Byggahus.se
Jag skulle vilja ha en solcellsdriven fläkt i "utedasset" på sommarstugan. Tanken är att fläkten skall suga ut luften ur toan via ett 1,5m långt horisontellt spirorör så att lukten kommer "runt knuten". Finns det någon som har sett ngt liknande eller har ngn tips på lösa delar man kan använda (typ datorfläkt + ngn typ av solcell)?

//Larsa

Var skall luften komma in?
Kanske inte är så smart att ventilera dasset med undertryck.
Jag tror att det skulla funka bättre med tilluft (friskluft) där du sitter och se till att luften trycks ut genom någon öppning nere där doften kommer ifrån.

Bara en fundering har dock inget direkt förslag på komponenter till systemet.

/Patrik

Tanken var att undertrycket skulle skapas under bänken man sitter på (där spiro röret går ifrån idag), och att tilluft skulle komma genom en ventil i dörren. Är det ngn skillnad rent praktiskt/tekniskt med undertryck resp övertryck?

www.hjertmans.se har solcellsdrivna fläktar för båtar, en sådan fungerar nog lika bra i ett dass som i en båt.

Hälsningar/Bror

Kanske en sån här:

Fläkt ClasOlsson
Effekt 6 W/0,5 A. Luftflöde 3 m3/min. Storlek 119x119x38 mm. Vikt 0,27 kg.
Artikelnummer:32-347
Pris: 198:-

Ihop med en sån här

Solcell JULA
13,5 - 17V. 350-410mA 6W. Mått: 313x923mm.
Pris: 399:-

Kommer solcellen funka då? Är det inte ngn elektronik inbyggd för att den skall ladda batterier? Jag är själv helt novis på detta.....

För dina ändamål är det väl ngt sådant här som gäller:

från hjärtmans:
4913-3 Solcellsventilator 3" Day&Night. 20m3/tim. Ytterdiam 215mm, håltagning 95mm. H=40mm, med inbyggt laddningsbart batteri. Ej avstängningsbar 1490.-      
4913-4 Solcellsventilator 4" Day&Night. Som 4913-3 men håltagn 121mm och 23 m3/tim 1450.-

Jag har en i båten och den funkar busbra. Köpte på Erlandssons brygga för många år sedan.

Om dasset är nära ett träd eller en husvägg, fungerarar självdrag. Ju högre nivåskillnad mellan dass och rörets utlopp desto bättre. Bör vara minst 4 meter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.