Jag har en sådan här liggandes hemma på köksbordet: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilgaller-dorr-873839/
Frågan är bara vad jag ska göra med den... Jag hävdar att gallren skall peka nedåt på utsidan av dörren (badrumsdörr) och uppåt på insidan av den. Min sambo tycker att båda ska peka nedåt.
Vem har rätt och vem har fel?
Hej!
Nu vill man ju inte hamna mitt i en intern familjekonflikt här.. och utan att säga att det ena är rätt eller fel, så hade jag monterat båda identiskt - pekandes nedåt..
Den praktiska funktionen i designen med "gälarna" är ju att hindra vatten ifrån att komma in. Så därför är grunddesignen tänkt att sitta pekandes neråt.
Baserat på detta så får man nog anse att din sambo har rätt.
De är nog mer ett teoretiskt önsketänkande............... ;-)
Tryckfallet över ventilen blir detsamma så ditt luftflöde blir nog lika stort vilket som. Men möjligen kan du teoretiskt rikta en luftström uppåt, men det är så små luftflöden att du inte har någon nytta av att rikta det uppåt eller nedåt.
Ja, tom såpass små luftflöden att hela ventilarrangemanget endast tillför en sämre ljudbarriär. De ca 40 kubikmeter luft /timme det handlar om brukar inte ge olika utslag på mätinstrumentet om det är en vanlig stängd inomhusdörr eller öppen eller utan spaltöppning. Drivs utsuget av en 4-watts paxfläkt kan det däremot märkas en mindre försämring och kan ofta även märkas då fläkten ökar något i varv. Men då handlar det om luftflöden som minskar från 60-80 kbm/rim så överströmningsventiler är behövliga vid gummilisttätade dörrar och brukar då vara av ljuddämpande konstruktion, men inte till vanlig villainnerdörr