Svara Nytt ämne
  1. 2007-10-04 08:47
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2007
    39 inlägg
    Gillad 4 gånger
    6 bilder

3-kammarbrunn i betong eller plast?

Hej

Jag står inför byggandet av en avloppsanläggning där komunalt VA saknas och då har jag fastnat lite på en fråga. Mitt system vill jag dimensionera för två hushåll då jag även har en stuga på tomten som skall renoveras och sedan hyras ut.

Vid val av 3-kammarbrunn skall man välja betong eller plast? Vad är för- resp. nackdelar med de olika varianterna. De skillnaderna jag har kommit på är följande:

* Plasttank brukar vara runt 2m3 vilket kräver två tankar för 2 hushåll. Storleken på betongbrunnen vet jag ännu inte men min granne som precis lagt ner en betongbrunn säger att den är dimensionerad för 2 hushåll.

* Plasttank kan lätt flyta upp om man har högt grundvatten vilket därmed kräver att den förankras. Jag har troligtvis inte detta utan borde därmed slippa förankring vid val av plasttank.

Hjälp mig med för- och nackdelar så jag kan göra mitt val.

Jag har fått pris från en entreprenör som ligger mellan 30-35 tkr och då använder de sig av betongbrunn. Jag antar att detta verkar rimligt.

MVH Andreas Almborg
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-10-04 09:59
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: sep 2006
    628 inlägg

3 bilder
    Det finns 4 m3 brunnar i både plast och betong så storleken borde inte vara något problem.
    Har ni inte risk för högt grundvatten så kan jag inte se att det är någon skillnad, utom möjligen priset. Det skilde ca 5000 sek till betongbrunnens fördel när vi kollade.
    Vi har just satt ner 3-kammarbrunn i betong + In-Drän kasetter. Betongbrunn var ett lämpligt val för vår del eftersom vi hade behövt förankra en plastbrunn.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-10-04 11:48
    Svara | #3

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 748 inlägg
    Gillad 348 gånger
    45 bilder
    Jag skulle valt betong. Den håller i "evigheter", medans plasten vet vi inte riktigt hur länge den håller. Den i betong är dessutom billigare och du kan känna dig helt säker på att den står där den står. Tar du en slamavkiljare i betong så ta då gärna fördelningsbrunnen i betong också. Vi har en slamavskiljare i betong tillsammans med en granne, sedan har vi en trekammarbrunn i plast nere vid sjöboden. Hade definitivt valt betong även där, men det gick inte att köra ner den (allt måste i princip bäras dit)

4. 2007-10-04 12:59
    Svara | #4

39 inlägg
    Gillad 4 gånger
    6 bilder

In-Drän kassetter

In-Drän kassetter vad är det och vad har de för funktion ?

/Andreas

5. 2007-10-04 13:28
    Svara | #5

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 748 inlägg
    Gillad 348 gånger
    45 bilder
    Först och främst antar jag att du fått tillstånd från kommunen att anlägga en avloppsanläggning. I den brukar väl stå hur anläggningen skall vara beskaffad.

In-drän kassetter är kassetter gjorda av plast med mängder med små hål i. Vitsen är att ytan för bakterierna blir större och att man därför behöver en mindre infiltrationsbädd. Detta används vid markförhållanden där det kan vara svårt att anlägga en vanlig infiltration. Tror att man också kan använda In-drän tillsammans med en markbädd (som är uppbyggd). Har bekanta som har In-drän, ett par har fått problem och ahr fått gräva upp o byta ut/skölja ur In-dränen pga att den har "kläggat" igen. Kan du användaen vanlig infltration så tror jag det är enklast o bäst.

6. 2007-10-04 18:58
    Svara | #6

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 443 inlägg
    Gillad 139 gånger
    64 bilder
    Rekommenderar också betong. Har en sådan själv sedan 9 år utan strul. Platbrunnar kan både tryckas ihop och tryckas upp under ogynsamma förhållanden

7. 2007-10-04 18:58
    Svara | #7

39 inlägg
    Gillad 4 gånger
    6 bilder

Godkännande

Tack för infon.

Jag ska kontakta två företag för att få offert och då väljer jag betongtank. Godkännande från komunen har jag fått muntligt och skall skicka in en ansökan i morgon när jag tagit reda på mer exakt vilken tank osv som skall läggas ner.

/Andreas

8. 2007-10-04 19:15
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: sep 2006
    628 inlägg

3 bilder
    Alla våra bekanta har In-Drän system, ingen har haft problem. Det är dock viktigt att man inte låter brunnen bli överfull, så att slammet rinner vidare till infiltrationen.

9. 2007-10-04 20:49
    Svara | #9

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 748 inlägg
    Gillad 348 gånger
    45 bilder
    Vi köpte från www.baga.se. Inga problem att specialbeställa öppningar på fördelningsbrunn eller andra storlekar på slamavskiljare. God service och dessutom var de billigast, iaf för tre år sedan.

Liknande ämnen

1. Plast-betong-plast=sant???
    av Emil P i forum Golv
  2. 2-kammar eller 3-kammarbrunn
    av mia e i forum Vatten & avlopp
  3. Plast eller betong?? 3kammarbrunn
    av Fungerar? i forum Vatten & avlopp
  4. Reningsverk eller 3-kammarbrunn?
    av thorella i forum Vatten & avlopp