Skriv svar Nytt ämne
  1. 2007-05-16 23:09
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jun 2006
    Sörmland
    82 inlägg

3 bilder

Hur dra avlopp i bjälklag och genom bottenplan?

Sitter med mina planritningar och kom på att jag vet för lite om avloppsdragning, har ett badrum på plan2 med två handfat, duch och badkar. Undrar följande:

Drar man ihop alla rör innan man går ner genom plan 1?

Går det all lägga rören med lutning 1,1% i bjälklaget, hur långt då?

Är det bäst att dra dem ner genom en ytter eller innervägg?

Hur tjockt rör genom vägg i plan 1 om jag drar ihop allt ovan?

(inte för ritningarna, men en fundering): Ska man dra dem rakt ner eller med lite lutning för att minimera ljud?

/Tobben
    Senast redigerad av rusticola 2007-05-16 23:10 Anledning: felstavning

2. 2007-05-17 09:28
    Svara | #2

T&Hs avatar
    T&H
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    45 år
    Blekinge
    324 inlägg

5 bilder
    Jättbra frågor, för jag sitter just nu och undrar det samma. Vidare grubblar jag på om man vågar använda hålsågen i bjälklaget, utifall man behöver leda rören vinkelrät genom bjälklaget för sammanstrålningen av hela avloppet? Man bör väl förstärka runt hålet åtminstonne(?), (såklart beror det förstås på hur stort hålet blir.)

3. 2007-05-18 08:08
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: aug 2006
    52 inlägg

Då är vi flera som har samma frågor...
    Huvudstammen ner ska iaf vara 110mm samma storlek som wc:n måste ha. Och min stigare ner som kommer gå i en liten utbyggd slits kommer jag att trycka in isolerin för att minska ljudet..

4. 2007-05-18 22:07
    Svara | #4

Sörmland
    82 inlägg

3 bilder
    Tycker inte att frågorna verkar vara så komplicerade heller, ni som kan, varför svarar ni inte?
    /Tobben

5. 2007-05-18 23:13
    Svara | #5

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    20 834 inlägg
    Gillad 1 476 gånger
    989 bilder
    Jag svarar inte, just för att jag egentligen inte kan, men om jag får vara med och gissa och spekulera lite så kan jag säga så här: (jag lägger dit siffror)
    rusticola skrev Visa original
    Sitter med mina planritningar och kom på att jag vet för lite om avloppsdragning, har ett badrum på plan2 med två handfat, duch och badkar. Undrar följande:

1. Drar man ihop alla rör innan man går ner genom plan 1?

2. Går det all lägga rören med lutning 1,1% i bjälklaget, hur långt då?

3. Är det bäst att dra dem ner genom en ytter eller innervägg?

4. Hur tjockt rör genom vägg i plan 1 om jag drar ihop allt ovan?

5. (inte för ritningarna, men en fundering): Ska man dra dem rakt ner eller med lite lutning för att minimera ljud?
    1. Det tror jag man gör om dom ligger så pass lämpligt till, men är dom på var sida om huset är det kanske enklare att dra två stammar ner. Vid 2 stammar misstänker jag att man ibland kan behöva 2 st avluftning med.

2. Det går, och du måste förmodligen lägga rören med korrekt lutning i bjälklaget (men om det är 1,1% vete tusan). Hur långt detta är möjligt beror väl på höjden på bjälklaget samt diameter på röret. Jag vet inte riktigt vad man gör om avståndet är för långt, bygger en låda ner från taket i undervåningen kanske. Men då bjälklaget ofta är 190mm eller mer så tror jag inte det ska vara något problem i vanliga villor...

3. pass... Fast man kan väl säga att i yttervägg måste man ju tänka på isoleringsfrågan, dels så det inte fryser i rören samt att man inte får för stor köldbrygga.

4. pass i princip, men har du toa uppe måste du använda 110mm, om inte så har jag ingen aning om några minimikrav.

5 pass, totalt...

Ta det för vad det är, inget expertutlåtande på något som helst vis...

6. 2007-05-18 23:18
    Svara | #6

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    20 834 inlägg
    Gillad 1 476 gånger
    989 bilder
    Håltaging i bjälklaget är en helt egen fråga, på vissa ställen går det som regel helt problemfritt att dra ett hål, på andra ställen är det katastrof. Särskilt komplicerat blir det om bjälklaget samtidigt är takstolar och/eller huset har bärande hjärtvägg.

Som regel är det minst problematiskt med håltagning nära upplagen, men inte helt självklart säkert, att göra så...

Nu får experterna ta vid, och rätta upp och komplettera...
    Senast redigerad av Mikael_L 2007-05-18 23:21

7. 2007-05-19 07:35
    Svara | #7

Sörmland
    82 inlägg

3 bilder
    Jag har ju inte helt lagt fast ritningarna ännu så jag kan flytta på badrummet om det absolut behövs. Det är alltså en toalett i badrummet också, missade skriva det. Badrummet är ca 2 * 4 m så det är inga jättelånga sträckor.
    Hål i bjälklaget är väl inga problem när jag bygger nytt? Kommer vad jag förstår ha A-takstolar uppe på plan två så de är inte i vägen.
    /Tobben

8. 2007-05-19 22:53
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: feb 2007
    1 097 inlägg
    Gillad 49 gånger
    17 bilder

Ureka!

Ursprungligen postat av rusticola

1. Drar man ihop alla rör innan man går ner genom plan 1?

2. Går det all lägga rören med lutning 1,1% i bjälklaget, hur långt då?

3. Är det bäst att dra dem ner genom en ytter eller innervägg?

