Svara Nytt ämne
  1. 2008-03-13 19:54
    Svara | #1

Fullvärdig medlem

Hur rensa detta vattenlås?

Ja, så här ser det ut under våran diskbänk. Hur tusan gör man för att ta loss och rensa vattenlåset? Det är ju bara gängat i ena sidan av det som ser ut som ringar, den andra sidan är solid med röret.. fattar noll, säkert väldigt enkelt :/

Nyligen inflyttad i egenritad enplanare med loft
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-03-13 20:05
    Svara | #2

Junior medlem
    snabbrensning så kan du vika upp v-låset, alltså där vattnet ligger kvar så det rinner arkt igenom spola sedan rikligt med varmvatten.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-03-14 09:59
    Svara | #3

Fullvärdig medlem
    Det får jag inte till, jag vill ha loss själva V:et å rensa ordentligt. Om det nu går alltså?

4. 2008-03-14 10:17
    Svara | #4

tio_Pepes avatar
    Senior medlem
    Är det verkligen gängat? Är det inte bara att dra isär?
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

5. 2008-03-14 10:33
    Svara | #5

Fullvärdig medlem
    Åtminstone verkar den övre anslutningen av "V:et" vara gängat, delen till vänster vet jag inte, vågar inte mikkla med det förrän jag vet... retligt, har rensat husets övriga vattenlås och golvbrunnar nu för första gången och vill ta denna med :/

6. 2008-03-14 12:18
    Svara | #6

tio_Pepes avatar
    Senior medlem
    Om det nu är gängat så tycker jag att det borde vara en mutter som drar åt en plastmuff.

Jag tycker att du ska pröva. Om det är gängat, se till att dra åt rätt håll. Om det inte är gängat så lönar det sig ändå att göra en vridande rörelse för att få loss röret.
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

7. 2008-03-14 12:45
    Svara | #7

oavvss avatar
    Fullvärdig medlem
    det ser ut som att det är den sortensa avlopp som tätas med oringar som man skuterihop så om så är fallet är det bara att dra isär
    VVs Våga Vara Smart

8. 2008-03-15 20:22
    Svara | #8

phls avatar
    phl
    Gudfader
    Slangen efter det upp- och nervända V:et kan du väl bara dra ur muffen som fortsätter ner i golvet? Sedan kan du väl om det behövs gänga av V:et från delen som fortsätter upp till vasken?
    Gör man fel får man lida.

9. 2008-03-15 20:31
    Svara | #9

Forumgud
    Det går att dra isär delarna med lite våld. Det sitter en o-ring som tätar och en slags låsning. De är alltså inte gängade.
    Ha en spann under och några trasor till hands för det sölar en del när man rycker isär
    Är stoppet längre ner i röret så är det enklare att dra lossa slangen vid anslutningen mot golvet

10. 2008-03-16 22:58

Consensuss avatar
    Forumgud
    Ta inte isär detta! Det är inte säkert att det blir tätt igen och du vill inte ha ett läckande ormbo under diskbänken där det säkerligen inte finns något tätskikt.

Tag istället bort hela arrangemanget om det är stopp. Lossa från diskavloppen och dra upp ur anslutningen till golvavloppet. Sedan kan du göra vad du vill, tex spola igenom med slang eller dyl.

11. 2008-03-17 10:37

oavvss avatar
    Fullvärdig medlem
    jag har ränsat ett sådant avlopp jag tog bort hela anårdningen från hoarna och fråna snlutningen till avloppet och gick till badkaret och spolade ur det och det funkade aldelles utmärkt att göra så
    VVs Våga Vara Smart

12. 2008-03-17 12:48

Fullvärdig medlem
    Kanon, tackar för svar

13. 2008-03-18 21:39

Nykomling
    På bilden ser vi IKEA's lösning på diskbänksavlopp. Jag är ingen större vän av konstruktionen om jag skall vara ärlig. Billig men bra, tveksamt. IKEA's kök är säkert fina men VVS biten är ganska kass.

oavvs gav ett bra svar som faktiskt är det enda att göra:

Släpp centrumskruvarna som sitter mitt i vattenavrinningen på ovansidan i respektive diskho. På så sätt är vattenlåset släppt från diskhon. Släpp slangklämman och slang som ansluter diskmaskinens tömmning. Den lilla "dammsugarslangen" i ovankant av bilden är bräddavloppet i diskhon, detta drar du loss från vattenlåset, sitter bara påträtt. Den grova "damsugarslangen" som går ner i husets avloppsystem kan dras loss rakt upp. På ett av spåren på avloppslangen (7:e har jag för mig) som sitter nedstucket i avloppet sitter en gummitätningsring som tätar.

Skölj vattenlåset med varmt vatten, eventuellt formar du en bit ståltråd till en renssticka och jobbar loss om det är stort stopp.

Som alltid, kontrollera tätheten när du återmonterat och håll bitarna under yppsikt dom närmaste veckorna efter återmontage.

14. 2008-03-21 09:54

Nykomling
    Super-Mario skrev Visa original
    På bilden ser vi IKEA's lösning på diskbänksavlopp. Jag är ingen större vän av konstruktionen om jag skall vara ärlig. Billig men bra, tveksamt. IKEA's kök är säkert fina men VVS biten är ganska kass.
    Detta är IFö:s inte IKEAs lösning, men som sagt dålig lösning då de inte säljer lösa delar till detta vattenlås också.

15. 2008-03-21 15:22

Gudfader
    Är det nödvändigt att rensa avloppet, låter mera som hjärnspöke att man måste. Min köksbänk har klarat sig sedan 78 utan rens, men jag har diskmaskin som rensar varje dag.

Protte

Liknande ämnen

1. Rensa vattenlås i golvbrunn
    av switch i forum Vatten & avlopp
  2. Detta är väl inget vattenlås ??
    av dunken i forum Vatten & avlopp
  3. Hur rensa vattenlås i form av boll?
    av Hanna Sjögren i forum Badrum
  4. Hur plocka isär detta vattenlås?
    av Åskar i forum Vatten & avlopp
  5. Rensa ejektor
    av jazzgossen i forum Vatten & avlopp