Svara Nytt ämne
  1. 2006-03-02 16:29
    Svara | #1

Nykomling Medlem: mar 2006
    2 inlägg

PEX rör i innerväggar

Hej.

Funderar på att dra PEX rör till 2st badrum. Jag funderar dock på hur det fungerar med dragning genom stående väggreglar (70väggar).

Jag antar att man inte får fördela osynligt vilket innebär att varje rör måste gå från fördelaren?! Tex för oss med 2toaletter, 2 dushar, 2 handfat, 1 bad - det blir ju 12 rör totalt för KV/VV. Går det borra så mycket i reglarna eller hur brukar man lösa det?

2. 2006-03-02 17:45
    Svara | #2

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 596 inlägg
    Gillad 1 369 gånger
    189 bilder

Re: PEX rör i innerväggar

zole skrev
    Hej.

Funderar på att dra PEX rör till 2st badrum. Jag funderar dock på hur det fungerar med dragning genom stående väggreglar (70väggar).

Jag antar att man inte får fördela osynligt vilket innebär att varje rör måste gå från fördelaren?! Tex för oss med 2toaletter, 2 dushar, 2 handfat, 1 bad - det blir ju 12 rör totalt för KV/VV. Går det borra så mycket i reglarna eller hur brukar man lösa det?

Det är bara att borra på, ofta ska ju inte alla rör gå på exakt samma ställe.... Borra mitt i regeln och lämna lite mellan hålen så blir det bra...

3. 2006-03-02 18:19
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    176 inlägg

Du får väl ha en "dold" förgreningen i väggen i badrummet om det finns en service lucka och att ev. läckage vatten rinner ut på ett vät synligt ställe där det ej kan göra någon skada.

// Snozzi

4. 2006-03-03 11:26
    Svara | #4

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 220 inlägg
    Gillad 228 gånger
    40 bilder

...men det är väldigt dumt att förgrena om man inte behöver. Det är dumsnålt när det gäller Rör-i-rör i villor.

5. 2006-03-03 11:37
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    176 inlägg

Ja det kan väl både bli dyrare och betydligt mer arbete. Både förarbete och arbetet när man sedan skall kakla elller vad MathiasS hade tänkt ha för väggbeklädnad.

Personligen hade jag nog dragit rör till resp. anslutning.

//Snozzi

6. 2006-03-03 14:05
    Svara | #6

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 596 inlägg
    Gillad 1 369 gånger
    189 bilder

Snozzi skrev
    Ja det kan väl både bli dyrare och betydligt mer arbete. Både förarbete och arbetet när man sedan skall kakla elller vad MathiasS hade tänkt ha för väggbeklädnad.

Personligen hade jag nog dragit rör till resp. anslutning.

//Snozzi

Vad jag ska ha för väggbeklädnad? Snurrigt.

Att placera fördelningsblocken för tappvattnet i en 70-vägg, det går kanske, men det blir jäkligt trångt att få alla rör dit dom ska även om man gör swissost av reglarna. Jag monterade fördelarna i källaren där jag kan gömma dom i en vägg med inspektionslucka - då är det inga problem att dra fram pexrören i väggarna.

7. 2006-03-03 19:11
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2004
    105 inlägg

Lägger min röst på dold dragning.

8. 2006-03-06 21:16
    Svara | #8

Nykomling Medlem: mar 2006
    2 inlägg

Ok. Tack för era synpunkter. Jag förgrenar inte utan går med ett rör till varje.

9. 2007-11-07 20:42
    Svara | #9

Nykomling Medlem: nov 2007
    Västra Götaland
    9 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Jag körde också med enskilda rör till varje, med fördelar blocket i källaren, mycket bra att kunna "gömma undan" den. Min fundering är bara hur det skall gå till att byta ett rör om det skulle behövas. Det är ju inte direkt lätt att flytta det inre röret om man har böjt rören lite. Undrar om det har gjorts någonstans ännu.

10. 2012-08-30 13:00

Nykomling Medlem: jun 2009
    Skarabôrg
    18 inlägg

Möjligt

Min fundering är bara hur det skall gå till att byta ett rör om det skulle behövas. Det är ju inte direkt lätt att flytta det inre röret om man har böjt rören lite. Undrar om det har gjorts någonstans ännu.
    Jag och min rörmokare lyckades byta rör. Dock var det en hel del trassel och bändande innan det nya röret kom på plats.

För att dra ner det nya röret, använd det gamla röret att dra med. En specialskarv (ledad) sätts mellan rören. Använd lite såpa i ytterröret för lite glid.

11. 2012-08-30 22:22

Senior medlem Medlem: aug 2011
    Dalarnas
    805 inlägg
    Gillad 104 gånger
    8 bilder
    Spud: Varför bytte ni rör?

12. 2012-09-10 01:10

Nykomling Medlem: nov 2011
    Västra götaland
    19 inlägg

Det finns två typer av PEX-rör. Den ena (vanliga) typen är inte ljusbeständig och skall användas för dold montering. Den andra typen är UV-beständig och tål ljus. Används t.ex. för anslutning av duschkabiner etc. Detta är viktigt att tänka på om man drar synliga pex-rör, t.ex. till tvättmaskin i grovkök.

13. 2012-10-11 17:12

sj6
    Senior medlem Medlem: okt 2012
    Blekinge
    513 inlägg
    Gillad 60 gånger
    Vi brukar göra en fördelare i/bakom komoden. Syns inte men läckor märks med en gång.

14. 2012-11-22 07:09

Nykomling Medlem: nov 2012
    skåne
    2 inlägg

Har ett badrum där rör-i-rör som är indragna (2st) ej når fram till eventuell kommod. Finns det någon snygg utvändig fördelning om man inte vill rota med att sätta skåp inne i väggen? Badrummet ska kaklas.

15. 2012-11-22 07:42

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 596 inlägg
    Gillad 1 369 gånger
    189 bilder
    Då går du vidare med kromade rör och rördelar.

Liknande ämnen

1. Rör i tak + innerväggar
    av mijaon i forum Vatten & avlopp
  2. Innerväggar / tak
    av C Halle i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Nya innerväggar?
    av forzamicke i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. innerväggar.
    av fredriki i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Innerväggar
    av jamten i forum Byggmaterial & byggteknik