5 734 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Smörja VVS detaljer?
Vid montering används lämpligtvis glidmedel för att förenkla monteringen som tex Glidex, förhöjningsringen kommer med en instruktion om hur den ska monteras mot brunnen men normalt tätas den med en medföljande o-ring (tex hos Purus) när förhöjningsringen skruvas på. Om du ska på med något annan gegga se då till att den är för vvs-bruk så du inte riskerar någon reaktion mellan tex o-ring och din gegga
Min gissning är att silicon är okay med tanke på att glidex är silikonbaserat, frågan är om tillsatsen mot mögel på något sätt kan påverka oringar och manschetter och där du tänkte ha den är väl medel mot mögel onödigt så jag skulle kört vanligt silicon utan tillsatser.
Får man fråga varför du vill limma förhöjningsringen?
Får man fråga varför du vill limma förhöjningsringen?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Jag tror du ska vara mer rädd för om det börjar läcka när du limmat din förhöjning. Då har du inte följt montageinstruktionen, det är en av dom större påtryckningarna i säker vatten.
Dessutom skrev jag för ett tag sen att förhöjningsringar inte var godkänt, fel av mig! Det finns typgodkända förhöjningsringar, men följ instruktionen, då har du ryggen fri om något skulle gå snett. Brunntillverkarna skulle aldrig fått ett godkännade om dom inte tätar.
Dessutom skrev jag för ett tag sen att förhöjningsringar inte var godkänt, fel av mig! Det finns typgodkända förhöjningsringar, men följ instruktionen, då har du ryggen fri om något skulle gå snett. Brunntillverkarna skulle aldrig fått ett godkännade om dom inte tätar.
Med diskmedel så tenderar gummipackningen att "bränna fast" i röret om man använder gulsåpa...
(enbart egen erfarenhet, inga djupa undersökningar)
-När jag har demonterat kopplingar monterade med diskmedel,
så gick vissa inte ens att demontera utan att bryta sönder dessa
(enbart egen erfarenhet, inga djupa undersökningar)
-När jag har demonterat kopplingar monterade med diskmedel,
så gick vissa inte ens att demontera utan att bryta sönder dessa
Perfekt. Då blir det gulsåpa! Tack.hakaner skrev:
EDIT.
Pratade med en VVSare. Det blir
http://www.vvs-boden.se/unipakglidexsmrjmedel-p-2974.html
Den torkar fast och tätar. Men med mycket kraft ska det gå att demontera efter en viss tid.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Kan man göra VVS arbete själv i sitt nybygge. Vad krävs? Tacksam för svaret
Lösvirke & Timmerhus -
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Mina dörrar fryser igen - vad smörja med?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
PANIK eller panik? Eller lugn? Kondens? VVS
Vatten & Avlopp -
Få bort kalk/rost på gamla VVS-detaljer ?
Byggnadsvård