Byggahus.se
T.ex. avloppsrör eller brunn detaljer?
Vet att proffsen använder nån gegga. Jag har tänkt mig använda sanitetssilicon. Går det? Helst vill jag limma förhöjningsring till brunnen med nåt.

Vid montering används lämpligtvis glidmedel för att förenkla monteringen som tex Glidex, förhöjningsringen kommer med en instruktion om hur den ska monteras mot brunnen men normalt tätas den med en medföljande o-ring (tex hos Purus) när förhöjningsringen skruvas på. Om du ska på med något annan gegga se då till att den är för vvs-bruk så du inte riskerar någon reaktion mellan tex o-ring och din gegga

Enligt instruktion bara glidmedel. Men jag vill typ limma fast det. Därför undrar jag om sanitetssilicon är ok.

Min gissning är att silicon är okay med tanke på att glidex är silikonbaserat, frågan är om tillsatsen mot mögel på något sätt kan påverka oringar och manschetter och där du tänkte ha den är väl medel mot mögel onödigt så jag skulle kört vanligt silicon utan tillsatser.

Får man fråga varför du vill limma förhöjningsringen?

Rädsla mot läckage.

Krilleman
Jag tror du ska vara mer rädd för om det börjar läcka när du limmat din förhöjning. Då har du inte följt montageinstruktionen, det är en av dom större påtryckningarna i säker vatten.

Dessutom skrev jag för ett tag sen att förhöjningsringar inte var godkänt, fel av mig! Det finns typgodkända förhöjningsringar, men följ instruktionen, då har du ryggen fri om något skulle gå snett. Brunntillverkarna skulle aldrig fått ett godkännade om dom inte tätar.

Jaha. Då blir det såpavatten :S

Rörkrökaren på jobbet brukar smeta på lite vanligt diskmedel.

Med diskmedel så tenderar gummipackningen att "bränna fast" i röret om man använder gulsåpa...
(enbart egen erfarenhet, inga djupa undersökningar)
-När jag har demonterat kopplingar monterade med diskmedel,
så gick vissa inte ens att demontera utan att bryta sönder dessa

hakaner skrev:
Med diskmedel så tenderar gummipackningen att "bränna fast" i röret om man använder gulsåpa...
(enbart egen erfarenhet, inga djupa undersökningar)
-När jag har demonterat kopplingar monterade med diskmedel,
så gick vissa inte ens att demontera utan att bryta sönder dessa
Perfekt. Då blir det gulsåpa! Tack.

EDIT.
Pratade med en VVSare. Det blir
http://www.vvs-boden.se/unipakglidexsmrjmedel-p-2974.html
Den torkar fast och tätar. Men med mycket kraft ska det gå att demontera efter en viss tid.

Redigerat:
Tänk på att avloppsrör skall monteras med rörelsemån i skarvarna (vid längre rör)

B
hakaner tycker du en brunnsförhöjning är ett längre rör?

Njae, men det kan finnas andra som läser denna tråd
och det kunde vara värt att nämna rent generellt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.