Byggahus.se
I dagsläget ligger vår avloppsbrunn och väg precis intill varandra vilket gör att det blir väldigt nära för slambilen. Nu håller vi på att rita på en altan vilket skulle göra att denna vägen blir "avstängd" för slambilen. Slambilen måste i så fall parkera ca 6 meter längre bort. Tror ni det blir problem? De borde väl nästan ha så långa slangar? Kanske t.o.m klara 20 meter om det skulle vara så?

S
hur långt är ett snöre?
beror slambilen och hur mycke slang dom har

Kolla med kommunen.

Här på Gotland är det max 10 meter annars får man hålla med egen förlängningsslang eller installera ett rör som bilen kan ansluta till.

Det hela har inte med hur mycket slang det finns på bilen att göra, utan personalens arbetsmiljö. Det är mycket tungt att dra långa slangar hela dagarna.

Krilleman
Det var ju en liva debatt om detta för något år sedan. AMV gick ut och sa att 10m är max för slamkillens arbetsmiljö. Men sen efter några månader med dessa regler kom det lättnader i regelverket.

Just nu vet jag inte vad som gäller, trots att jag har egen brunn...

Du kan få en extra avgift för slangdragning om det är längre än 10 meter.

• Gilla
martinsit
  • Laddar…
I Arboga-nejden gäller max 20 meter. Om avståndet överstiger 20 meter tillkommer en avgift. Vet dock ej vad som är maxavstånd.

SBH skrev:
hur långt är ett snöre?
beror slambilen och hur mycke slang dom har
Ja, givetvis! Jag tänkte såklart vad som kan vara normalt. Det är helg så jag kan inte ringa och fråga men skulle behöva veta vad som kan vara normalt redan idag.

Tack alla andra för era svar! Väldigt bra!

Kolla om kommunen har anvisningar för enskilt avlopp på sin hemsida.

Tack för alla snabba svar som sagt! För den som är intresserad så ingick 15 meter gratis, och sedan kostade det 21kr/5m extra.

Krilleman
Och här är orsaken till reglerna:

http://www.av.se/dokument/Teman/transport/info_slamtomning.pdf

Alla ska självklart ha en dräglig arbetsmiljö. Men hos mig har kommunen lagt problemet på den enskilde husägaren istället för att utveckla tjänsten (kostnadsregleras då självklart) så den passar både chauffören och husägarna.

Och som grädde på moset ville dom att alla anslutningsvägar skulle klassas till 24 ton! :thumbdown:

Krilleman
Fel av mig!

Det var inte 24 ton. Det var visst 26 ton kommunen ville tvinga på fastighetsägarna + en vändplats!:

Trafiksäkerhet

På många ställen har slamfordon svårt att ta sig fram. Ibland får de backa långa sträckor och vända i terrängen och på stugtomter. En del vägar är smala grusvägar med dålig bärighet och skymd sikt.
På grund av detta ska vägarna vara minst 3,5 meter breda och nedhängande grenar och buskar ska beskäras så att sikten blir fri. Om slamfordonet ska köra in på privat mark måste det finnas utrymme för bilen att vända, samt komma till och från tömningsstället utan att behöva backa annat än vid vändning. Vägen ska också vara dimensionerad för slambilen som kan väga upp till 26 ton.

Har inte lastbilarna ratt?! :x

Jo, jag har också kört min beskärda del av lastbil och vet vad jag talar om...

http://www.byggahus.se/forum/ovrigt...ndstjanstgoring-3.html?perpage=15#post2042211

O
krilleman_215 skrev:
Fel av mig!

Det var inte 24 ton. Det var visst 26 ton kommunen ville tvinga på fastighetsägarna + en vändplats!:

Trafiksäkerhet

På många ställen har slamfordon svårt att ta sig fram. Ibland får de backa långa sträckor och vända i terrängen och på stugtomter. En del vägar är smala grusvägar med dålig bärighet och skymd sikt.
På grund av detta ska vägarna vara minst 3,5 meter breda och nedhängande grenar och buskar ska beskäras så att sikten blir fri. Om slamfordonet ska köra in på privat mark måste det finnas utrymme för bilen att vända, samt komma till och från tömningsstället utan att behöva backa annat än vid vändning. Vägen ska också vara dimensionerad för slambilen som kan väga upp till 26 ton.

Har inte lastbilarna ratt?! :x

Jo, jag har också kört min beskärda del av lastbil och vet vad jag talar om...

[länk]
Det är det senaste när det gäller kommunens uppköp av tjänster... för att spara in pengar så skippar vi ratten...:p

Jag har just breddat vår infart från 3 m till 5+2 meter. Nu kan slambilen köra in med släp om det kniper. :cool:

Screen Shot 2014-07-19 at 18.04.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
peternicklas
Ja apropå längd på slang. Var en äldre gumma som ringde för att beställa villolja. Hon var noga med: "Ni måste skicka honom med den långa slangen för jag har hålet långt in i häcken".

• Gilla
Österlenare och 3 till
  • Laddar…
20 meter gäller i Sundsvall för närvarande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.