Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-03-12 18:39
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jan 2009
    västerbotten
    54 inlägg

Köpa vinkelslip

Tja!
    Går i tankarna at skaffa mig en vinkelslip modell mindre 115-125mm.
    Vad ska jag köpa? Har kikat en del på import från england och då främst fastnat för makitas 9558PB och Dewalt D28135K. Den senare på någon slags kampanj...

http://www.power-tools-pro.co.uk/dew...ne-p-3747.html

Vad tycker ni om dessa? Andra förslag?

Tack på förhand!

2. 2009-03-12 18:46
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: okt 2008
    Västerbottens län
    678 inlägg
    Gillad 15 gånger
    10 bilder
    DeWalt-maskinen avråder jag å det bestämdaste från då det är en 110Voltare. Rent generellt sett har jag fått för mig att de lite "bättre" märkenas (blå bosch, hitachi,metabo,makita, milwaukee, dewalt mfl) vinkelslipar inte skiljer särskilt mycket rent tekniskt/prestandamässigt, utan gå på nån butik och känn och kläm lite och välj det som passar din hand och plånbok bäst. Och jo, kör på en 125:a, 115 har bara ett berättigande i batterimaskiner anser jag.

3. 2009-03-12 18:51
    Svara | #3

Gudfader Medlem: aug 2007
    Uppsala
    4 046 inlägg
    Gillad 217 gånger
    30 bilder
    Bosch blå håller för att kapa sten hela dagarna med!

Köp iaf en med fritt reglerbar fart!

Snart kommer verktygsfetischisterna och överröser dig med goda råd

4. 2009-03-12 19:01
    Svara | #4

Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: sep 2005
    Skåne
    4 768 inlägg
    Gillad 153 gånger
    151 bilder
    Jag tycker att du ska ha en 125mm, helt klart. Sök lite, vet att det har skrivits mycket om vinkelslipar, säkerhetsfunktioner, kvalitet osv.

5. 2009-03-12 19:11
    Svara | #5

Forumgud Medlem: jul 2007
    Skåne
    3 114 inlägg
    Gillad 31 gånger
    69 bilder
    Daniel_N skrev Visa original
    Jag tycker att du ska ha en 125mm, helt klart. Sök lite, vet att det har skrivits mycket om vinkelslipar, säkerhetsfunktioner, kvalitet osv.
    En vinkelslip är inget precisionsverktyg. Så en stor motor, inte alltför tung, och ine större än du behöver är en bra inriktning. Med det sagt, om du inte skall klyva sten till skillnad från plattor, räcker en 125 gott.

Märke (eftersom det inte är ett precisionsverktyg) kvittar om du inte tänker använda den många timmar om dagen.

Har en röd black and decker 125 mm (har den och bandslipen från Black and decker). Bortsett från att säkerhetsbrytaren är lite seg, så är den bra (stabil, lätt nog och stark nog).

Vinkeslip och tigersåg är de två verktyg där jag tror en kinamaskin har störst chans att konkurrera.

--- Mats ---

6. 2009-03-12 19:29
    Svara | #6

västerbotten
    54 inlägg

Shit va många svar redan!
    Tack "gilbert", hade helt missat att det var en 110 voltare!
    Hur många watt är nåt slags minimum, räcker 840?
    Verkar ju fortfarande vara en helt okej affär att handla från england, nåt att tänka på inför et eventuellt köp?

7. 2009-03-12 19:42
    Svara | #7

Skåne
    3 114 inlägg
    Gillad 31 gånger
    69 bilder
    ubbe76 skrev Visa original
    Verkar ju fortfarande vara en helt okej affär att handla från england, nåt att tänka på inför et eventuellt köp?

Jag har 1200 Watt på en 125a och det räcker gott till det mesta, men den blir trött med en diamantslip på betonggolv, så det beror lite på vad du skall ha den till.

--- Mats ---

8. 2009-03-12 19:44
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2005
    423 inlägg

3 bilder
    ubbe76 skrev Visa original
    Det beror på vad du ska ha den till.

125:a har framkommit.

För min egen del och jag tror att många håller med är så hög effekt som möjligt gäller för att kunna göra "allround" arbeten med vinkelslipen
    840 som du nämner är de facto klenaste laget.

9. 2009-03-12 19:51
    Svara | #9

Uppsala
    4 046 inlägg
    Gillad 217 gånger
    30 bilder
    Jag tror inte man ska stirra sig blind på antal watt. Det är som med stereoförstärkare; lågprismärken har en tendens att mäta effekten annorlunda jämfört med de bättre märkena.

