Svara Nytt ämne
  1. 2006-11-02 07:44
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2006
    8 inlägg

Värmeförflyttare

Hej.

Tänkte installera en värmeförflyttare mellan vårt kök (intill kakelugnen) och vardagsrummet.

Problemet är att både Fresh och PAX som är allmänt kända är så förbaskat fula. Ngn som har ngt annat bra alternativt märke eller lösning? andra erfarenheter av värmeförflyttare tas oxå tacksamt emot.

2. 2006-11-02 10:31
    Svara | #2

Forumgud Medlem: feb 2005
    1 528 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: Värmeförflyttare

Hej

Det finns en billig variant och det är en kanalfläkt från Clas Ohlson.
    Den har endast strömmatning så det måste till en styrning om den ska
    kunnas varvtalsregleras.

Rörfläkt för till/frånluft. Avsedd för att byggas in i rör från 100 mm. Lämplig för utrymmen som behöver luft/värmeförflyttning. 230 V/12 W. Max. flöde 93 m³/h. IP 23. * *
    32-3399 * *
    298,00

Den är inte snygg men den blåser bra, har dock ej testat den som förflyttare till
    våran kamin ännu.
    Finns ett gallerlock till den så den ser snyggare ut.

3. 2006-11-02 12:43
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: okt 2004
    901 inlägg

1 bilder

Hur är classes fläkt ljudnivåmässigt? Pax har fördelen av att vara hyfsat tyst.

4. 2006-11-02 17:37
    Svara | #4

Nykomling Medlem: jan 2006
    8 inlägg

Vad sägs om denna från Myson? 36-1957 snyggare än freshfläkten absolut, billigare oxå men är den vettig. Vad sägs om ljudnivån på 37 db. Fresh har väl den möjligheten att man kan ställa varvtalet på den med temp styrning.

5. 2006-11-03 12:12
    Svara | #5

Nykomling Medlem: aug 2006
    13 inlägg

1 bilder

Nu är jag absolut inte kunnig inom detta område, men har liknande problem... Se även denna tråd:
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=48928/9#9

Men min intuition säger mig att om ni bara ska flytta varmluften till "andra sidan väggen" så funkar nog dessa produkter helt ok. Har ju ett flöde på 60-80m3/h och går nog bra om man inte har något vidare längd på röret (=inte ska flytta långt)
    Men vill man ha lite flöde så att det inte bara låter och blir "hårblås" av det hela, så får man nog (?) satsa på lite mer konventionella grejer. Jag håller på att få offert från www.ventilationsbutiken.se *men då är det ju förstås prylar som ser ut som hej-kom-och hjälp, d v s man behöver en garderob/vind motsv. att gömma dem på, och priset lite annorlunda... Men flödet kan vara 3-500m3/h istället och ännu större. Det är ju å andra sidan tråkigt att köpa och installera grejer som inte ger effekt...
    Känns jädrigt lurigt detta att veta/få reda på hur det kommer att låta + effekt...

Som sagt, ta inte detta som en råd från en ventialtionstekniker, för det är jag inte...

6. 2006-11-03 16:30
    Svara | #6

Forumgud Medlem: feb 2005
    1 528 inlägg
    Gillad 1 gånger

Hur är classes fläkt ljudnivåmässigt? Pax har fördelen av att vara hyfsat tyst.
    Ja den låter ju lite, men jag har bara hört den på maxvarv.

7. 2006-11-06 18:22
    Svara | #7

MMR
    Senior medlem Medlem: maj 2006
    39 år
    Skåne
    1 477 inlägg
    Gillad 57 gånger
    43 bilder

Jag har samma projekt på G i vår sommarstuga. Idag så ligger sovrummet i angränsning till allrummet och murstocken går "genom" väggen så att säga, dvs, halva murstocken är i sovrummet, andra halvan i allrummet där kaminen står, detta innebär varmt och gott i sovrummet, så bra att det inte ens finns en radiator där. Nu skall vi flytta sovrummet för det gamla sovrummet skall öppnas upp och bli en del av allrummet. Nya sovrummet kommer börja ca 2 m längre bort från murstocken, och runt murstocken kommer inte finnas några väggar, den står helt fritt.

Planen var då följande, installera en ventil rakt ovanför kaminen, dra 2 meter spiro eller plaströr genom isoleringen på vinden bort till sovrummet och en ventil ner genom taket där med. En fläkt någonstans skulle behövas för att få lite blås.

Lite frågor har såklart dykt upp:

* Vilken värmeförlust kan man räkna med? Jag mätte temperaturen uppe vid taket ovanför kaminen, vid ca 20 graders rumstemperatur (ca 3 m från kaminen) var luften vid taket ca 30 grader, hur mycket kan jag förlora av denna värmen över ca 2-2,5 m ?

* Fläkt, skall jag sätta en fläkt mitt i röret? Typ den som tidigare nämnts på Clas Ohlson, eller skall jag sätta en sugande fläkt ovanför kaminen, eller en som blåser ut i sovrummet. Ljudnivåmässigt så känns det som att en fläkt i mitten antagligen blir bäst. Man vill inte ha en fläkt i allrummet under kvällen, och inte en i sovrummet när man lägger sig, antagligen kommer man visserligen inte vilja ha fläkten på under natten ändå, då litar jag nog på ett element, värmen lär ju avta under natten och jag vill gärna ha lite svalare när jag sover. Men om vi bortser från ljudet, är det någon skillnad effektmässigt tro?

Någon som har något annat?

8. 2006-11-14 12:19
    Svara | #8

Hockes avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    40 år
    Gävleborgs län
    597 inlägg

10 bilder

Det är nog bättre att blåsa ut kall luft från sovrummet uppe i den varma takluften vid kaminen så blandar naturlagarna luften till jämn nivå, och då dras lagom värme in genom dörrhålet till sovrummet.
    Annars är väl risken att den 30°iga värmen lägger sig i taket i sovrummet.

Liknande ämnen

1. Datorfläktar som värmeförflyttare
    av olmeri i forum Ventilation
  2. värmeförflyttare?
    av minimipp i forum Ventilation
  3. Värmeförflyttare
    av Apprentice i forum Ventilation
  4. Värmeförflyttare
    av KE i forum Ventilation
  5. Värmeförflyttare
    av haxatayir i forum Värme allmänt