18 827 läst · 8 svar
19k läst
8 svar
Solcellsdriven fläkt?
Jag skulle vilja ha en solcellsdriven fläkt i "utedasset" på sommarstugan. Tanken är att fläkten skall suga ut luften ur toan via ett 1,5m långt horisontellt spirorör så att lukten kommer "runt knuten". Finns det någon som har sett ngt liknande eller har ngn tips på lösa delar man kan använda (typ datorfläkt + ngn typ av solcell)?
//Larsa
//Larsa
Var skall luften komma in?
Kanske inte är så smart att ventilera dasset med undertryck.
Jag tror att det skulla funka bättre med tilluft (friskluft) där du sitter och se till att luften trycks ut genom någon öppning nere där doften kommer ifrån.
Bara en fundering har dock inget direkt förslag på komponenter till systemet.
/Patrik
Kanske inte är så smart att ventilera dasset med undertryck.
Jag tror att det skulla funka bättre med tilluft (friskluft) där du sitter och se till att luften trycks ut genom någon öppning nere där doften kommer ifrån.
Bara en fundering har dock inget direkt förslag på komponenter till systemet.
/Patrik
Tanken var att undertrycket skulle skapas under bänken man sitter på (där spiro röret går ifrån idag), och att tilluft skulle komma genom en ventil i dörren. Är det ngn skillnad rent praktiskt/tekniskt med undertryck resp övertryck?
För dina ändamål är det väl ngt sådant här som gäller:
från hjärtmans:
från hjärtmans:
Om dasset är nära ett träd eller en husvägg, fungerarar självdrag. Ju högre nivåskillnad mellan dass och rörets utlopp desto bättre. Bör vara minst 4 meter.