Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-21 11:00
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    498 inlägg
    Gillad 4 gånger
    66 bilder

Ingjuten klämringskoppling - hur ansluta nytt handfat?

Jag skall helrenovera gästtoaletten. Huset är från ca 1967.

Befintliga handfatet är anslutet med 12 mm kopparrör till en klämringskoppling som är ingjuten i väggen (yttervägg).
    Klämringskopplingens ytterdiameter är 20 mm vilket jag antar brukar betecknas som en R20 koppling.

Frågor:
    1. Hur ansluter jag enklast det nya handfatet till den ingjutna klämringskopplingen i väggen? KAn jag istället för att klämma fast ett 12 mm kopparrör i klämringskopplingen istället skruva på en koppling (tex ett pexrör) direkt på den utskjutande 20 mm gängan (och täta med gängtejp)?

2. Under tiden jag målar o klinkar så vill jag ha undan tvättstället. Kan jag sätta ett R20 lock på de ingjutna klämringskopplingarna?

3. Vad säger regelverket om hur man skall hantera sådana här ingjutna klämmrörskopplingar? Är det tillåtet att låta dem sitta kvar ingjutna i väggen och bara klämma fast ett nytt kopparrör eller skruva på en koppling?

4. Måste man/bör man sätta på kuloventiler på varje ledning eller kan man skippa det? (Bor i villa så jag kan stänga av vattnet i källaren)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-09-21 11:50
    Svara | #2

Hur menar du att klämringskopplingen är ingjuten? Går det att komma åt muttern på kopplingen?
    R20 betecknar en rörgänga. Det är någonting helt annat än klämringskopplingar. De benämns efter rörets diameter.
    1 Du kan inte blanda klämringskopplingar och rörkopplingar.
    2 Det finns speciella proppar man använder för att stänga av en klämringskoppling.
    3 Vet inte, men ingjutna kopplingar är aldrig bra.
    4 Det är väldigt praktiskt med föravstängningsventiler på varje tappställe.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-09-21 11:57
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 115 inlägg
    Gillad 3 gånger
    12 bilder
    Har du en bild att lägga upp. hade varit lättare.
    1. Är inte ytterdiameter utan benämning på gänga. R20 =3/4. Dagens klämringskopplingar till 12 rör tror jag är R10.
    2. Det går att sätta en plugg. Däremot skulle jag vilja se en bild hur det ser ut om du måste komplettera med något.
    3. Vet inte. Är du säker på att det är ingjuten klämring? Bild ?
    4. Jag tror inte det finns några krav exakt var man måste sätta ventiler. Brukligt är att man sätter in en "service" ventil där man vill kunna bryta utan att stänga av hela systemet.

4. 2007-09-21 21:32
    Svara | #4

Forumgud Medlem: maj 2006
    2 252 inlägg
    Gillad 145 gånger
    2 bilder
    Är huset från -67 så tror jag du har en utvändig R15 gänga, alltså en 1/2" rörgänga. Den är ca 21 mm utvändigt. I så fall skaffar du två st R15 lock med packning, och skruvar dit under tiden som du renoverar.
    Sen är det ju bara att ansluta tvättstället igen när du är klar.
    Det är tillåtet att låta anslutningarna sitta kvar, så länge du inte ska flytta dem eller liknande. Troligtvis är de lödda på rören i väggen.
    Föravstängningar är onödigt i ett enfamiljshus enligt min mening. De kostar ju ändå någon hundralapp st. Det är en annan sak i lägenheter, då är det att föredra med avstängningar.

5. 2007-09-21 22:09
    Svara | #5

498 inlägg
    Gillad 4 gånger
    66 bilder

Foto på kopplingen

Tack för svar.
    Bifogar ett foto på kopplingarna.

Skruvar man av dem så ser man en klämring som sitter runt vattenröret (12 mm) inuti kopplingen. Kopplingen är alltså från ca 1967.

Ok; anderssmc; man kan alltså inte skruva på en rörkoppling på en klämringskoppling. Är olika gängstigning mm på dem antar jag.

Jag antar att jag får ha kvar eller byta 12 mm kopparröret i väggen, sätta en övergång från 12 till 10 mm klämringskoppling, och i den sätta handfatsblandarrören. Funkar ju bra det med; MEN under tiden jag renoverar så vill jag gärna plugga klämringskopplingen som sticker ut ur väggen. JAg har köpt R20 lock men jag antar att de inte går att använda.

