,5mm/m. Alltså mäter Bahcos noggrannare.....
Det jag är lite konfunderad över är att Hultafors MST har en noggrannhet på 1mm/m
Medans Bahcos vattenpass har 0,5mm/m. Alltså mäter Bahcos noggrannare.....
Tjo. hakar på i den gamla tråden. köpte ju detta passet och är överlag nöjd. ett fint långpass. det enda negativa är att jag stör mig på den gröna blåsan. jag tycker det är svårt att i dagsljus se blåsan ordentligt. hade föredragit transparent som jag har på mina kortare pass.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Jäklar, det var som hittat! Nu ska jag bara ta mig till jula nån dag =)