Byggahus.se
Y
Husets ursprungliga toa har sovrum andra sidan väggen..

Där kan man höra varje droppe som trillar över toalettens vattenlås...

Så har jag låtit yrkesfolk bygga om badrummet och tänkte att nya avlopp borde ju inte låta något alls.

Men, så provade jag nya toaletten idag och det lät ju ännuvärre...

Jag hatar att det hörs så väl när man använder avloppen... Varför ?! vad kan man göra åt det?!

Toans böj kommer kanske 40cm ner ifrån golvet..
och badrummets ännu längre ner.. ändå låter det ju som fan...

2meter torpa källargrund. 22mm spån, sen massa cm isoleringen och masonitskiva..

:@:(

Dålig luftning?

Y
njae, rejält rör rakt upp mot skyn.

B
krävs så mycke för att få bort dom ljuden

Skulle kört med gjutjärns rör. Ev går det att lägga typ ljuddämpnings matta som man har i bilar klistrat på rören om du kommer åt.

Det verkar som om du har helt oisolerade rör.
Om du kommer åt rören underifrån så kan du isolera dom efteråt med 15-20mm. Om det görs rätt blir det knäpptyst.

Vad ska man isolera med? Mineralull / bitumenmatta / eller annat?

Använde Biltema ljudisoleringsfilt två lager fäst med najtråd runt avloppsröret från övervåningen. Sitter inbyggt i ett väggskåp med skruvad spånskiva framför. Blir en dämpad och mer behaglig ljudnivå men visst hörs det fortfarande när någon spolar.

Y
Ja de är helt oisolerade. Frågade rörfirman och fick svaret att de kunde ta isolering och ståltråd för hålla det på plats.

Jag funderar på dratill med bil-underredsmassa.. Måste ju vara det tyngsta man kan lägga på rören, sen isolering runt detta och hoppas på att aldrig behöva ha isär grejerna igen.

Leker lite med tanken att sänka rören ytterligare, så böjen hamnar längre ifrån golvet.

Fullisolera "facket" med stenull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.