Svara Nytt ämne
  1. 2012-02-04 12:23
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2012
    Stockholm
    2 inlägg

Inget varmvatten i kranen!

Nu när minusgradena nått sthlm så är det så klart att allt pajar. Upptäckte igår att vi inte hade något varmvatten så jag sprang ner i källaren för o kolla pannan. Vi har en Nibe evc 240 från 2006.
    Panntemperaturen är endast 35 gr trots att minimum temp är satt till 60. En lampa blinkar som indikerar att elpatronen har "begränsad effekt". Men vad ska jag göra åt det?
    Jag har kollat att alla "proppar" är hela, jag har "återställt värmevakt/effektvakt" genom att trycka på en liten knapp på sidan av pannan. Men tempen vill inte stiga!' Hittar inte heller någon bra hjälp i manualen (http://www.nibeonline.com/pdf/511047-5.pdf)
    Som tur är använder vi pannan endast till varmvatten, värmen i huset får vi från två luft/luft pumpar.
    Vem/vart ringer man för att få hjälp med detta? Nibe, vvs:are?? Kom gärna med lite tips!
    Mvh Oduschad...

2. 2012-02-04 13:22
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2011
    Halland
    242 inlägg
    Gillad 20 gånger
    10 bilder
    Låter som att effektvakten begränsar elpatronen. Förmodar att luftpumparna går intensivt om du då har klena huvudsäkringar finns det inte någon effekt kvar till elpatronen. En annan orsak kan vara snedbelastning av faserna, samma resultat effektvakten slår ifrån elpatronen.

3. 2012-02-04 15:26
    Svara | #3

Nykomling Medlem: feb 2012
    Stockholm
    2 inlägg

När du säger snedbelastning av faserna,menar du då de tre faserna in i pannan eller strömmen från stolpen in i huset? Allt har ju fungerat de två senaste vintrarna som har varit betydligt kallare. Om nu detta är fallet, hur påverkar jag det? Jag har provat att stänga av mina luftpumpar, men pannan hoppar inte igång ändå.

4. 2012-02-04 15:47
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2011
    Halland
    242 inlägg
    Gillad 20 gånger
    10 bilder
    Ok har det funkat tidigare vintrar borde det inte vara problemet. Effektvakten ska se till att huvudsäkringen inte överbelastas, har man snedbelastning dvs att en av faserna belastas hårdare än de andra. Har du inte anslutit ny effektkrävande utrustning borde inte inte snedbelastning av faserna vara problemet.

5. 2012-02-04 15:53
    Svara | #5

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 511 inlägg
    Gillad 973 gånger
    95 bilder
    Den blinkande lampan (märkt med en blixtsymbol) betyder enligt bruxet att delar av patronen är blockerad av effektvakt eller yttre styrning.

Sedan ska det finnas en dold panel bakom någon lucka. Där finns också en lampa med samma symbol. Vad säger den? Den ska lysa. Där går också att ändra driftläge om den skulle ha ställt om sig själv. Det kanske finns en klockautomatik inkopplad där klockan går fel?

Hittar du ingen inställning eller styrning (t.ex tempgivare som är kass) av pannan som är fel så kan ju t.ex en (huvud)säkring ha löst. Kontrollera alla säkringar.

Till sist ska vi inte utesluta att det faktiskt finns något effektslukande inkopplat. Ingen i hushållet som satt en värmefläkt under sängen ? Det behöver inte vara så effektstarka saker heller - tillräckligt många små apparater på en fas kan räcka då effektvakten måste reagera på snedbelastning för att skydda säkringarna. Gå runt o kolla, och stäng av allt misstänkt. Men ha lite tålamod - effektvakten i pannan reagerar inte omedelbart utan det kan ta en kvart.

Liknande ämnen

1. Inget vatten i kranen - tacksam för hjälp!
    av Nybliven_husägare i forum Vatten & avlopp
  2. Inget varmvatten
    av snickarprinsen i forum Olja & el
  3. inget varmvatten?
    av famkuru i forum Vatten & avlopp
  4. Får inget tryck i kranen!
    av logic123 i forum Vatten & avlopp
  5. Inget varmvatten - vad har hänt?
    av fantasi i forum Olja & el