Svara Nytt ämne
  1. 2008-07-05 01:02
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: jun 2008
    32 år
    Värmland
    1 390 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder

Vattentryck - rekomendationer

Som rubriken låter hoppas jag på att få era rekomendationer på hur jag ska justera in vattentrycket nu när vi äntligen fått borrat och klart. Har man fördelen att få välja själv hur det ska ställas in så vill man ju gärna ha synpunkter på för och nackdelar.
    Vet inte vilka uppgifter som kan vara er till nytta, men enligt firman som borrade ska jag få 1200 l/h. (är detta för övrigt mycket eller lite?)

2. 2008-07-05 01:08
    Svara | #2

Fotografens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2006
    43 år
    E
    4 821 inlägg
    Gillad 297 gånger
    10 bilder
    Olika tryckbrytare har lite olika justeringar, en del ställer man till- och frånslagstryck på varsin skruv, en del har frånslags- och differenstryck och en del har fast differenstryck och där ställer man bara frånslagstryck.
    Men stannar pumpen vid 4-4,2 och slår till runt 2,5 bar så är du hemma.

3. 2008-07-05 07:45
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: aug 2006
    887 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder
    Bjurran skrev Visa original
    Som rubriken låter hoppas jag på att få era rekomendationer på hur jag ska justera in vattentrycket nu när vi äntligen fått borrat och klart. Har man fördelen att få välja själv hur det ska ställas in så vill man ju gärna ha synpunkter på för och nackdelar.
    Vet inte vilka uppgifter som kan vara er till nytta, men enligt firman som borrade ska jag få 1200 l/h. (är detta för övrigt mycket eller lite?)

1200 l/h är mycket vatten. Vilken firma borrade och hur djup blev borran?

4. 2008-07-05 15:20
    Svara | #4

32 år
    Värmland
    1 390 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    vedeldaren skrev Visa original
    1200 l/h är mycket vatten. Vilken firma borrade och hur djup blev borran?
    Det är borrat av Karlstad Brunnsborrning. Det är borrat 50 m, hittade vatten vid 30 och 50 m. Pumpen är nu satt på 40 m djup. Har inte haft någon möjlighet att mäta hur mycket vatten jag får ut, men jag vet att jag kan få pelaren att gå ner såpas att jag börjar höra pumpen svagt om jag pumpar utan något motstånd. Gjorde detta innan vi hann koppla ihop det med något i huset genom att bara låta de 6 m som går mellan röret och huset ligga och spola ut på gräsmattan. Då började vattnet få en lite vit nyans. Troligtvis borde väl inte detta vara något problem när allt är inkopplat då man inte har samma flöde då, eller bör jag vara orolig?
    Vi hade tur med vattnet annars. Det smakar riktigt bra. Eftersom det här är bara några meter från vänern var vi oroliga för att få saltvatten som flera andra i området råkat ut för.
    Ska använda det ett litet tag så det får röra sig i hålet, och skicka det på analys sen.

För övrigt, om någon är nyfiken så är priset vi fick betala:
    Vattenbrunn 50 m inkl. pumpanl. 30000 kr
    foderrör 6 m 2700 kr
    moms 7837

Tot: 40537 kr

Observera dock att det inte var med något på elsidan mer än motorskydd och tryckbrytare.

5. 2008-07-05 15:27
    Svara | #5

32 år
    Värmland
    1 390 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    Fotografen skrev Visa original
    Olika tryckbrytare har lite olika justeringar, en del ställer man till- och frånslagstryck på varsin skruv, en del har frånslags- och differenstryck och en del har fast differenstryck och där ställer man bara frånslagstryck.
    Men stannar pumpen vid 4-4,2 och slår till runt 2,5 bar så är du hemma.
    Tack för ditt svar.
    Jag har båda värdena justerbara, så det var lite därför jag funderade på hur man ska justera det.
    Har testkört lite nu med endast en vanlig vattenslang inkopplad, och när den ligger och spolar helt öppet på gräsmattan kryper trycket under 2 bar. är lite osäker på exakta värden, men jag tror att det ligger på runt 4,5 resp 3,2 nu. Bör jag ställa ner det då?
    En annan fundering som jag har är hur det blir när alla rör är på plats. Just nu finns inget anslutet mer än möjligheten att ansluta en vattenslang. Som jag ser det borde väl resten av systemet hjälpa till att stabilisera trycket lite, eller är detta försumbara faktorer?

6. 2008-07-05 20:03
    Svara | #6

rogge_vvss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2008
    Blekinge
    492 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder
    Eftersom det här är bara några meter från vänern var vi oroliga för att få saltvatten som flera andra i området råkat ut för.
    Dum fråga men är det saltvatten i Vänern?

7. 2008-07-05 22:02
    Svara | #7

Crille68s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: feb 2008
    46 år
    Skåne
    312 inlägg
    Gillad 1 gånger
    11 bilder
    Hej!
    Nej, det är sveriges största sötvattensreservoar...

Jag vet inte men det kan vara så att det tränger in saltvatten ändå?
    Kan tydligen göra det ganska långt från kusten...men vid Vänern???

Att trycket sjunker under tillslagstrycket när man har en slang spolandes är väl fullt normalt. (Hoppas jag...)
    Det beror ju på hur mycket pumpen och "borran" klarar av att ge.

Hur lågt man vill ha tillsagstrycket beror ju på hur mycket man vill låta trycket sjunka innan den slår till.
    Å ena sidan får man mer variationer i trycket om man har stort "deltatryck" men man låter pumpen vila längre perioder...det är väl lite som man vill. Fast jag tycker nog du kunde ställa ned tillslaget något.
    Senast redigerad av Crille68 2008-07-05 22:10 Anledning: Lite snabb att trycka på skicka...

8. 2008-07-07 15:53
    Svara | #8

32 år
    Värmland
    1 390 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    Ja, det är många som får saltvatten i trakterna, och enligt vad vi fått höra ska saltet tydligen komma ifrån så lång tid tillbaka då det var hav här. Vete tusan om det stämmer, men saltvatten finns, och det är tydligen större risk ju längre ner man borrar. Vi hade tur, flera av grannarna hade det inte... Men jag håller med er, det låter osannolikt och vi hade svårt att tro våra öron när vi hörde det först vi med.

När det gäller trycket tror jag nog att jag väntar lite tills allt är färdigt. Det är ju inte direkt så svårt att ställa om det sen.

Liknande ämnen

1. bredband, rekomendationer på lev?
    av Hubbe2 i forum Teknik
  2. Åkgräsklippare rekomendationer?
    av A-K2 i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  3. Åkgräsklippare rekomendationer?
    av park_2000 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Rekomendationer...
    av Maline i forum El
  5. Rekomendationer på sprinklersystem
    av JonasHolm i forum Teknik

Taggar