OCH jag vill ju INTE riskera att dra sönder/fröstöra gängorna på klämringskopplingen som sitter i väggen för då är jag rökt.
    Så antingen får jag försöka leta upp lock som passar klämringskopplingar från 1967 eller så får jag sätta en kuloventil på kopparröret - antar jag.
    DSCF1234small.jpg (171 visningar)  

6. 2007-09-21 22:18
    Svara | #6

498 inlägg
    Gillad 4 gånger
    66 bilder
    Tack.
    Lordi; jag skall försöka hitta ett R15 lock imorgon.
    Var kan man läsa och lära sig om VVS kopplingar. Jag förstår inte riktigt detta med R20 , R15 osv. Dvs jag tycker att man borde dels behöva beskriva vilken diameter på kopplingen det är PLUS gängstigningen.
    Men det verkar ju som tex R20 beteckningen innefattar både storleken samt gängan??? Eller?

Förresten; är klämringskoppling samma som presskoppling?

7. 2007-09-21 22:26
    Svara | #7

1 115 inlägg
    Gillad 3 gånger
    12 bilder
    Är som lordi skrev. Du har inte klämringskoppling i väggen utan ett uttvändigt gängat rör, Möjligt pålödad muff.
    Du låter röret vara kvar och om du vill ha annan koppling mellan nya blandaren och röret i väggen så gängar du på och tätar med lin. Behöver inte vara klämkoppling för den anpassningen utan det räcker att det är det vid kopplingen till den nya blandaren som förmodligen kommer vara 10 mm rör.

8. 2007-09-21 22:29
    Svara | #8

Fotografens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2006
    43 år
    E
    4 975 inlägg
    Gillad 348 gånger
    12 bilder
    ohlgren skrev Visa original
    Tack.
    Var kan man läsa och lära sig om VVS kopplingar. Jag förstår inte riktigt detta med R20 , R15 osv. Dvs jag tycker att man borde dels behöva beskriva vilken diameter på kopplingen det är PLUS gängstigningen.
    Men det verkar ju som tex R20 beteckningen innefattar både storleken samt gängan??? Eller?

R20 hette en gång i tiden R3/4", dvs trekvart tum rörgänga vilket syftade på innerdiametern i rören för typ 80-100 år sedan, det är alltså bara att acceptera att tex R20 har en viss gängdiameter och stigning som inte har så mycket med 20 att göra.

Sammanställning från Rinkaby.

Skulle blivit en bild, men Rinkaby verkar ha konstrat till det, URL: https://www.rinkabyror.se/pages/help/storleksguide.aspx

Klämring- och presskopplking är inte samma sak.
    Senast redigerad av Fotografen 2007-09-21 22:32

9. 2007-09-21 22:32
    Svara | #9

1 115 inlägg
    Gillad 3 gånger
    12 bilder
    ohlgren skrev Visa original
    Tack.

Lättaste är att du gängar av. Mäter diametern och sedan går du till butik och letar upp passande grejor.
    En bra sida att titta på.
    https://www.rinkabyror.se/

Nej klämring är inte samma som presskoppling. Presskoppling är mer lik en lödkoppling fast med en gummitätning och pressas fast med verktyg. Är att glömma för mindre jobb då verktygen går på 6000-8000 kr.

10. 2007-09-22 09:17

498 inlägg
    Gillad 4 gånger
    66 bilder
    Linnex skrev Visa original
    Är som lordi skrev. Du har inte klämringskoppling i väggen utan ett uttvändigt gängat rör, Möjligt pålödad muff.
    Du låter röret vara kvar och om du vill ha annan koppling mellan nya blandaren och röret i väggen så gängar du på och tätar med lin. Behöver inte vara klämkoppling för den anpassningen utan det räcker att det är det vid kopplingen till den nya blandaren som förmodligen kommer vara 10 mm rör.
    Men det måste väl vara en klämringskoppling jag har i väggen?? Kopparröret (vattenröret) går ju in i kopplingen som sitter ingjuten i väggen. Muttern (som syns på foto) skruvas över och klämmer fast röret. Dessutom så såg jag en slags klämring (trädd över kopparröret) när jag skruvade av och tittade häromdagen.

Och om det är en klämringskoppling så passar antagligen inte en R15 koppling utan det måste vara en speciell klämringslock som jag skall skruva på (så skriver andersmc iallafall).

Fråga: Passar ett lock med gänga R15 på den klämringskoppling jag har i väggen.?
    Rent generellt; passar R15,/R20 mm på klämringskopplingar eller är det olika typer av gänga på klämringskopplingar och R15/R20 kopplingar? Det verkar vara lite olika uppfattningar på forumet.

