Svara Nytt ämne
  1. 2004-07-30 07:45

TummenMittIs avatar
    Junior medlem Medlem: jun 2004
    84 inlägg

Re: Vattenfilter???

Tack Karl,
    Även om "oftast bortom rimlig tidsgräns" inte är uppmuntrande så har jag fått alternativa lösningar. Förstår även av Din beskrivning att berggas är liktydigt med svavelväte (vilket förklarar lukten).

Skall undersöka om kommunens miljökontor kan hjälpa mig.
    mvh
    TMI

2. 2004-07-30 19:00

TummenMittIs avatar
    Junior medlem Medlem: jun 2004
    84 inlägg

Karl,
    Vid närmare eftertanke - har jag inte borrat för djupt eftersom det osar svavel?? ;D

3. 2004-08-10 00:13

Nykomling Medlem: aug 2004
    2 inlägg

Jag har precis gjort en vatten analys på min borrade brunn och fick veta att jag har ca 2,1mg/l järn och ca 0,32 mg/l mangan. Vattnet var även ganska hårt 11 tyska grader.
    Är det någon som har en uppfattning om det skulle vara några stora problem att få bort det med hjälp av filter?
    Eller är det någon som haft liknande värden och som lyckats att filtrera bort det? Med vilken sorts filter då?
    Tacksam för svar!
    /Tomas

4. 2004-08-10 19:20

2 inlägg

Vet någon om det finns något filter som kan filtrera bort salt ifrån vattnet??

5. 2004-08-11 07:40

LB
    Fullvärdig medlem Medlem: feb 2003
    214 inlägg

Det finns jonbytare, som tar allt salt, som inte borde kosta skjortan, nackdelen är att vattnet inte går att dricka efterssom det stör ut kroppens saltbalans. Det blir ungefär som batterivatten. För att köpa en anläggning som först tar bort allt och sen doserar lite saltvatten just för balansen, så får man hosta upp mer än skjortan! Som vanligt så gäller det att få rätt på någon som vet hur ett filter är uppbyggt och göra ett själv.

6. 2004-08-11 21:49

Senior medlem Medlem: aug 2004
    604 inlägg
    Gillad 84 gånger
    10 bilder

Hej !

Har sedan 1990 ett filter från HOH Svenska AB inmonterat.Har under alla år fungerat strålande! Vattnet är utomordtenligt gott! Jag kan inte finna alla superlativer för att beskriva det! Gissa om jag kan rekommendera det? Vårt vatten kommer från en tre meter djup grävd brunn.

Häls

Carra

7. 2004-08-16 16:45

1 inlägg

Hej!
    Vi har ett icke-fungerande Empress FEAU-filter från Vattenteknik. "Kaliumpermanganats-reglerings-mojängen" är kaputt. Har fått offert på ett reningsverk för ca 30.000. Plus installation av hydrofor (har hydropress idag). Notan skulle sluta på ca 50.000.

Kan inte tvätta vittvätt... allt porslin blir brunt. Vattnet smakar... tja... järn (milt uttryckt). Det här håller inte. Vi ska renovera badrummet, men hur kul är det med sånt vatten?!
    Nån som har några tips? Ska vi gräva brunn? Har djupborrad nu. Fått en mellan-tumme-och-pekfinger-offert på 12.000.

Går det att renovera filtret?
    Tror vattenförhållandet har ändrats rejält sen vi köpte huset 1997.
    Kan man skaffa en annan filtermassa, anpassat efter vattnet och inte bara gå efter beteckningen på filtret?

Tacksam för alla tips och råd!
    På förhand; många tack!
    /Hans
    PS. Nedan följer analysresultat av vattnet.

Analys Reultat Enhet
    Turbiditet 77 FNU
    Bottesats spår
    Bottensats, art svarta part.
    Lukt svag
    Lukt, art metallisk
    Färg 180
    Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1.0 mg/l
    Konduktivitet 16.0 mS/m
    pH vid rumstemperatur 7.1
    Alkalinitet, HCO3 43 mg/l
    Hårdhet Ca + Mg 19 mg/l
    Hårdhet tyska grader 2.6 'dH
    Järn, Fe (1) 8.3 mg/l
    Mangan, Mn (1) 0.48 mg/l
    Klorid Cl (1) 14 mg/l
    SulfatSO4 (1) 12 mg/l
    Aggresiv kolsyra 8 mg/l

8. 2007-06-12 10:35

dario99s avatar
    Nykomling Medlem: sep 2006
    38 inlägg

Vi har ett vatten som inte är bra. Det är användbart men det missfärgar, kalkar igen och smakar järn....så vi behöver göra något.

