Byggahus.se
Skapade en varukorg hos Axminster i fredags vid 20-tiden:)
Idag försökte jag checka ut och betala men jag får hela tiden felmeddelandet:
"Sorry, we are unable to authorise your card. Please try again or use an alternative card."
Har både pengar på kontot och testat andra kort.
Någon som haft samma problem eller är det något tillfälligt med siten?
/B

Vissa kort måste man aktivera för utlandsköp på något sätt. Jag har för mig att det är så på SEB. Jag har visserligen använd mitt SEB-visa utomlands, men jag tror inte att det fungerar när man skall betala över internet. Jag använder i stället ett mastercard med för mig okänd kredit. Den är högre än 36000 kan jag i alla fall intyga efter månadens UK-excesser ;)

mattiasp skrev:
Vissa kort måste man aktivera för utlandsköp på något sätt. Jag har för mig att det är så på SEB. Jag har visserligen använd mitt SEB-visa utomlands, men jag tror inte att det fungerar när man skall betala över internet. Jag använder i stället ett mastercard med för mig okänd kredit. Den är högre än 36000 kan jag i alla fall intyga efter månadens UK-excesser ;)
:x:x:x:x

Jag har också en varukorg på Axminster, men jag har än så länge haft disciplin att inte trycka på orderknappen. Denna site är livsfarlig, de har ju allt man behöver + mer därtill.:D;)

Jag har haft liknande problem på andra sajter och det beror oftast på att de inte kan adressverifiera mot kortet, dvs verifiera att begärs levadress är identisk med fakturaadressen på kortet. Ring dem och kom överens om lämplig väg framåt. Det bästa sättet generellt är att som förstahandsalternativ alltid betala via PayPal vid utlandsköp .

Råkade ut för något liknande första gången jag handlade hos Axminster - enda skillnaden var att jag fick meddelandet i form av ett mail från kundtjänst dagen efter när ett problem med min betalning hade flaggats i deras system.

Problemet för min del var att "billing address"/ "delivery address" inte stämde överens med kortutställarens adress. När jag registrerade mitt konto hos Axminster valde jag att "internationalisera" min adress genom att inte använda åäö. När en maskin jämför "x-vagen" med "x-vägen" så stämmer det naturligtvis inte... Jag påpekade det möjliga problemet för kundtjänst och sen gick min betalning igenom på ett nafs.

Nu behöver det iofs inte vara detta som är problemet i ditt fall, men har du gjort samma groda som jag så kan det ju vara värt ett försök att ändra din kontoinformation hos Axminster.

mattiasp skrev:
SEB mastercard fungerar så. Men Nordea VISA har jag haft problem med sista veckan, brukade fungera innan, men inte just nu. Tror inte jag har förköpt mig men får nog kolla.

--- Mats ---

mattiasp, farligt dansprogram det där :D

Gillar de nuvarande maskin specialpriserna på Axminster... Kunde inte hålla mig helt ifrån detta. Blev en schysst tiger och en mycket efterlängtad dammsugare. Hoppas dammsugaren är bra nu bara.:)

Tänk om man var ekonomiskt oberoende.... oj vilken beställning det skulle bli ;)

Jag känner att jag måster förklara mig lite. Av de 36000 kronorna så gick ca 15000 till britterna. Av de var 12000 sedan länge planerade inköp från Poolewood och ca 3000 ren spontanshopping från Axminster. Även om inköpen skedde under dansprogrammet. Resten av monstersumman bestod bland annat av flygbiljetter till dottern.

Problemet löst med ett samtal till Axminster. De har problem med sin server tydligen.
1 gallon Titebond III och en Fein multimaster på väg...
/B

Härligt, bara den där väntan kvar ;)

bengtn skrev:
Problemet löst med ett samtal till Axminster. De har problem med sin server tydligen.
1 gallon Titebond III och en Fein multimaster på väg...
/B
Bra att det löste sig.

