Svara Nytt ämne
  1. 2011-12-13 22:46
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: okt 2004
    75 inlägg

1 bilder

Dåligt flöde/tryck

Hej,

En favorit i repris om man tittar i tidigare postningar men jag har inte blivit hjälpt av dessa. Vi har dåligt tryck på inkommande vatten. Endast 2 bar. Som följd av detta har vi dåligt flöde i t.ex dush och det går i praktiken inte att man kör 2 duschar samtidigt eftersom flödet sjunker rejält när någon annan kran öppnas. Vi misstänkte avlagringar i inkommande vattenledningar etc. men nu är inkommande vatten bytt och även rör invändigt till en del av tappställena. Det fanns gansjka mycket avlagringar i de gamla galvade rören men nya rör verkar inte ha gjort nån större skillnad. Lite siffror på hur lång tid det tar att fylla ett 2 literskärl.
    Källare direkt vid inkommande vatten: 5s
    Dusch och handfat markplan 8s. Rör hit är hälften nya koppar och hälften gamla galvade
    Kök markplan. 21s. Hit är det endast nya fina kopparrör hela vägen så detta måste bero på skräp eller strypning i blandaren? Jag håller lätt emot vattnet med tummen.
    Handfat övre våning. 30 s. Hit är det hälften koppar och hälften galvade rör.
    Dush övre våning. 8s. är det hälften koppar och hälften galvade rör så den sämre tiden på handfatet måste vara skräp/strypning.
    Som expriment öppnade jag kranen på handfatet på markplan och mätte nu tiderna på övervåningen.
    Handfat: 40 sekunder (jämför med 30 s när inga andra kranar var öppna)
    Dusch: 13 sekunder. (jämför med 8s när inga andra kranar var öppna)

Som ni ser så minskar flödet dramatiskt när man har flera kranar öppna.

Frågor: Är dessa fenomen att förvänta sig om man har 2 bar i inkommande tryck?
    Är det vanligt med strypningar på t.ex blandare i badrum etc?

Ja vad tror ni om detta?
    /Frede
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-12-13 22:51
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: aug 2008
    kalmar
    527 inlägg

2 bilder
    med bara 2 bars tryck så får man dåligt flöde, kommunalt vatten eller egen brunn?
    En del blandare är ganska trånga, särskilt design & lågprismodeller
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-12-13 23:10
    Svara | #3

75 inlägg

1 bilder
    Kommunalt vatten. jag har varit på dem och då sa de att för att kunna höja trycket så skulle alla på samma gata vara tvungna at installera tryckreduceringsventiler, men det ville en del inte kosta på så då blev det inget. 8-(

4. 2011-12-13 23:15
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: aug 2008
    kalmar
    527 inlägg

2 bilder
    får dom verkligen leverera så dåligt tryck?
    har dom sagt något om varför du har så dåligt tryck?
    det som jag kan komma på är en förträngning någonstans på inkpmmande vatten, har du provtryckt innan va-mätaten?

5. 2011-12-14 07:54
    Svara | #5

75 inlägg

1 bilder
    Det är inte provtryckt på inkommande vatten men dela den delen är bytt och det var inga störe beläggningar på det gamla inkommande röret innan heller. Grannen ovanför har samma fenomen. Vi ligger i vad jag tror de kallade "lågzon". Det kändes inte som någon idé att bråka tidigare när vi inte var säkra på att felet inte låg hos oss med bl.a. igenokorkade rör men nu tror jag vi kan utesluta det. Finns det några börvärden för tryck som man kan hävda att kommunen borde kunna leverera?

6. 2011-12-14 13:26
    Svara | #6

Forumgud Medlem: nov 2005
    Göteborg, Västra Götaland
    1 892 inlägg
    Gillad 14 gånger
    2 bilder
    Sätt dit en hydrofor/hydropress samt en boosterpump

7. 2011-12-14 13:53
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: feb 2010
    Stockholm
    756 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder
    Har ca 1,5 bar vattentryck här... Liten fallhöjd, ca 15m, från vattentornet. Tar 23 sek att fylla upp 3 lit i köket och vattenspridaren fungerar hopplöst dåligt i trädgården. Förr hade man grova rör och armaturer. Numera verkar de flesta VVS-prylar ha typ 8mm rör (?), täta silar och gjorda för ett normalt tryck på minst 5 bar.

8. 2011-12-18 00:21
    Svara | #8

Göran.Ws avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: aug 2007
    47 år
    skåne Tomelilla
    2 487 inlägg
    Gillad 143 gånger
    43 bilder
    Även om rören har förträngningar så är det fullt tryck när man inte tappar vatten.
    2 bar är på tok för lite minst 3 bar ska det vara när ni inte tappar vatten.
    Har va gubbarna mät trycket på inkomande hos er?
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

Liknande ämnen

1. Elkabel i 15mm pex rir? (tryck/flöde)
    av knekten i forum Vatten & avlopp
  2. NIBE Fighter 1215 Dåligt flöde
    av Joakim K i forum Värmepumpar
  3. Dåligt tryck/flöde i 70 taös villa.
    av slin i forum Vatten & avlopp
  4. Dåligt flöde i vattenutkastare
    av 007 i forum Vatten & avlopp