Våra värden är:
    PH: 7,2
    Järn: 2
    DH: 11 (hårdhet)
    Mangan: Ja

Så vi behöver ett filter och jag försöker välja. Jag har exempelvis fått förslag från JMS på ett filter, men det krävde avlopp och helst vill jag ha ett som inte kräver avlopp (har inget idag).

Någon som köpt ett filter för liknande vattenproblem som mina och kan rekommendera något varumärke?

9. 2007-06-13 22:14

Nykomling Medlem: jun 2007
    Halland
    24 inlägg

Jag har ett filter som heter Callidus med backspolningsautomatic. Fungerar utmärkt.

10. 2011-09-04 13:31

Nykomling Medlem: sep 2011
    Norrbotten
    1 inlägg

Det är antagligen din brunn som läcker in ytvatten när du får färgat porslin, du behöver ett humus filter för att bli av med det. Du hade ju Aquapal´s F10 filter, dom har även ett humus filter som heter H30 som filtrerar bort missfärgat vatten och tar bort lukt.
    Men kolla brunnen i första hand, oftast dom som läker in ytvatten när man får missfärgningar, i vissa fall så kommer humus in i brunnen i alla fall och då måste man ha ett filter.

KarlXII skrev Visa original
    Här tigger jag om vattenanalyser - så postar jag inte ens min egen!
    Men sent ska syndaren vakna, och här kommer resultatet.
    Järn: 0,33 mg
    Mangan 0,17 mg
    COD: 2,6
    hårdhet: 4,5
    pH: 8,1
    Kalcium: 24
    Turbiditet: 4,6
    Färg 10

Inte speciellt mycket järn och mangan, alltså.
    Men varför är det då massor av bruna avlagringar i dusch, toastol och diskmaskin?

En representant för filtertillverkaren kom hit och inspekterade. Enligt mina värden ska filtret jag köpt ge önskat resultat på reningen. Men icke.

Han gjorde en kemisk snabbanalys vilken gav för handen att pH-värdet var 6,5! Ganska oväntat. Det ställer helt andra krav på filterutrustningen eftersom ett vanlig järn- och manganfilter slutar funka under pH 7. Killen beskrev det som att manganet lägger sig som en olja runt filtersanden och järnet rinner rakt igenom.

Med dessa nya fakta på handen ansåg filterkillen att jag borde endera byta upp mig till en modell kombinerad avsyrning och järn-manganflter eller, vilket han tyckte var bättre, ett speciellt avsyrningsfilter före filtertanken för järn och mangan.

Eftersom jag är till naturen skeptisk, speciellt till ett litet snabbtest vars resultat medför ökade kostnader för mig på tiotusentals kronor plus det faktum att två tidigare mätningar visat pH på runt 8, så köpte jag en pH-mätare på Clas Ohlson för att kunna följa upp om värdet fluktuerade. Och det gjorde det verkligen - mellan 6,5 till 8 under en vecka.

Jaha. Man har köpt fel filter....
    Jag fick specialpris på en lösning från filtertillverkaren, men var tveksam. Dels visste jag inte om järnet verkligen skulle gå bort, och dels fanns det ingen som kunde säga om vattnet skulle bli gott. Då skulle det krävas ett aktivt kolfilter också. Ett tiotal tusenlappar till.

Jag beslöt mig för att kika lite på begagnatmarknaden.
    Där finns mycket. Det är många som säljer av fina utrustningar när de fått kommunalt vattet för en spottstyver jämfört med nypriserna.
    Jag hittade en utrustning, med avsyrnings-, järn- och manganfilter plus aktivt kolfilter av märket Rekomat i Oskarhamn till bra pris så jag brände dit och handlade. Den var använd runt fem gånger - han hade järn och humus i sin grävda brunn och behövde filtrera men klarade inte att backspola ordentligt, det fanns helt enkelt inte tillräckligt med vatten för det i den grävda brunnen. Han borrade och hade turen att få bra vatten på direkten.

Idag har jag kopplat in grejorna. Jag har kanonvatten nu!!
    Kristallklart och så gott det kan bli. Ingen mer svavelvätedoft heller...

Vilket nöje det ska bli att borsta tänderna nu. Gonatt.

Liknande ämnen

1. Vattenfilter
    av jordraketen i forum Vatten & avlopp
  2. Vattenfilter
    av emilbjorling i forum Vatten & avlopp
  3. Vattenfilter
    av jenny1 i forum Värme allmänt
  4. Vattenfilter
    av TomasB i forum Värme allmänt