Byggahus.se
Hej, detta gäller ett hus på 90 kvadrat, nedan finns en bild på planlösningen.

Hus ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd prick = Luft-Luft värmepump
Blå prick = Kamin.

I en perfekt värld hade jag velat klara mig på endast pumpen och att elda, men rum 1, 2, 3, och 4 bli tyvärr ganska kalla när man bara kör pumpen. När man eldar går det bättre men värmen håller sig mest kring där kaminen är. Visst sprider den sig efter ett tag men det är många grader kallar i rum nummer 1.

Fick en idé om att dra ventilationsrör likt nedan

hus ritning med vent.png
Skapa konto

X och Y representerar ventiler.

Tänkte att luften skulle sugas in där ett Y är markerat och sedan via rör som ligger på vinden transporteras och blåsas ut vid X. En pump kan placeras på röret nära X. Tänker då att den lite kallare luften från de mer avskilda rummen kommer att transporteras till värmepumpen där luften sedan värms upp. Antar också att jag kommer att få ett flöde igenom huset och min tanke är att även värmen från braskamin kommer att sprida sig bra mycket bättre.

Min förhoppning är att kunna skippa värmegolv/element och dylikt helt i hela huset och endast förlita mig på värmepump samt eldning. Eldar nästan varje dag på vintern.

Det enda bekymret jag kan tänka på är risken för övertryck i rummet där värmepumpen sitter (rummet med X). om luften blåses ut där finns det inte risk för övertryck då? Hört att luften kan åka ut i väggar där den kyls av med vattenkondens som följd.

Sedan undrar jag också, om man har 100mm ventilationsrör som man drar en isoleringsstrumpa, eller najar isolering runt röret (blir förmodligen billigare) kommer luften att kylas ner nämnvärt i rören?.

Bara en idé jag fick för att förbättra uppvärmningen i huset, det kostar inte så mycket vad jag förstått en fläkt som flyttar nästan 200 l/s för 1200:-
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/545-ostberg-kanalflakt-ck-160-c.html

Jag är inte alls insatt det kanske räcker med 50 l/s och då räcker det ju med att spendera 500:- på en fläkt

Sen har vi spiror och rör som kostar ca 100 kr /meter
samt isolering och ventiler som går på lite extra.

Vad tycker ni? är idén helt åt helvete?

Åsa Lund
Jag hade nog satsat på att skicka den uppvärmda luften till kalla rum

Du behöver kanske inte uppfinna hjulet själv? Sätt en lägre kanal på denna så når den till rum 1...
http://www.clasohlson.com/se/Värmeflyttare-Flexit-100X/36-4560

Har för mig att man ska räkna 7 l/s och person så 50 l/s räcker för sju personer, fler är ni väl sällan i huset?

Hoppas att detta var till nån hjälp!

Jag tror du har missförstått min fråga Åsa

Eftersom att det ska gå på vinden tror jag att den produkten du nämnt blir svår att använda eller har jag fel?

Det är värme jag vill flytta och inte luft för ventilationssyfte. Det borde vara mindre luft jag behöver förflytta om det är mer människor i rummet då en människa ger ungefär 75 W värme.

Åsa Lund
Flytta den varma luften med hjälp av värmeflyttaren? Enkel lösning... Men vill du gå via vinden så gör det.

en värmeflyttare är ett alternativ, ett ganska bra alternativ egentligen. Men det jag ville åstadkomma med att dra det via vinden är att det blir ett "kretslopp" i form av ett luftflöde som går runt och runt igenom hela huset. Tror inte man får den effekten med värmeflyttare, däremot är ju prislappen väldigt mycket lägre så det är ett värt alternativ. Får fundera lite.

Men varmt tack för tipset :)

Det kommer inte att fungera, åtminstone inte med de storlekar på fläkt och spirodimensioner du valt! Varför? Jo, luft är en oerhört dålig värmebärare! Ex: Säg att du kan flytta luft som är 25 grader. Säg också att det är 17 grader i det kalla rummet. Då kommer 1000 liter luft att tillföra det kalla rummet 2,88Wh energi. Extremt lite alltså.

Om vi spekulerar lite så gissar jag att de kalla rummen är 30 kvadratmeter. Jag gissar också att dessa rum kräver ca 10 W per kvadratmeter för att höja temperaturen från 17 till 23 (vid -10 ute). Med dessa antaganden så kommer de kalla rummen kräva 300W kontinuerligt. För att ge detta via luften så behöver du trycka in 107000 liter luft per timme eller ca 30 liter per sekund.

vectrex skrev:
Det kommer inte att fungera, åtminstone inte med de storlekar på fläkt och spirodimensioner du valt! Varför? Jo, luft är en oerhört dålig värmebärare! Ex: Säg att du kan flytta luft som är 25 grader. Säg också att det är 17 grader i det kalla rummet. Då kommer 1000 liter luft att tillföra det kalla rummet 2,88Wh energi. Extremt lite alltså.

Om vi spekulerar lite så gissar jag att de kalla rummen är 30 kvadratmeter. Jag gissar också att dessa rum kräver ca 10 W per kvadratmeter för att höja temperaturen från 17 till 23 (vid -10 ute). Med dessa antaganden så kommer de kalla rummen kräva 300W kontinuerligt. För att ge detta via luften så behöver du trycka in 107000 liter luft per timme eller ca 30 liter per sekund.

