Svara Nytt ämne
  1. 2006-07-12 22:40
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jul 2006
    80 inlägg
    Gillad 3 gånger
    21 bilder

Surt vatten och kopparrör = grönt?

Rubriken är lite tvetydig... men jag funderar lite över den gröna utfällning från kopparrören som blir i handfat osv pga att vattnet (från kallkälla) är en smula surt. Fräter detta vatten sönder kopparrör och klämringskopplingar på sikt, eller vågar jag behålla till synes fräscha delar av kopparrörssystemet som är från 1960-talet? Jag kommeratt bygga om rörsystemet lite, men det finns ju bra övergångskopplingar från de gamla 16 mm rören till 15 mm, så det är frestande att låta det som jag inte behöver göra om sitta kvar.
    Sen undrar jag hur det är att skarva galvade stålrör mot kopparrör, stämmer det att man kan göra det (med mässingsbussning) om stålröret kommer före i vattenriktningen? Jag har hört att det ska vara lugnt så länge inte kopparröret sitter först och kopparatomer "spolas med" in i järnröret?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-07-13 07:46
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jul 2005
    940 inlägg
    Gillad 41 gånger
    32 bilder

Re: Surt vatten och kopparrör = grönt?

Ja, kopplingarna fräts sönder med åren även om det tar lång tid. Ett sätt att stoppa slitningen är att kludda på med kopparpasta på de utsatta ställena. En kludd håller c:a ett år och sedan börjar det märkas även på kludden. Då kluddar man på ett nytt lager. Det var ett tips jag fick en gång.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-07-13 10:05
    Svara | #3

80 inlägg
    Gillad 3 gånger
    21 bilder

Är det bara kopplingarna (mässing) som "äts upp", klarar sig rören i koppar? Och denna kopparpasta, ska man smeta på den utifrån? Blir den som någon form av offeranod eller nåt? Fast det här är väl inte ett galvaniskkt element eller??

4. 2006-07-13 11:21
    Svara | #4

940 inlägg
    Gillad 41 gånger
    32 bilder

Mässing är en legering av bl.a koppar/zink och korroderar den också, men mycket lite jämfört med många andra grundämnen/legeringar.

Pastan tar liksom de första smällarna och bromsar förloppet på själva röret/kopplingarna. Angreppet sker ju i första hand där den fuktiga kopparn kommer i kontakt med syre. Inuti röret sker också angrepp men inte i samma utsträckning, eftersom det inte finns lika mycket syre där.

Jämför med en stålburk som snabbt rostar. Fyll den med vatten och ställ den i regnet. Inte rostar den i första hand inuti burken, utan på utsidan, eftersom det är där syre "kommer till" i den fuktiga/blöta miljön.

Eller lite mer vetenskapligt: http://www.roca.se/website/main.asp?...amp;openMenu=6

och googla på: kopparpasta skyddar korrosion
    så får du flera länkar som tipsar om denna typ av korrosionsskydd

5. 2006-07-14 23:04
    Svara | #5

80 inlägg
    Gillad 3 gånger
    21 bilder

Hmmm, detta skyddar ju rören utvändigt, framför allt på kallvattensidan där kondensutfälling sker. Men jag funderar fortfarande över vad det sura vattnet gör åt ledningarna innifrån? Den gröna beläggningen som blir på porslinet i handfatet (vissa lär kunna bli grna i håret när de duschar!) blir nog inte grön förren den kommer ut i luften och ärgar, eller? Är det inte koppar som löses upp av den svaga syran som surt vatten utgör, eller är jag ute och cyklar?

Jag drog förresten sönder en gammal klämringskoppling idag, den sprack rakt av i gängorna. Detta lär vara ganska vanligt. Materialet var dock varken korroderat eller anfrätt på annat sätt. Skiljer det kanske i kvalitet mellan olika fabrikat på klämringskopplingar?

6. 2006-07-14 23:19
    Svara | #6

940 inlägg
    Gillad 41 gånger
    32 bilder

Jo, det fräter även på insidan men inte lika snabbt.
    Varför inte installera filter som tar hand om problemet?

7. 2006-07-14 23:28
    Svara | #7

80 inlägg
    Gillad 3 gånger
    21 bilder

Jo, jag har en gammal frånkopplad hydrofor i källaren, den har jag funderat på att bygga något slags kalkfilter av... det kanske får bli en ny tråd här vad det lider, när mixter-nerven slår till

8. 2006-07-15 00:18
    Svara | #8

Forumgud Medlem: maj 2006
    2 254 inlägg
    Gillad 146 gånger
    2 bilder

Jepp, det skiljer på kvalitet på klämringskopplingar. Biltema hade en skitkoppling tidigare som sprack bara man tittade på den, men denna har de tagit bort.

Själv använder jag bara VSH klämringskopplingar, de spricker bara om starke Adolf är framme.

9. 2006-07-15 20:13
    Svara | #9

80 inlägg
    Gillad 3 gånger
    21 bilder

Det här var två intressanta inlägg igen...

Till lordi- Den klämringskopplingen som sprack heter VA och är sedan 1980-talet, VA-märkningen har jag sett är väldigt vanlig på kopplingarna. Nu köpte jag kopplingar som det står TTM på, de blev i alla fall täta... jag brukar lägga en droppe linolja på gängan och ringen också, får för mig att det ska bli mindre spänning o kopplingen på det sättet. Hur lite vågar man egentligen dra dem, finns risk att de går isär med tiden om man drar dem lite och får dem täta ändå?

Till Benno- Spänningskorrosion, det var något nytt för mig. Kan du utveckla det mer?

10. 2006-07-15 20:51

80 inlägg
    Gillad 3 gånger
    21 bilder

Nu har jag varit och googlat runt lite och sett att en tillverkare rekomenderar att man för att undvika onödigt stor spänning i kopplingen först drar åt hårt så att ringen sätter sig ordentligt, sedan släpper man igen och drar åt lite mindre. Det låtet rätt så logiskt i alla fall för mig...

11. 2006-07-16 00:28

Forumgud Medlem: maj 2006
    2 254 inlägg
    Gillad 146 gånger
    2 bilder

Ska man vara noga ska man kolla med fabrikanten hur hårt man ska dra kopplingarna. De brukar säga att man ska dra med handkraft + X antal varv med verktyg.
    Drar man dem för lite finns risken att de släpper vid nån tryckstöt i vattenledningen, och det är ju mindre bra...
    Har också läst nånstans att någon rekommenderar, att man ska dra kopplingen, lossa och sen dra den igen för att undvika spänning. Minns dock inte vilket fabrikat detta var.

Själv kör jag alltid lite på känn, och så brukar jag använda Locher-pasta på klämringen och gängan, oavsett om tillverkaren rekommenderar det eller inte.
    Och ha alltid stödhylsa i mjuka rör. Numera bör man även ha det i halvhårda rör.

Liknande ämnen

1. Surt vatten - vilket filter?
    av tlundberg i forum Vatten & avlopp
  2. Surt vatten
    av Miljarder i forum Vatten & avlopp
  3. Surt Vatten
    av Mrp666 i forum Vatten & avlopp
  4. filter till surt vatten
    av Mats_C i forum Vatten & avlopp
  5. Agressivt vatten - Surt vatten
    av tzerox i forum Värme allmänt