Svara Nytt ämne
  1. 2008-01-01 14:50
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: nov 2006
    36 år
    88 inlägg

4 bilder

Byta golvbrunn i spånskiva

Vi har ett badrum som jag ska lägga klinker i där det förut var plastmatta. Huset är från -88 och därför måste jag även byta golvbrunn till duschen. Golvet är en spånskiva på bjälklag.

Andra inlägg jag hittat om att byta golvbrunn har bara handlat om betonggolv och hur man fått bila upp det för att få dit en ny golvbrunn.
    Jag skulle föredra att byta golvbrunn utan att bryta sönder spånskivan och få lägga dit en ny. Går detta eller är det oundvikligt? Den gamla golvbrunnen får gärna gå sönder i processen men finns det sedan något sätt att få dit den nya? T ex justerbart anslutningsrör eller nåt.

2. 2008-01-02 23:27
    Svara | #2

Nykomling Medlem: nov 2007
    stockholm
    30 inlägg

Jag tror nog att det blir att ta fram sågen, är brunnen ansluten underifrån och den nya brunnens mått överensstämer exakt med den gamla så kanske om du har tur, är den ansluten från sidan = sågen.
    Mvh Anders

3. 2008-01-03 15:19
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: nov 2006
    36 år
    88 inlägg

4 bilder
    Igår åkte sågen fram. Till min förvåning så var det ordentligt reglat runtom den gamla brunnen. Mitt hus är ett fantastiskt fuskbygge i övrigt. Men det räckte med att riva en liten del av golvet runt den sidoanslutna brunnen för att jag skulle få upp den. Sen kapade och fasade jag till en limfogbit där jag rivit. Det gick smidigare än jag trodde. Nu är det dags att gjuta platt.

4. 2008-01-04 23:39
    Svara | #4

Nykomling Medlem: nov 2007
    stockholm
    30 inlägg

Ja så var de gjort kan jag läsa, de är väldigt viktigt att brunnen sitter stumt i bjälklaget, de brukar finnas anvisningar i bruksanvisningen till brunnen hur det ska vara utfört.
    Mvh Anders

Liknande ämnen

1. Byta golvbrunn, mot vad?
    av Danjell i forum Vatten & avlopp
  2. Byta golvbrunn??
    av bep i forum Badrum
  3. Byta golvbrunn???
    av texastaz i forum Badrum