Svara Nytt ämne
  1. 2008-01-08 09:58
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2007
    10 inlägg

Minireningsverk hjälp!

Det här med minireningsverk känns som rena djungeln och jag tar gärna råd av dig med mer kunskap

Vi har en sommarstuga som ligger när havet och toalösingen hittills har varit dass med tömning av dassbåten. Snart är dassbåten ett minne blott så nu måste det hela lösas.

Första rekommendationen vi fick var tank och tömning två gånger per år. Kommunen sa ok på lösningen, men eftersom vi har en mycket brant backe kan inte "tömningsbilen" garantera att de kan tömma när det behövs. Känns inte längre som någon bra lösning

Så vi lämnade in ansökan på Biovac-minireningsverk med placering i nybyggd del i källaren (grannen har ett Biovac-system och är nöjd). Fick avslag från kommunen (Nynäshamn). Så nu är vi tillbaka på ruta ett...

Har hör att Baga reningsverk, Ifö Ecotrap och Topas ska vara bra. Är det någon som har erfarenhet från någon av dessa? Är det någon som har koll på driftskostnaden på de olika reningsverken?

Placeringen av reningsverket kommer inte vara helt lätt, då det kommer ligga mellan brunnen och havet. Har någon erfarenhet av liknande problem.

Tacksam för alla råd och tips!
    Senast redigerad av Yllet 2008-01-08 10:21

2. 2008-01-08 11:23
    Svara | #2

joflopps avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    Varför fick ni avslag? Vad hade de för synpunker?

Är det vattentoalett ni har idag?

Annars kan den lösning som jag har kikat på för min sommarstuga passa även dig. Vi kör vidare med vår Separett och låter BDT-vattnet gå till ett enkelt reningsverk utan mer rörliga delar än en syresättningspump. Urinen tas om hand för markspridning till buskar och annat, allt enligt rekomendation från kommunen.

Anledningen till att vi inte kommer att köra med vanlig infiltration är att berget ligger någon decimeter under backen. Reningsverket som vi kikat på kostar runt 30 000 och kräver inget som helst serviceavtal.

Har man vattentoalett kanske en Aquatron kan vara ett alternativ?

3. 2008-01-08 13:33
    Svara | #3

10 inlägg

Kommunen tillåter inte Biovac-systemet längre (efter nya regler från Naturvårdsverket hösten 2006) så därför går det bort. Det anses inte tillräckligt säkert. Och Aquatron tillåter inte Nynäshamns kommun.

Idag har vi utedass med dass-Isak och det fungerar, men för BDT-vattnet har vi bara en gammal stenkista, så vi måste göra något ordentligt och då kändes reningsverk som ett bra och miljömässigt alternativ...

Och de reningsverk som jag har hört ska vara bra är Baga reningsverk, Ifö Ecotrap och Topas. Men jag skulle gärna vilja veta om det finns erfarenheter från dem eller andra minireningsverk. Och vad driftkostnaden kan tänkas bli...

4. 2008-01-08 13:45
    Svara | #4

joflopps avatar
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    Nästan alla, om inte alla reningsverk kräver fekalier och således vattentoalett för att fungera. Det var det svaret vi fick efter att ha besökt alla utställare på mässan i höstas. Om ni kan tänka er att köra vidare med en urinseparerande toalett så samla upp urinen för markspridning till buskarna. Det enda reningsverket för BDT som jag har hittat är från finska Raita. De klarar de nya kraven och handläggaren på kommunen i Västervik tyckte det var en bra lösning.

Genom att inte blanda in vare sig fekalier eller urin i avloppet har du redan blivit av med väldigt mycket av det man vill undvika i naturen. Använder man sedan fosfatfria tvätt- och diskmedel så hamnar du väldigt långt under gränsvärdena från Naturvårdsverket.

www.raita.com/svenska

Edit:
    Det är HS0.607 vi har kikat på.
    http://www.raita.com/HS_biologisk_renings_verk.pdf
    Senast redigerad av joflopp 2008-01-08 13:53

5. 2008-01-08 14:16
    Svara | #5

10 inlägg

Det är vattentoa och minireningsverk som vi hade tänkt, men det förutsätter att det fungerar och att det inte blir helt sjukt dyrt

6. 2008-01-08 16:46
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: jan 2007
    Skåne
    746 inlägg
    Gillad 50 gånger
    34 bilder
    Jag har iinte driftsatt mitt IFÖ ecotrap än men vet då jag kollade upp ang. minireningsverk att driftskostnaden är i stort sett samma för alla verk. Jag var inne på att skaffa ett Baga Easy men det är så nytt att det inte hunnit ingå i oberoende tester och därmed godkänner inte alla kommunder det. Att vi valde IFÖ berodde mest på att det utlopp som kommer från verket håller badvattenkvalitet, vi kan släppa vattnet rakt ut i en sjö. Dock har vi utloppet till ett dike som sedan leder till vår lilla sjö. Det finns inga rörliga delar "nere i skiten" i IFÖs verk, en liten luftpump på 60 W är det som driver allt via slangar ner i de olika behållarna.
    När jag kollade reningsverk kollade jag även på Uponors verk och det tyckte jag också verkade fint.
    Totalkostnaden inkl. nergrävning landade på ca 85000 kr.
    Senast redigerad av fn76 2008-01-08 16:49

