25 495 läst · 125 svar
25k läst
125 svar
Grossistprislista
Till v-g vill jag be om ursäkt för att jag kallat honom / henne mupp, samt att han / hon skulle skita på sig, mycket dumt skrivet,
förlåt mig v-g
Till Staffan 2000
Krävs kanske en besserwisser för att se en annan!
svar på din "fråga" kommer.
men det är ingen som tvingar någon att köpa material, det står kunden fritt att köpa var den själv vill,
förlåt mig v-g
Till Staffan 2000
Krävs kanske en besserwisser för att se en annan!
svar på din "fråga" kommer.
Ja visst är det ett sätt att tjäna pengar!Staffan2000 skrev:Då har du inte läst ordentligt.
Åter till ämnet.
Rördelspriset är helt enkelt ett sätt för firmorna att finansiera sin verksammhet. Detsamma gäller ex.vis. för bilverkstäder, elektriker och hudterapefter. Alltså får hantverkaren in en del av intäkterna via rördelarna eftersom det är lättare för firman att "salta" rördelarna än timkostnaden.
men det är ingen som tvingar någon att köpa material, det står kunden fritt att köpa var den själv vill,
Finns otaliga sätt att få RIKTIGT bra pris på material...
Ex vid Ny-produktion av en villa.......Bygg 100 st och begär pris ....
Döm om din förvåning .....Materialpriserna ligger 20 procent under Rinkaby......, Ahlsell,,,mm.... timpriserna är nog också något pressade
Sen är det bara att sälja 99 av villorna .....Och du kan skratta och vara glad över att ha fått bra pris på materialet..
Ex vid Ny-produktion av en villa.......Bygg 100 st och begär pris ....
Döm om din förvåning .....Materialpriserna ligger 20 procent under Rinkaby......, Ahlsell,,,mm.... timpriserna är nog också något pressade
Sen är det bara att sälja 99 av villorna .....Och du kan skratta och vara glad över att ha fått bra pris på materialet..
Problemet är att vi kunder är för mesiga och inte ställer några krav. En hantverkare ska givetvis ta betalt så att han går med vinst men det är i grunden inget bra sätt att ta in pengarna på dyrt förbrukningsmaterial. Om hantverkare tog ut en timpenning som täckte hans kostnader skulle diskusionen inte finnas.
Jag jobbar på en firma som gör specialjobb i bussar och säljer reservdelar och extra utrustning till bussar. När vi säljer en vara rakt över disk lägger vi på ca 70% sen får kunden ofta 15-20% rabbat då blir det lite över till oss i slutänden. Håller vi på med ett jobb tar vi 500 kr i timmen plus moms. Det ska täcka kostnaderna för lokal, personal etc. etc. Ska vi dra lite kopparrör för ett extra element i en sovkabin så blir det lite kopplingar, termostat etc. det lägger vi inte på ett skit på, det finns det andra som har som affärside att sälja.
Jag jobbar på en firma som gör specialjobb i bussar och säljer reservdelar och extra utrustning till bussar. När vi säljer en vara rakt över disk lägger vi på ca 70% sen får kunden ofta 15-20% rabbat då blir det lite över till oss i slutänden. Håller vi på med ett jobb tar vi 500 kr i timmen plus moms. Det ska täcka kostnaderna för lokal, personal etc. etc. Ska vi dra lite kopparrör för ett extra element i en sovkabin så blir det lite kopplingar, termostat etc. det lägger vi inte på ett skit på, det finns det andra som har som affärside att sälja.
Varför funderar någon överhuvudtaget på att anlita en Ueberdyr hantverkare som pga av sin taskiga faktureringstid måste ta så hutlöst betaltför material o timme o bil o o o .
Anlita en polack, shoppa på Rinkaby Rör och gör RoT avdrag.
Vem är intersserad av att betala Ueberpriser på material i dessa RoT avdrags tider.
Men detta har tydligen många hantverkare inte fattat.
Anlita en polack, shoppa på Rinkaby Rör och gör RoT avdrag.
Vem är intersserad av att betala Ueberpriser på material i dessa RoT avdrags tider.
Men detta har tydligen många hantverkare inte fattat.
Ser att min gamla tråd är vaken igen.
Tänkte berätta hur det gick.
Jag bestred skriftligen fakturan då rörisen inte ville diskutera i telefon.
Jag betalade alla hans timmar och hans bil 3st a 300+moms.
Matrialet drog jag av ca 5000 kr på då jag tyckte det var skäligt att betala marknadspris + 20% och inte marknadspris + 100%.
Han hörde aldrig av sig igen. Tyckte väl det ändå var ok att få in 19 500 på drygt en dags jobb.
Tänkte berätta hur det gick.
Jag bestred skriftligen fakturan då rörisen inte ville diskutera i telefon.
Jag betalade alla hans timmar och hans bil 3st a 300+moms.
Matrialet drog jag av ca 5000 kr på då jag tyckte det var skäligt att betala marknadspris + 20% och inte marknadspris + 100%.
Han hörde aldrig av sig igen. Tyckte väl det ändå var ok att få in 19 500 på drygt en dags jobb.