Svara Nytt ämne
  1. 2012-08-31 16:07
    Svara | #1

Fullvärdig medlem

R15, G1/2, klämringskoppling?

Nu blir jag osäker.. Har en kulventil R15 klämringskoppling!? Är det korrekt till att börja, heter gängan i den "storleken" R15 även när det är klämringskoppling? Nu vill jag ha sätta dit en R15/R10 övergångsnippel. Är det "rätt" och bara fläska på lin el gängtejp? Drog på 7-8 varv gängtejp, men det gick lite väl lätt att dra dit nippeln och tätt blev det inte.

Blandarkopplingen, G3/8, har ju gummipackning. Kan man ha det i nippeln också?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-08-31 16:32
    Svara | #2

Fullvärdig medlem
    en klämringskoppling är konisk om du kollar på insidan en R (eller G) koppling är plan längst ut på ändan! Så om jag fattar rätt, en 15 Klämringskoppling är inte att föredra om du har en r15/r10! Det "GÅR" att täta men lin/gängtejp men det är inte rätt, gängorna är inte samma och det är som du säger väldigt lätt att få i kopplingen! Men din G 3/8 är = med r10 så det passar! Som du ser på den g3/8 är det en packning i den och den passar således på en R/g ända för dom är plana!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-08-31 16:36
    Svara | #3

Fullvärdig medlem
    Googlade lite precis och tror mig förstå att Dy15 klämringsgänga nog är det jag har. Vad ska jag ha för slags nippel om jag vill gå från utvändig Dy15 till invändig G3/8?

4. 2012-08-31 16:44
    Svara | #4

Fullvärdig medlem
    en lite snutt 15 koppar rör och en 15xr10 kloppling

5. 2012-08-31 16:45
    Svara | #5

Fullvärdig medlem
    eller så finns det en kromad dubbelmutter typ som man kan ha för att slippa rörbiten!

6. 2012-09-03 17:36
    Svara | #6

Fullvärdig medlem
    Proffsutlåtandet var: R15/R10 övergångsnippel, fila gängorna och "tillräckligt" med lin! Mer eller mindre, är du dum eller, det är inte rocken science!? :-)

Liknande ämnen

1. Klämringskoppling, PEX
    av meke i forum Värme allmänt
  2. Klämringskoppling
    av Danne_83 i forum Vatten & avlopp
  3. Hur få klämringskoppling tät!?!
    av PJay i forum Vatten & avlopp
  4. Klämringskoppling
    av yens i forum Vatten & avlopp
  5. Pex och klämringskoppling
    av Stjarnfall16 i forum Värme allmänt