7. 2008-01-08 18:03
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2006
    183 inlägg
    Gillad 4 gånger
    2 bilder
    hur funkar detta, finns det någon som har monterat detta och har erfarenheter att dela med sig ?

http://www.hubersverige.se/Funktionf...eningsverk.htm

8. 2008-02-03 10:09
    Svara | #8

maggielees avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2006
    130 inlägg
    Gillad 1 gånger
    14 bilder
    väcker liv i tråden....jag är också intresserad av "dos and donts" i minireningsverks djungeln
    Händigeherrn gillar detta.

9. 2008-02-12 19:24
    Svara | #9

Nykomling Medlem: maj 2007
    Östergötland
    32 inlägg

sök på internet www.yahoo.se
    om minireningsverk och titta in på www.avloppsguiden.se
    där hittar du mycket information och tips

MVH

10. 2008-02-12 19:30

Lindhults avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Östergötland
    228 inlägg
    Gillad 1 gånger
    17 bilder
    Jag är också intresserad av att höra om erfarenheter från de olika tillverkarna.

Vi kommer att bo precis vid en sjö så det är inte så lätt med infiltration eller markbädd. Vare sig beroende på tomtens natur eller storlek.

Vet att man kan hitta väldigt mycket information hos leverantörerna men de är ju partiska.
    Lite praktiska erfarenheter letar jag alltså efter.
    Anders

11. 2008-02-12 20:02

Skåne
    746 inlägg
    Gillad 50 gånger
    34 bilder
    Lindhult skrev Visa original
    Jag är också intresserad av att höra om erfarenheter från de olika tillverkarna.

Vi kommer att bo precis vid en sjö så det är inte så lätt med infiltration eller markbädd. Vare sig beroende på tomtens natur eller storlek.

Vet att man kan hitta väldigt mycket information hos leverantörerna men de är ju partiska.
    Lite praktiska erfarenheter letar jag alltså efter.
    Jag har ju som sagt inte driftsatt mitt system ännu men jag tycker du ska titta på IFÖ. Deras system släpper ju ut badvattenkvalitet och det är extra viktigt när man bor vid en sjö. Öven vi har egna sjöar och valde IFÖ för att inte försämra och göra sjöarna obadbara.

12. 2008-02-12 20:46

joflopps avatar
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    Vad betyder badvattenkvalitet i siffror? Reningsgrad av BOD, kväve, fosfor?

13. 2008-02-12 21:01

Lindhults avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Östergötland
    228 inlägg
    Gillad 1 gånger
    17 bilder
    Tack för förslaget fn76.

Ska försöka detaljstudera IFÖ då.

Anders.
    Anders

14. 2008-02-12 21:09

joflopps avatar
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    Svarar min egen fråga. Badvattenkvalitet verkar vara ett luddigt begrepp som endast gäller reningsgraden av bakterier och syreförbrukande ämnen (BOD/COD). Klarar man 90% rening vilket är Naturvårdsverkets krav så klarar man "badvattenkvalitet". Observera att badvattenkvalitet således inte säger något om reningsgraden av kväve och fosfor.
    Senast redigerad av joflopp 2008-02-12 21:49

15. 2008-02-12 22:38

Skåne
    746 inlägg
    Gillad 50 gånger
    34 bilder
    Det finns vad jag vet inga direkta krav eller en gräns för bakteriereduktion. Det finns det däremot för kväve och fosfor. Att släppa ut renat vatten men med hög bakteriehalt kan ju medföra att man blir sjuk om man badar i vattnet, det är inte bra. Därför kan komunen kräva en efterpollenering eller hur det nu stavas... Det innebär iaf att man efter reningsverket måste anlägga en slags stenkista där vattnet får filtrera igenom för att sedan nå ut till vattendrag. För min del var det inte helt lätt att fixa och för Lindhults del verkar det inte heller lätt, därför gav jag tipset om IFÖ som enligt oberoende tester visat att de var bäst eller bra på just badvattenkvalitet (bakteriereduktion) oxg därmed behövs inte stenkistan.

Liknande ämnen

1. Minireningsverk
    av Attes Matte i forum Vatten & avlopp
  2. Minireningsverk
    av MHLD i forum Vatten & avlopp
  3. Minireningsverk
    av Gaffe i forum Vatten & avlopp
  4. minireningsverk
    av redralf i forum Vatten & avlopp
  5. Minireningsverk
    av mikka i forum Vatten & avlopp