Svara Nytt ämne
  1. 2010-03-15 10:09
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2007
    Blekinge
    110 inlägg

5 bilder

PTA 2400 till andra sågar än Bosch

Tittar runt på sågbord och snubblade över PTA 2400 för en tusing.

Men läste nu på någon sida att fästena endast var för Bosch. Jag har noll erfarenhet av kap/gersågar. Är det så att detta bordet bara passar Bosch görna serie? För den sågen har väl också bara hål i sågen för att fästa i ett sågbord precis som min Metabo 216.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-03-15 10:18
    Svara | #2

joflopps avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    Har bestämt för mig att hålen sitter med annan symetri på de gröna sågarna, men jag kan ha fel. Annars är det lätt fixat att sätta en tillsågad plyfaskiva på din gröna såg och sedan göra anpassade hål i plyfan för sågbordet.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-03-15 10:40
    Svara | #3

Blekinge
    110 inlägg

5 bilder
    ok, det var ju helt kass

hade ju varit smidigt om det funnits någon standard på dessa hål så det hade gått att välja lite olika bord och sågar.

4. 2010-03-16 09:55
    Svara | #4

Blekinge
    110 inlägg

5 bilder
    Får väl se om jag kan köpa en på öppet köp om det inte är någon mer som har erfarenhet så får jag helt enkelt testa

5. 2010-03-17 07:45
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    skåne
    435 inlägg
    Gillad 43 gånger
    12 bilder
    Jag har ett sånt bord. Överdelen av det är en "rektangel" som byggs ihop. Man kan justera hur långt ifrån varandra två av sidorna ska vara. I dessa sidor är det sen frästa spår där man bultar fast sågen. Så så länge de passar inom vad man kan justera sidorna till borde det gå bra med en annan såg. Uppskattningsvis kan du ha en såg som är mellan 27 och 52 cm bred och mellan 8 och 35 cm djup. (mellan fästhålen)

6. 2010-03-17 12:29
    Svara | #6

Blekinge
    110 inlägg

5 bilder
    du skriver att den kan vara max 52cm bred, de flesta sågar är väl bredare än då. Inte riktigt med på vad du menar.

Måste man bygga ihop rektangeln eller kan man bulta fast sågen direkt i fästena som eller måste man använda pinnarna?

7. 2010-03-17 17:20
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    skåne
    435 inlägg
    Gillad 43 gånger
    12 bilder
    52cm är mellan hållen som du bultar sågen i. På min såg är bottenplattan bredare, men hålen sitter en bit från kanten.
    Har du en ännu bredare såg är det inte omöjligt att det med någon egenlösning skulle gå att bara använda två av delarna i rektangeln och få ihop det ändå. Det bygger dock på att fästhålen i sågen sitter i linje i både fram och bakkant.

Liknande ämnen

1. BOSCH Sågbord PTA 2400 till Metabo KGS 216 M?
    av Rooney i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Leica Disto D3a vs. Bosch GLM 80 vs. ANDRA laseravståndsmätare?
    av Martin_B i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Nya blåa sågar från Bosch.
    av Maxikatten i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Hur sågar man till hörnen på taklister
    av yuphin i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. hur sågar jag till hörnen ?
    av bimbosorken i forum Tak & vind