Svara Nytt ämne
  1. 2007-04-24 09:17
    Svara | #1

dave_Rs avatar
    Junior medlem Medlem: jul 2006
    35 år
    95 inlägg

9 bilder

½ utvändig gänga till 15pex klämkoppling?

½ tum utvändig gänga till 15pex klämkoppling. Någon som vet om det finns någon sådan koppling. Var i min lokala vvs affär men han sa dom inte hade någon sådan övergång.

Har kollat lite på rinkaby rör:s hemsida men är inte så hemma på vvs, så jag hittade ingen.

Någon som vet eller kan länka en bild?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-04-24 10:32
    Svara | #2

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 855 inlägg
    Gillad 1 457 gånger
    197 bilder
    vid en snabbkoll hittade jag ingen del som gör det exakt, men du kan ju plocka ihop enligt följande:

Kopplingsset för PEX 15mm till M28 (rsk 1870014)
    Rak nippel G20xM28 (rsk 1850109)
    Dnippel R20xR15 (rsk1985498)

Dvs, för ett koplingsset för pexröret, detta passar sedan i raka nippeln (som är konad i ena änden (M28) därefter en övergång från invändig R20 till utvändig R15 med en vanlig Dnippel.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att hitta det du söker.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-04-24 11:33
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: nov 2004
    931 inlägg

13 bilder
    Jag kanske missupfattar men om du har en 1/2 tums utvändig gänga och ska gå vidare med 15 mm pex så ska du ju bara ha en vanlig halvkoppling till 15 mm pex, tex artikelnummer 7694 på Rinkaby. Eller?

4. 2007-04-24 12:31
    Svara | #4

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 855 inlägg
    Gillad 1 457 gånger
    197 bilder
    Jaha, det kanske var utvändig gänga på befintligt rör , då blir det lite annorlunda än vad jag sa.

Men det går inte att ansluta halvkopplingen direkt eftersom befintlig koppling är rak och saknar koning för halvkopplingen.

5. 2007-04-24 14:59
    Svara | #5

dave_Rs avatar
    35 år
    95 inlägg

9 bilder
    Sorry jag skrev lite fel så här har jag det.
    Jag har en avstäning med invändig ½ halvtumsgänga som jag ska koppla in mitt 15 pexrör, alltså skall jag ha en utvändig gänga i ena änden och klämringskoppling i andra......????

6. 2007-04-24 15:13
    Svara | #6

dave_Rs avatar
    35 år
    95 inlägg

9 bilder
    MathiasS skrev Visa original
    vid en snabbkoll hittade jag ingen del som gör det exakt, men du kan ju plocka ihop enligt följande:

Kopplingsset för PEX 15mm till M28 (rsk 1870014)
    Rak nippel G20xM28 (rsk 1850109)
    Dnippel R20xR15 (rsk1985498)

Dvs, för ett koplingsset för pexröret, detta passar sedan i raka nippeln (som är konad i ena änden (M28) därefter en övergång från invändig R20 till utvändig R15 med en vanlig Dnippel.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att hitta det du söker.

Detta blir perfekt , tack för tipset MathiasS..... men jag skall inte koppla in den än så jag skall ringa runt lite och se om jag inte kan få tag på en "direktkoppling" annars kör jag på ditt förslag.

7. 2007-04-24 18:16
    Svara | #7

JPW
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: nov 2006
    291 inlägg
    Gillad 16 gånger
    10 bilder
    MathiasS skrev Visa original
    Men det går inte att ansluta halvkopplingen direkt eftersom befintlig koppling är rak och saknar koning för halvkopplingen.
    ...är inte hela vitsen med en halvkoppling att den INTE behöver en kona i anslutande koppling? Det sitter väl en packning i en halvkoppling som tätar mot en plan ansats...eller?

Se tex RR-katalogen mitt på sid 55 : "Består av mutter, klämkona och packning som tätar mot slät ansats..."

Eller?

8. 2007-04-24 20:44
    Svara | #8

Junior medlem Medlem: apr 2007
    västra götaland
    75 inlägg

fattar inte varför ni krånglar till det ....
    Ta en helt vanlig koppling med 15mm klämringskoppling i ena änden och en gänga i andra. och hittar du ingen sån ta en rak 15 och skruva av ena muttern så har du halvtummen där...

se bara till att du använder rätt stödhylsa...DVS den för pex 15

9. 2007-04-24 20:48
    Svara | #9

phls avatar
    phl
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Skåne
    6 541 inlägg
    Gillad 370 gånger
    2 bilder
    Alla halvkopplingar jag har använt tätar mot plan ansats...
    Gör man fel får man lida.

10. 2007-04-24 21:03

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 855 inlägg
    Gillad 1 457 gånger
    197 bilder
    phl skrev Visa original
    Inga kopplingsset jag har hållt i är gjorda för att täta mot plan ansats..... jag har ju iofs en högst blygsam erfarenhet på området och har bara titta på koppel från Wirsbo (TA), Vatette, och kanske nån till.

11. 2007-04-24 21:04

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 855 inlägg
    Gillad 1 457 gånger
    197 bilder
    JPW skrev Visa original
    ...är inte hela vitsen med en halvkoppling att den INTE behöver en kona i anslutande koppling? Det sitter väl en packning i en halvkoppling som tätar mot en plan ansats...eller?

Se tex RR-katalogen mitt på sid 55 : "Består av mutter, klämkona och packning som tätar mot slät ansats..."

Eller?
    Det finns ju olika sorter.

12. 2007-04-24 21:27

Senior medlem Medlem: aug 2006
    979 inlägg

7 bilder
    phl skrev Visa original
    Halvkopplinger brukar oftast vara gjorda för tätning mot plan ansats.
    Helt riktigt.

Däremot är vanliga klämringskopplingar gjorda för konisk.
    Skall man gå från halvkoppling till rör får man ha en sån här.
    Finns med både in och utvändig gänga.
    Vanligt fenomen när man kopplar sig från gamla 16mm rör att man använder en billig 16mm halvkoppling istället för en svindyr Vattette special-special.

13. 2007-04-24 21:35

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 855 inlägg
    Gillad 1 457 gånger
    197 bilder
    Det kanske är fel att kalla den där kopplingen jag listade tidigare för "halvkoppling" - "kopplingsset" kanske är det rätta namnet på dom. Det är inte lätt med alla namn i krökar-branchen.

14. 2007-04-24 21:38

Senior medlem Medlem: aug 2006
    979 inlägg

7 bilder
    dave_R skrev Visa original
    ½ tum utvändig gänga till 15pex klämkoppling.
    Någon som vet eller kan länka en bild?
    Ta en sån här så blir det 30 kr dyrt och rätt.

www. maniarmatur .se sök i sökfältet på - 1884351 -

Rinkaby har motsvarande, står jämte pexslangen i papperskatalogen.

Rinkaby text
    "Halvkoppling PEX 15x2,5 R15
    Klämkona med packning för slät ansats. Användes tillsammans med PEX-rör i t. ex. kallvatten, varmvatten eller värmeledningsinstallationer.
    Best.nr 7694"

Senast redigerad av somelvis 2007-04-24 21:45

Liknande ämnen

1. Gänga rör till element
    av Lolight i forum Värme allmänt
  2. Verktyg till att gänga PVC rör
    av josa100 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Halvkoppling till utvändig gänga
    av callel i forum Vatten & avlopp
  4. Utvändig salning till aluminiumfönster
    av Freko i forum Fönster & dörrar