10. 2009-03-12 19:57

423 inlägg

3 bilder
    injonil skrev Visa original
    Jag tror inte man ska stirra sig blind på antal watt. Det är som med stereoförstärkare; lågprismärken har en tendens att mäta effekten annorlunda jämfört med de bättre märkena.
    Jodå.

Men aldrig i jämförelse med lågprismärkerna.....

11. 2009-03-12 20:04

Skåne
    3 114 inlägg
    Gillad 31 gånger
    69 bilder
    Badger skrev Visa original
    Jodå.

Men aldrig i jämförelse med lågprismärkerna.....
    På en vinkelslip är antal Watt viktigt så snart man börjar belasta den. En vinkelslip som inte orkar mer förvandlas på kort tid till en bandslip med ett synnerligen smalt band (skivans kant). Vad man tänkt göra påverkar behovet, om man bara kör med liten belastning (115 mm skiva på högant i bilplåt) kan man klara sig med en klenare slip än när man använder flatsidan på en 125a. Men har man väl valt en slip med mindre watt så har man också skapat en begräsning i vad den orkar.

Att vissa leverantörer skyltar med watt som kallas mer än de är gör det inte mindre intressant att få tillräckligt många watt, det gör bara jämförelsen svårare.

--- Mats ---

12. 2009-03-12 20:07

423 inlägg

3 bilder
    Mats Bengtsson skrev Visa original
    På en vinkelslip är antal Watt viktigt så snart man börjar belasta den. En vinkelslip som inte orkar mer förvandlas på kort tid till en bandslip med ett synnerligen smalt band (skivans kant). Vad man tänkt göra påverkar behovet, om man bara kör med liten belastning (115 mm skiva på högant i bilplåt) kan man klara sig med en klenare slip än när man använder flatsidan på en 125a. Men har man väl valt en slip med mindre watt så har man också skapat en begräsning i vad den orkar.

Att vissa leverantörer skyltar med watt som kallas mer än de är gör det inte mindre intressant att få tillräckligt många watt, det gör bara jämförelsen svårare.

--- Mats ---
    Jupp. Så är det

Framgick inte det....

13. 2009-03-12 20:27

Uppsala
    4 046 inlägg
    Gillad 217 gånger
    30 bilder
    Jovisst, men det var också det jag menade.

14. 2009-03-12 20:38

Forumgud Medlem: okt 2008
    Mitt i Sverige
    1 525 inlägg
    Gillad 1 gånger
    4 bilder
    Någon sa att en vinkelslip inte är ett precisionsverktyg, jag vill påstå motsatsen,
    Vinkelslipen är ett utmärkt verktyg, om den har balans och är vibrationsfri,
    den kan med fördel användas till att slipa borrar, eller kapa sten.
    125 mm skiva är vad som gäller på den lilla, 1200-1500 watt kan vara lämpligt
    helst så smal som möjligt, så man kan hålla den(hyfsat) stadigt med en hand.
    Överhandsfräsar å cirkelsågar har man ofta anhåll å bjäfs till, men vinkelslipen gäller det att kontrollera på " fri hand",
    Vinkelslip och skruvdragare är de handmaskiner jag inte tycker att man ska köpa det billigaste,
    Inte nödvändigtvis de dyraste heller iofs, men handlar det om någon hundring extra, så lägg det på en snäppet bättre maskin..

Föresten ,, köp en 180mm också, så kan du sätta de skivorna i 125an när de är slut i den stora..
    Och känn på maskinen i en affär , innan du skickar efter..
    Senast redigerad av Mäster 2009-03-12 20:42

15. 2009-03-12 22:29

västerbotten
    54 inlägg

Jo misstänkte att det med watt nog inte alltid stämmer (är stereofreak så jag känner igen syndromet::-)) Kanske måste kolla ett snäpp högre effekt ändå, vill inte råka på att man saknar kraft... Ska egentligen inte använda den till nåt speciellt krävande, men vill känna att det finns där den dagen man behöver.
    Kanske denna vore lämpligare?
    http://www.power-tools-pro.co.uk/mak...em-p-4812.html

Är de kända märkena (dewalt, makita, bosch blå, hitachi) likvärdiga, eller något märke som ligger snäppet före just när det gäller vinkelslipar?

Liknande ämnen

1. Vilken vinkelslip ska jag köpa?
    av RtZ i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Köpa 230mm vinkelslip eller hyra
    av ByggareFred i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Akuthjälp! Köpa vinkelslip i present.
    av Lightning i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Vinkelslip GWS 11-125CI vs Vinkelslip GWS 11-125CIE???
    av Suhagg i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Vinkelslip
    av anra i forum Verktyg, maskiner & fordon