Du lyckades alltså beställa lim och få det skickat till Sverige. När jag försökte så ville de inte skicka det (eller något annat flytande). Det var iofs ett bra tag sedan, så saker och ting kan ju ha ändrats,,, i rätt riktning för en gångs skull! Bra att veta.

mattiasp skrev:
Jag känner att jag måster förklara mig lite. Av de 36000 kronorna så gick ca 15000 till britterna. Av de var 12000 sedan länge planerade inköp från Poolewood och ca 3000 ren spontanshopping från Axminster. Även om inköpen skedde under dansprogrammet. Resten av monstersumman bestod bland annat av flygbiljetter till dottern.
Nå, men det var ju annorlunda. 3000 för kvällsgodis, ytterligare 12000 för mer genomtänkta hobbyleksaker. Flyg och diverse kul för ytterligare 21000. :D

--- Mats ---

Jag skall sluta att lägga ut min privatekonomi till allmän beskådan. Visst blev det mycket leksaker förra månaden.

Nåväl, om ni skall köpa lim från Axminster kan jag rekommendera Polymite från Polyvine. Det är ett Urea-Formaldehydlim med extremt lång öppettid. Perfekt vid komplicerade limningar, vilket för mig betyder i stort sett allt som har med möbelsnickeri att göra.

UF-limmet är ett pulver som man blandar med vatten. Öppettid ca 1 timme och presstid ca 6 timmar. Limmet härdar och binder vattnet man har blandat i. Efter härdning är limmet mycket hårt och lätt att slipa bort. Det är helt vattenfast och man kan bygga båtar och utomhusmöbler med det. Limmet bör vara perfekt till fanering och lamineringar. En mycket trevlig bekantskap. Nackdelen är att man helst skall väga in pulvret och att det blir lite slabb med blandningen. Man bör helst blanda i engångsburkar och vara beredd på att redskapen blir förstörda. Om man är snabb kan man rengöra penslar osv i vatten, men har limmet börjat gela så är det kört. Eftersom limmet härdar vid obegränsad tjocklek och krymper endast obetydligt, är det "gap filling"

Ett mycket trevligt lim helt enkelt. Det är för övrigt luktfritt och fritt från flyktiga organiska lösningsmedel.

Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag skall sluta att lägga ut min privatekonomi till allmän beskådan. Visst blev det mycket leksaker förra månaden.

Nåväl, om ni skall köpa lim från Axminster kan jag rekommendera Polymite från Polyvine. Det är ett Urea-Formaldehydlim med extremt lång öppettid. Perfekt vid komplicerade limningar, vilket för mig betyder i stort sett allt som har med möbelsnickeri att göra.

UF-limmet är ett pulver som man blandar med vatten. Öppettid ca 1 timme och presstid ca 6 timmar. Limmet härdar och binder vattnet man har blandat i. Efter härdning är limmet mycket hårt och lätt att slipa bort. Det är helt vattenfast och man kan bygga båtar och utomhusmöbler med det. Limmet bör vara perfekt till fanering och lamineringar. En mycket trevlig bekantskap. Nackdelen är att man helst skall väga in pulvret och att det blir lite slabb med blandningen. Man bör helst blanda i engångsburkar och vara beredd på att redskapen blir förstörda. Om man är snabb kan man rengöra penslar osv i vatten, men har limmet börjat gela så är det kört. Eftersom limmet härdar vid obegränsad tjocklek och krymper endast obetydligt, är det "gap filling"

Ett mycket trevligt lim helt enkelt. Det är för övrigt luktfritt och fritt från flyktiga organiska lösningsmedel.
Lång öppettid är guld värt. Men formaldehyd? I och för sig luktfritt... Är det helt ok att lagra inne och att blanda inne? eller finns det varningar att oroa sig för?

--- Mats ---

Polymite måste vara en efterföljare till klassikern cascamite som togs fram för att laminera flygplansvingar under andra världskriget. Ska testa det nästa gång. Cascamite kan man i bland hitta hos båtbyggerifirmor.
Annars har TB III hyggligt lång öppettid och går bra att slipa bort. Bestälde också en liten flaska liquid hide glue för att testa. Den har ännu längre öppettid.
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.