Svara Nytt ämne
  1. 2009-08-18 08:04
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: feb 2009
    Halland
    61 inlägg

2 bilder

Köp av elkedjesåg

Ska köpa ny elkedjesåg för att användas till vedkapning.
    Har tittat på en Husqvarna 321EL.
    Är det någon som har erfarenhet av användningen av en sådan?
    Och hur är kvalitet som tex det är nylon kuggar på den.

Tacksam för svar Anders

2. 2009-08-18 08:14
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jul 2009
    Dalarna
    508 inlägg
    Gillad 7 gånger
    1 bilder
    Stihl MSE 140 CBQ med lång kabel funkar perfekt till det mesta....
    Dolmar har värstingsågen om det är en sådan du letar efter men vill minnas att den var riktigt dyr, fördelen med dessa sågar är att de håller vad de lovar samt är sköna att använda under långa pass... Har tyvärr ingen info/erfarenhet av den du funderade över..
    "byggare"

3. 2009-08-18 21:37
    Svara | #3

jbl
    Nykomling Medlem: okt 2007
    Uppland
    11 inlägg

Jag har den du funderar på och är mycket nöjd så här långt med den. Sågade upp 15m3 under en helg. Kunde vara lite starkare vid grov stock. Men för 2000kr kan man nog inte begära mer.

Vet faktiskt inte om det är nylon eller metall kuggar. Men tror mig minnas att jag har läst att det är metall. Sågen blev bäst i test bland elsågar i denna prisklass. Sökte på Husqvarna 321 EL via google och hittade testen.

4. 2009-08-19 09:43
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: jul 2009
    Dalarna
    508 inlägg
    Gillad 7 gånger
    1 bilder
    Hmm! Dolmar Es2035 är bäst i test men det beror väl på vem som gör testen!! den kostar om jag inte minns fel i samma klass som Hq...

5. 2009-08-19 20:17
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: apr 2008
    Östergötland
    1 131 inlägg
    Gillad 81 gånger
    4 bilder
    Stihl har också blivit bäst i test, i ett annat test då såklart.

HVA/Jonsered är lite smalare och smidigare så de passar bra till byggen och sånt där man kanske vill såga i hörn.

Jag gillar Stihl till vedkapning, de känns ungefär som att hålla i en bensinsåg eftersom motorn är tvärställd, vilket jag tycker ger bättre balans.

Köper man en av ett vettigare märke (HVA, Stihl, Jonsered, Dolmar (heter Makita idag) som jobbar med bensinsågar i fackhandel så är det lugnt, det går i princip inte att hitta någon skit, ens om man letar länge.

På stormarknader är det lite värre, där är det motsatt förhållande, det är riktigt svårt att hitta något bra. Det fanns en Partner som var nästan exakt samma som HVA/Jonsered (allt ägs av HVA), men den har jag för mig är bortplockad.

Är man ute efter en monstersåg så finns ju Stihl 220 CQ (http://www.stihl.se/isapi/default.as...E+220+C-Q.html), men den kostar mellan 4 o 5000 nånting så det kanske är overkill
    Senast redigerad av Nonkan 2009-08-19 20:19

6. 2009-08-19 23:53
    Svara | #6

Lolles avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    31 år
    Jämtland
    3 028 inlägg
    Gillad 547 gånger
    73 bilder
    Kör själv Stihls 200 och har tidigare använt Stihl 180, partners 1700 kr maskin och den jonsered som Swedol säljer för runt 2000kr. Tycker att Stihl 200 är överlägsen även om den är dyrare.

Hade valt Stihl 180 om pengarna är viktiga men kraften i den större och att den har automatisk återställning av överbelastningsskyddet är till stor nytta.

Oavsett om du väljer Stihl, makita, husqvarna eller jonsered tror jag du blir nöjd. Köp för tusan inte Partnern bara, kanske funkar till lite buskar mm men inte alls till lite mer riktigt arbete trots att den kostar nära märkesprylarna

MVH Lorant

7. 2009-08-20 07:13
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: feb 2009
    Halland
    61 inlägg

2 bilder
    Känns som jag ska köpa antigen en Husqvarna, Stihl eller Jonsered. Hade en Black & Decker hobbysåg som faktiskt fungerade hyfsat i 2 år, men så körde jag i en för stort träd, så rök nylonkuggen i maskinen. Lärt mig iallafall att se till att slipa kedja ofta, det är det som oftas knäcker maskinerna att man kör med slö kedja.
    Tack för svaren.

8. 2009-08-20 07:33
    Svara | #8

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 510 inlägg
    Gillad 18 gånger
    11 bilder
    Jag vill gärna tipsa om BOSCH AKE 35-18 S, eftersom den inte nämns i tråden.
    Välbalanserad
    1800 W motor
    35 cm svärd
    Kedjespänning utan verktyg
    Med andra ord ett gott köp!

9. 2009-08-20 07:58
    Svara | #9

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 569 inlägg
    Gillad 1 781 gånger
    1084 bilder
    Immobil skrev Visa original
    Jag vill gärna tipsa om BOSCH AKE 35-18 S, eftersom den inte nämns i tråden.
    Välbalanserad
    1800 W motor
    35 cm svärd
    Kedjespänning utan verktyg
    Med andra ord ett gott köp!
    Kom på delad andraplats i denna test:
    http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=11764

Tänk på, om du funderar på att köpa boschen, att Bosch AKE finns i "hobby" och pro-varianter, den här testade är pro, med bl.a. högre kedjehastighet än hobbydito.
    Sen finns det olika svärdlängder, och även utan verktygslös kedjespänning.

Jag sett Bauhaus, Jula och COOP har haft billiga (typ 700-1100:-), men alla i "hobby" då.
    Den som vet mest, gissar minst !

Liknande ämnen

1. Elkedjesåg eller motorsåg?
    av Bowman i forum Trädgårdsmaskiner
  2. Ryobi Elkedjesåg.
    av GR_B i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  3. Bra elkedjesåg?
    av mycke_nu i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Clas elkedjesåg säger poff
    av Arne61 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Elkedjesåg - Makita UC3501 A
    av daniellindholm i forum Verktyg, maskiner & fordon