Byggahus.se
Vi har bekymmer med vattenförsörjningen. Har en djupborrad brunn med sänkbar pump som tryckstyrs. När vattnet tar slut i borrhålet fortsätter pumpen gå, men vattnet som rinner till pumpas inte upp utan att pumpen först manuellt stängs av, och sedan slås på igen efter en stund. Detta får sedan upprepas tills rätt tryck uppnås. Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det finnas något jag kan köpa till som kan lösa bekymret? Något som får pumpen att slå av?

Med vänlig hälsning Ida

Det brukar ju alltid komma lika mycket ur pumpen som tillrinningen till hålet är. Är tillrinningen mycket låg blir det ju då bara som om det kom ur ett sugrör eller liknande.men det bör ju alltid komma något. :confused:

Tror inte det finns någon enkel pryl som kan lösa så pumpen slår ifrån men visst kan en elektriker bygga ihop något med några tidreläer mm. men det lär inte bli så billigt. Troligen en bättre lösning att ta dit någon som kan vattenspränga borran för att öka tillrinningen.
Ett annat alternativ är att fortsätta att borra den djupare.

Hur gammal är borran?
Hur djup är den?
Tidigare vattensprängt? (behöver inte innebära att det inte kan göras om)

Borrhålet är 110 m och ca 25 år. Tror att det trycktes i samband med borrningen men inte därefter.

Knappast värt att borra djupare men om tillrinningen är dålig kan det fortfarande vara värt att trycka.
Som jag förstått det satte man förr oftast bara manschetten högt upp när man tryckte medans det idag går att trycka på större djup. När berget spricker upp så trycket försvinner går det ju inte att göra mer åt det men om manschetten suttit på 10m djup och sprickorna bildats på 30-40m djup lär man kunna sänka ner manschetten till kanske 50m och prova trycka där för att öppna sprickor även djupare. Kolla med en bra brunnsborrare i närheten av där du bor för att ha för liten tillgång på vatten är ingen höjdare.

Själv hade vi för dålig tillgång på vatten i ett 96m djupt hål från 1978 som var vattensprängt. Vi borrade ny brunn 1998 och då frågade dom varför vi inte provat att trycka om den gamla på flera djup tidigare. Det var så dags nu när det nybyggda badrummet och verandan var placerat över det gamla borrhålet :surprised: Det blev ett nytt 112m djupt hål med den större diametern än standard för att ha lite mer reservoar i själva hålet som för övrigt också fick tryckas innan det gav tillräckligt.

Så nån dag kanske det hamnar en värmepump i det gamla 96m hålet :rolleyes:

Har du motorskydd till pumpen?
Det ställs så att strömmen bryts om pumpen rusar (torrkör). Det måste dock återställas manuellt. Det är inte meningen att en pump någonsin ska torrköra. Motorskyddet är som en försäkring (mot att pumpen går sönder).

Vad gäller trycket efter torrkörning så tolkar jag det som att ni försöker dra igång pumpen med en gång (i stort sett). Om pumpen kör torrt (ofta) så är uppenbarligen tillrinningen för dålig (förbrukningen för stor). Det tar då naturligtvis tid innan tillräckligt mycket vatten runnit till innan pumpen riskfritt kan startas igen.

Göran.W
Det enklaste är att strypa flödet från pumpen till hydroforen så den aldrig går torr.
Ett alternativ är att strypa flödet så den aldrig går torr och pumpa vattnet till en större tank som fylles på under natten och sen pumpa det därifrån till hydroforen.
Har man inte allt för dåligt flöde kan det räcka.

Vattnet tar inte slut jätteofta så jag är osäker på om tillrinningen är problemet, även om den säkert kan förbättras. Vattnet har liksom aldrig tagit slut under tiden vi använt det utan vi upptäcker det när trycket plötsligt är lågt i kranarna. Hade pumpen lyckats få upp vattnet som rinner till efter att brunnen tömts hade vi oftast inte ens märkt nåt. Men vad som händer är att pumpen torrkör, och kan göra det hela natten, utan att en droppe kommer upp. Slår vi av strömmen till pumpen när vi upptäcker att trycket ät lågt och väntar en stund för att sedan slå på den så fylls vatten på. Detta får vi upprepa ett par gången och då får vi normalt tryck i systemet på någon timma.

Det låter i mina öron som om det är något annat fel än att "vattnet tar slut".
Det skulle kunna vara något mekaniskt fel på pumpen eller att backventilen kärvar, även om pumpen borde kunna tvinga upp den med trycket. Har ni en synlig backventil (klump) på inkommande slang före hydropressen? I så fall kan ni ju prova att knacka på den när problemet uppstår nästa gång.
Annars så får ni ta kontakt med en brunnsborrare eller rörkrökare som är bra på pumpar.

kulle
Låter som en utsliten pump tycker jag
Är den 25 år gammal ?

Jag vet faktiskt inte men jag skulle tro det. Den är inte bytt efter 2006 i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.