Svara Nytt ämne
  1. 2006-08-03 23:31
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    233 inlägg
    Gillad 10 gånger
    1 bilder

Hyr dyrt att borra brunn?

På torpet jag har köpt finns nu en gammal grävd brunn, som i stort sett är torr nu i värmen. Och då har jag inte ens använt något vatten från den. Jag lär behöva borra brunn således.

Tomten ligger på ett berg, på drygt 100 meter över havet. Det ligger inte överst på berget, men långt upp, och det fortsätter slutta några hundra meter bort. Marken består av sand och grus, och berggrunden ligger max några meter ner. Hur djupt man behöver borra är förstås omöjligt att gissa, men någon kanske kan göra en grov uppskattning från de förutsättningar jag har?

Hur mycket kan man på ett ungefär räkna med att borrandet kommer kosta? Jo, jag vet att där med priser är svårt, och att det beror på många olika faktorer. Hur mycket har ni andra fått ge för att borra era brunnar? Och hur djupt behövde ni då borra?

Jag har hört priser på allt från 20-30k till över 100k. Vad kan jag rimligen vänta mig?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-08-05 07:53
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2004
    456 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

Re: Hyr dyrt att borra brunn?

Bara för att få ett hum.
    Då mina föräldrar installerade bergvärme för två år sedan, så betalade de ca 60k. Det var om jag inte minns fel ett 140 mm hål, 150 m djupt. Jag vet inte om man behöver ett grövre för dricksvatten, jag tror inte det.
    Men sedan beror det nog även lite på var man bor.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-08-05 09:17
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: jan 2005
    96 inlägg

5 bilder

ca 30tusen för hålet betalade vi för 60m+15-17tusen för pumpanläggningen så 50 tusen är nog ett bra riktmärke beroende på hur djupt hålet blir

mvh snickarn

4. 2006-08-05 10:30
    Svara | #4

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 748 inlägg
    Gillad 348 gånger
    45 bilder

Vi landade på samma pris som 'synvinkeln'.

5. 2006-08-05 10:45
    Svara | #5

233 inlägg
    Gillad 10 gånger
    1 bilder

Inte så farligt dyrt ändå då, skönt att höra

6. 2006-08-06 21:51
    Svara | #6

Medeldjupet till vatten i sverge är c:a 6 meter och det brukar kosta runt 200:-/meter att borra för driksvatten och det är inte så vanligt med driksvattenhål som är djupare än runt 100-120 meter

7. 2006-08-06 22:00
    Svara | #7

233 inlägg
    Gillad 10 gånger
    1 bilder

elmont skrev
    Medeldjupet till vatten i sverge är c:a 6 meter och det brukar kosta runt 200:-/meter att borra för driksvatten och det är inte så vanligt med driksvattenhål som är djupare än runt 100-120 meter
    Men det måste tillkomma en ordentlig summa för att få borrutrustningen på plats väll, för man kommer väll knappast undan med 1200kr om man behöver ett 6m hål? Låter lite väl bra Men det var intressant att få veta meterpriset, då kan man börja fundera lite.

Mitt tomt ligger som sagt på ett berg. GPS:sn säger att det ligger ca 108meter över havet. ungefär 400m bort ligger en sjö, men det är nedförsbacke dit och den ligger på ca 55 meter över havet. Tycker då inte jag borde behöva så mycket mer än 50m hål då, kanske betydligt mindre? Grundvattnet borde inte ligga under vattenytan i sjön tycker jag. 50m djup skulle innebära 10 000kr plus pengar för att frakta dit utrustnigen. Men ett hål på 100m skulle i och för sig gå på 20 000kr, ingen större skillnad ändå?

8. 2006-08-07 05:51
    Svara | #8

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 748 inlägg
    Gillad 348 gånger
    45 bilder

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mkt "startkostnaden" var för oss, men visst finns det en sådan. Det tillkommer också foderrör i stål (ca 600:- per meter) ett par meter ner i berget.

Du måste också bestämma dig för hur stort i diameter ditt hål skall vara, 115mm, 140mme eller 165mm. Ett större borrhål ger större "vattenreservoar" i hålet (och kostar mer). Djupet på hålet har också betydelse för tillgången.

Du bör däremot vara försiktig så att du inte borrar så djupt att det finns risk för saltvatteninträngning. Detta brukar en borrare från trakten veta. Du kan också ta kontakt med hydrogeolog som har koll på detta och som dessutom kommer ut och mäter var det finns vattensprickor (vattenförande zoner) i berget.

Liknande ämnen

1. Anlägga avlopp / Borra brunn eller Gräva Brunn
    av magnus82 i forum Vatten & avlopp
  2. Borra brunn
    av kobban i forum Vatten & avlopp
  3. Borra ny brunn.
    av Ullisen i forum Vatten & avlopp
  4. Borra ny brunn.
    av hkkv i forum Värme allmänt
  5. Borra ny brunn
    av Moses i forum Värme allmänt