Hela huset är 90 de två största rummen är varma och bra temp i. De tre mindre rummen som är kalla är snarare 10-15 kvadrat. Så om man behöver trycka in 30 liter per sekund i ett 30 kvadrat rum så borde väl 20 räcka gott och väl för ett 10-15 rum. Om man har en pump som pumpar kanske 60-80 l/s som suger kall luft från de kalla rummen och sprutar ut det i rummet med Luftpumpen i borde inte det ge någon tempskillnad. Ca 20 l/s av 21 gradig luft kommer då tillföras till de kalla rummen (antar att luften kommer flöda i huset från där det sprutas ut vid Luftpumpen till där det sugs in i de kalla rummen). Men om 20 l/s 21 gradig luft tillförs i ett 17-18 gradigt rum får man inte en märkbar skillnad då ?

Tacksam för svar. Vill bara bolla idén lite :)

Du måste se till att isolera rören på vinden ordentligt. Bara kondensstrumpa blir för lite. Jag tror att du ska ha minst 10 cm mineralull. Det finns en varant med påklistrad papp som funkar bra till detta.

Okej Patrik. Men är principen bra? Räcker det att den suger 20 liter luft per kallt rum och sprutar in all luft i det varma rummet med Luftpumpen i? Kommer temperaturen stiga nämnvärt i det kalla rummet ? Det håg vill åstakomma är att den varma luften från rummet med Luftpumpen ska flöda mot det kalla rummen. Det borde tillföras samma luft som sugs ut. Alltså 20 l/s.

Ska göra en sammanställning och tänka på kostnaderna

Lite småskeptisk är jag. Jag ser två problem. Till att börja med kommer du att få ett luftdrag i huset som kanske kan upplevas som irriterande. Sedan så kommer du att få ett luftflöde i rummet som går från rum 1,2,3, förbi kaminen och mot värmepumpen. Det innebär att du drar bort kaminvärmen från rummen när den behövs som bäst.

Standardlösningen i ditt fal är elradiatorer uppsatta i rum 1,2 och 3.

pelpet skrev:
Lite småskeptisk är jag. Jag ser två problem. Till att börja med kommer du att få ett luftdrag i huset som kanske kan upplevas som irriterande. Sedan så kommer du att få ett luftflöde i rummet som går från rum 1,2,3, förbi kaminen och mot värmepumpen. Det innebär att du drar bort kaminvärmen från rummen när den behövs som bäst.

Standardlösningen i ditt fal är elradiatorer uppsatta i rum 1,2 och 3.

Precis. Du behöver göra precis tvärtom. Suga ut luft ur rum 1,2 och 3 och trycka in den så nära luftintaget på luftvärmepumpen som möjligt. På så vis hjälper luftflödet till att dra med sig värme även från kaminen.

Ytterligare en fördel att göra på detta sätt är att luftvärmepumpen kan jobba med lägre kondenseringstemp, du får alltså högre COP.

Sen tror jag också du måste ha grövre dimension på spirorören än 100mm, gärna 160mm. Bara för att en kanalfläkt är specad till 200 liter per sekund, betyder inte det att den klarar av att leverera det (eller ens nära) när du har ett relativt stort tryckfall, vilket det definitivt blir i ett 100mm spiro som skall leverera 200 liter per sekund.

Mitt räkneexempel var ju just ett exempel, det kan hända att rummen kräver 1500W för att orka vara varma, i så fall kan du 5 dubbla luftmängden som krävs.

Tanken är att jag ska klara mig näst intill utan element i de kalla rummen. Skulle detta system kunna klara det ? Om den tar 20 l/s luft ur de tre kalla rummen och sprutar det i det varma rummen ovanför värmepumpen.

Det skulle ju då bli ett drag från rummet med värmepumpen på ca 60 l/s. Sen delar draget upp sig mot de kalla rummen med 20 l/s in till varje kallt rum. Kan detta draget upplevas som störande ? Hur mycket är egentligen 20 l/s? Eller 60 l/s som det blir från rummet med pumpen i.

Åsa Lund
Om du har element med termostater på så drar de ju bara ström om det är kallare i rummet än vad du ställt in termostaten på, så det måste inte kosta i drift om du får luftcirkulationen att funka. Det är otroligt skönt att faktiskt ha en värmekälla i resp rum när det kniper.

Ja precis har värmegolv i två av rummen som är ställda på ca 18 grader. Värmepumpen är på 21 grader. Hela grundtanken med idén är att kunna ha 21-20 grader i hela huset med hjälp av endast värmepump och vedkamin. Nu får ju elradiatorerna och värmegolven tillochmed jobba ibland för att hålla 18-19 i dessa rummen.

Den frågan som jag inte riktigt fått besvarad är om detta system har potential att ge huset en stabil och jämn temperatur med endast värmepump samt vedkamin som värmekälla

Här är en tydligare skiss på vad jag tänkt mig

Ventilation bklablabalbla ritning.png
Skapa konto

(Gröna linjer är ventilationsrör på vinden, i ändarna på rören sitter ventiler i taket)

räcker det att jag tar 20 l/s från de rummen som är lite kallare?
Ritningen är hyfsat skalenlig och huset är 90 M^2

Min fundering är "hur mycket luft behöver jag ta för att det ska cirkulera såpass mycket att temperaturen blir stabil i huset".

Om jag behöver ta extrema mängder så är ju inte pengarna värda det. Skenar iväg snabbt om man ska ha starka pumpar och större spiror...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.