4. Hur tjockt rör genom vägg i plan 1 om jag drar ihop allt ovan?

5. (inte för ritningarna, men en fundering): Ska man dra dem rakt ner eller med lite lutning för att minimera ljud?

SVAR!

1. Ja.

2. Ja. Hur långt som helst.

3. Innervägg.

4. 110mm. Utan Wc, 75mm.

5. Du är ett geni!!!!!!
    Ingen före dig har sannorlikt kommit på samma briljant ide`.

9. 2007-05-19 22:56
    Svara | #9

Sörmland
    82 inlägg

3 bilder
    Tack för klara svar och framför allt beröm :-) Tycker inte det var så märkvärdigt men det kan alltså vara värt att prova...
    /Tobben

10. 2007-05-20 08:50

Senior medlem Medlem: feb 2007
    1 097 inlägg
    Gillad 49 gånger
    17 bilder

Håltagning

Borra hål i golvbjälken så centralt som möjligt med tanke på fallet,med lika mycket material ovan som under.

11. 2007-05-20 19:52

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    20 834 inlägg
    Gillad 1 476 gånger
    989 bilder
    Staffan2000 skrev Visa original
    Borra hål i golvbjälken så centralt som möjligt med tanke på fallet,med lika mycket material ovan som under.
    Jag tror inte att man ska köra igenom ett 75 eller 110mm hål ens mitt i bjälken, mitt i spannet. Jag kan möjligen tänka mig att det är OK i närheten av ytterväggens upplag. Vid bärande hjärtvägg är ju det böjande momentet uppåtriktat istället, så jag är osäker vad som gäller där.

Om någon mer statikmässigt kunnig kan kommentera det hela lite skulle jag vara glad.

Annars är principen helt rätt, all håltagning i bjälklag ska ske så nära bjälkens mitt som möjligt.

12. 2007-05-21 13:16

Sörmland
    82 inlägg

3 bilder
    Hur bär man sig åt om man inte tar hål i bjälkarna? Är det rör rakt ner eller rör under bjälklaget som gäller då?

Jag kan dra just toan rakn ner eftersom den sitter i en innervägg, hur grova måste rören från badkar och handfat ihopdraget vara? Om det inte blir för grovt blir det ju mindre dumt att dra det genom bjälklag.

13. 2007-05-21 15:06

T&Hs avatar
    T&H
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    45 år
    Blekinge
    324 inlägg

5 bilder
    Staffan2000 skrev Visa original

Javisst ja, det låter logiskt. Det är ju "tryckkraft" längs ovandelen men tvärtom, "dragkraft", längs nedandelen. Och precis i mitten tar de ut varandra för där är belastningen minst, varken trycks ihop eller dras isär. Därför är det bäst att hålet i mitten (minns nu en gammal teknologilektion). Så klart får det inte var för stort hål.

14. 2007-05-21 17:23

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    20 834 inlägg
    Gillad 1 476 gånger
    989 bilder
    Hur bär man sig åt om man inte tar hål i bjälkarna? Är det rör rakt ner eller rör under bjälklaget som gäller då?
    Klart det går att dra avloppsrör genom bjälklaget, men jag tror bara inte att det är att göra hur som helst. Jag skrev som jag gjorde mest för att inte någon ska få för sig att det bara är att ta fram stora hålfräsen utan att tänka till lite.

Om man säger så här, bjälklaget är "alltid" rätt dimensionerat avseende spännvidden, om man klarar sig med 195mm reglar så är det byggt med det det, om det behövs 220mm så är det 220 osv. Då misstänker jag att ett 110mm hål rätt igenom inte är riktigt bra...

Jag har för mig att det är nedböjning och svikt man dimensionerar för, för det är inte nära att gå av direkt.
    Det är inte så stort böjande moment närmast upplagspunkterna vid ytterväggarna, men däremot finns där en skjuvande tvärkraft. Jag tror att marginalen mot den skjuvande kraften är väldigt stor, så att göra hål någon dm från ytterväggarna skulle jag inte vara jätteorolig för. Om man har en bärande hjärtvägg så vet jag inte riktigt hur det räknas, om det är nedböjning som är största problemet så finns det ju ingen sådan där, men det är ändå ett böjmoment där som kanske leder till större nedböjning mitt på spannet om man tar hål.

Det måste ju också gå att förstärka bjälken, t.ex. med 4 st 45x45mm fästade nere och uppe på b.s. av bjälken, eller att man först spikar fast 20mm konstruktionsplywood i bredd lika med bjälkens höjd på b.s. innan håltagning.

Ytterligare en metod att förbättra lastfallet är att kortla, vilket sprider påkänningarna till intilliggande bjälkar.

Som du säkert redan förstått så är jag ingen byggnadskonstruktör på det viset att jag vet precis vad man måste göra. Men en sak är säkert, själv skulle jag ta reda på vad jag kan göra och hur det ska vara, innan jag började dra 75mm och 110mm hål i ett bjälklag.

Men det var också därför jag i tidigare inlägg efterlyste synpunkter från andra, ngn som verkligen kan det här.

15. 2007-05-22 20:36

V
    Junior medlem Medlem: apr 2006
    84 inlägg

18 bilder
    Jag följer upp med en fundering. Finns det färdig rörisolering för rör under bjälklaget?

Det skulle underlätta om man slapp bygga cellplastburar.

Liknande ämnen

1. Avlopp genom bjälklag
    av andreasge i forum Badrum
  2. Vatten från källare genom bjälklag till toalett
    av Sixten08 i forum Vatten & avlopp
  3. Avlopp genom bjälklag
    av Sulan_gbg i forum Vatten & avlopp
  4. Hur göra skorsten genom gjutet bjälklag
    av Haagbard i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Avlopp i bjälklag
    av Sonander i forum Värme allmänt