6 006 läst · 2 svar
6k läst
2 svar
Stopp i avlopp
Har problem med ett avlopp (golvbrunn)i tvättsugan. Till golvbrunnen går avlopp från handfat, duschkabin samt tvättmaskin. Ibland (endast ibland) när tvättmaskinen tömmerut vattnet blir det "bakslag" i golvbrunnen dvs vattnet rinner ej ned i rätt takt vilket gör att vattnet svämmar över golvet. Det verkar som om det blir vakum i avloppet. Har försökt rensa golvbrunnen med rensband och kan ej känna med bandet att det skulle vara något stopp i röret från golvbrunnen. Vad kan det vara för fel, ska det finnas avluftning från avloppsrören?
Inte riktigt mitt område men eftersom ingen svarat så...
Ja det ska alltid finnas luftning på avloppen för att det ska rinna undan ordentligt. Har du en vakumventil på vinden så det kan vara idé att kolla den eftersom de tydligen kan kärva ihop.
Har du ingen ventil utan bara ett rör som går rakt genom taket så får du väl kolla om det är stopp i det. Har aldrig hört om någon som fått det, men jag antar att det inte är omöjligt att något djur kryper in och fastnar.
Lycka till!
Ja det ska alltid finnas luftning på avloppen för att det ska rinna undan ordentligt. Har du en vakumventil på vinden så det kan vara idé att kolla den eftersom de tydligen kan kärva ihop.
Har du ingen ventil utan bara ett rör som går rakt genom taket så får du väl kolla om det är stopp i det. Har aldrig hört om någon som fått det, men jag antar att det inte är omöjligt att något djur kryper in och fastnar.
Lycka till!
Hej har tyvärr div erfarenheter från liknande händelser. Har du "tur" är det stopp i avluftningen. rensband är bara skräp. Högtryck och avloppsrensningsslang funkar jättebra. Du anar inte vad mkt skit som kan fastna på insidan av rören med tiden.