11. 2007-09-22 12:28

oavvss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    uppsala
    350 inlägg

1 bilder
    du har en klämringskoppling i väggenstrunta i R15 och R20 mm det du behöver ha är en ``plugg´´ för klämrings kopling åk till närmaste vvs butik och be dem plocka fram en prop till en klämringskoppling dimension 12 om det är 12 du har från väggen sen när du ska buta blandare och det är 10rör på blandaren köper du en klämringskopling dimension 12/10 som du säter fast på röret men du kan också säta dit en balofix på båda rören för du behöver du inte stänga av hela huset om du ska byta blandare eller liknade så det du behöver ha för att propa röret är en prop som du köper hos din vvs butik om du går till en comfortbutick så vet dem exakt vad du behöver. du kan pm mig om du har flera frågor
    //oavvs
    VVs Våga Vara Smart

12. 2007-09-22 21:49

498 inlägg
    Gillad 4 gånger
    66 bilder
    Jag har nu fixat biffen. :-)

Det som jag har i väggen är en gammaldags typ av klämringskoppling som är uppbyggd på ett helt annat sätt än den jag kommit i kontakt med (dvs. dagens modell). Jag har fotat det, se bifogade foto.
    Konen på insidan i muttern klämmer ihop ringen runt röret och trycker samtidigt på en gummipackning som ligger mellan R15 kopplingen i väggen och klämringen.

Jag hade köpt 12 mm plugg för klämringskoppling och den var defintivt för liten för R15 kopplingen i väggen. JAg vet inte riktigt om det hade fungerat med en större plugg. R15 kopplingen i väggen ser ju gannorlunda ut än en 12 mm klämringskoppling. Hur som helst så skulle inte muttern som sitter där nu fungerat ihop med en plugg utan jag hade fått köpa en standard R15 mutter med "platt" bakända. Originalmuttern är ju konisk på insidan där bak och fungerar inte med dagens klämringar (antar jag).

Jag löste det med att försiktigt skruva på ett R15 lock (som jag också inhandlat) för att se om det verkligen var en R15 gänga. Det var det och jag drog åt och kopplade på vattnet. Tätt!!

Det som nu återstår är att bestämma hur jag skall koppla in blandaren.
    Skall jag återanvända den gamla 60-tals klämringskopplingen på ett 12 mm kopparrör eller skall jag skruva på en R15 koppling med tex en 10 mm klämringskoppling i andra ändan? Kankse använda PEX R15 direkt på den ingjutna R15 kopplingen är en smidig lösning?
    VVS 006 small.jpg (75 visningar)  

13. 2007-09-22 22:19

Senior medlem Medlem: aug 2006
    979 inlägg

7 bilder
    Den "gamla" klämringskopplingen är inte särskilt gammal. Det är en så kallad Halvkoppling och de ser ut så idag också.
    En halvkoppling dras mot gängor och de finns i vanliga rördimensioner och vanliga rörgängor ex 1/2 tums gänga vilken även kallas R15.
    Vill du dra rör en längre bit så köp en halvkoppling och dra dig dit du ska.
    Ska en kort bit ex, upp till 100 cm så köp PEX med färdiga gängkopplingar.

14. 2007-09-22 22:35

phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Skåne
    6 587 inlägg
    Gillad 378 gånger
    2 bilder
    Eller så köper du en vinkel som har vanliga rörgängor i ena delen och klämring i andra. Rinkaby rör har exempelvis sådana. Rörgängan tätas då med lin eller liknande. Bor du nära Kävlinge i Skåne så har jag nog några oanvända du kan få för en ringa slant.
    Gör man fel får man lida.

15. 2007-09-23 20:07

Forumgud Medlem: maj 2006
    2 252 inlägg
    Gillad 145 gånger
    2 bilder
    Precis. Det är en halvkoppling du har. Alltså en övergång från röret till tumgänga. Det är inte vad man i dagligt tal kallar för klämringskoppling. En halvkoppling ska täta mot en plan rörände, alltså en sån som sticker ut från din vägg.

Måtten på rörgängor är lite knepiga. Som skrevs innan så är det ett gammalt engelsk rörmått som anger gängans diameter. Ett 1/2" rör var förr just en halv tum invändigt. Och då hade det en viss godstjocklek och då råkade gängan bli ca 21 mm utvändigt. Likadant med de andra dimensionerna.

Amerikanska rörgängor mäts dock utvändigt, och en amerikansk 1/2" gänga är just en halv tum utvändigt, alltså 12,7 mm. Det är dock väldigt sällan (aldrig) dessa används inom VVS i sverige. Förutom då möjligtvis inom industrin till vissa maskiner.

Liknande ämnen

1. Hur ansluta dusch och handfat till avloppet *bild*
    av cederbusch i forum Vatten & avlopp
  2. Ansluta köksavlopp till handfat?
    av gunne i forum Vatten & avlopp
  3. Hur ansluta nytt radiatorsystem?
    av Mankan i forum Värme allmänt