4 039 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
extra kostnad husbygge
Sida 1 av 2
Hej ni kunniga 
I prospektet till vår köpta tomt står det "Vatten och avlopp framdraget till tänkt husplats" och längre ner "Anslutning för vatten och avlopp tillkommer med 110 kkr"
Hur skulle ni tolka detta?
Vår tolkning var tydligen felaktig dvs att vi trodde (liksom vår markentreprenör) att vattnet var påkopplat vid tomtgräns men pluggat vid tänkt husplats. Vad som istället gjorts är att de har lagt rör från tomtgräns til husplatsen men vattnet är aldrig påkopplat, detta innebär för oss att entreprenören måste gräva fram rören och koppla på dessa. innebär en dags jobb med grävmaskin etc och alltså en kostnad som vi inte räknat med och ett jobb som markentreprenören inte räknat med i sin tid.
Har frågar mäklarfirman om texten (mäklaren vi köpte av har slutat) och de tycker att den är oklar men det står ju ingenstans att det är påkopplat så det är inte fel och rent juridiskt så kan vi inte få rätt. Det är alltså bara att öppna den redan tomma plånboken ändå mer
Är det bara vi som misstolkar denna text eller hur skulle ni tolkat den?
I prospektet till vår köpta tomt står det "Vatten och avlopp framdraget till tänkt husplats" och längre ner "Anslutning för vatten och avlopp tillkommer med 110 kkr"
Hur skulle ni tolka detta?
Vår tolkning var tydligen felaktig dvs att vi trodde (liksom vår markentreprenör) att vattnet var påkopplat vid tomtgräns men pluggat vid tänkt husplats. Vad som istället gjorts är att de har lagt rör från tomtgräns til husplatsen men vattnet är aldrig påkopplat, detta innebär för oss att entreprenören måste gräva fram rören och koppla på dessa. innebär en dags jobb med grävmaskin etc och alltså en kostnad som vi inte räknat med och ett jobb som markentreprenören inte räknat med i sin tid.
Har frågar mäklarfirman om texten (mäklaren vi köpte av har slutat) och de tycker att den är oklar men det står ju ingenstans att det är påkopplat så det är inte fel och rent juridiskt så kan vi inte få rätt. Det är alltså bara att öppna den redan tomma plånboken ändå mer
Är det bara vi som misstolkar denna text eller hur skulle ni tolkat den?
Jo de 110' är för påkoppling på kommunens rör det förstår jag med men om det finns nedgrävda rör i marken dragna till husplatsen, antar du då att de är påkopplade eller ligger som rör i marken helt friliggande? Vår entreprenör säger att lägger man ner rör i marken ska de kopplas på och pluggas inte lägga ner rör för att sedan behöva gräva upp platsen igen, då sparar man inte mycket jobb...
Nu har ju jag inte en aning om hur dom gjort på just er tomt, men det jag sett av vvs-anslutning har det varit en anslutningspunkt i tomtgränsen, alltså ett ställe där man kan koppla in vatten, avlopp och dagvatten. Den kan mycket väl vara nergrävd men det brukar synas någonting ovan jord, en sån där liten brunn med en kran i för att stänga vattnet om inte annat.
Att nån skulle gräva ner helt lösa rör på tomten har jag svårt att tänka mig. Vem skulle gjort det? Har ni inte själva bestämt var huset ska ligga? Och alla hus har ju inte intaget för vatten och avlopp på samma ställe.
Har ni varit på tomten och tittat hur där ser ut?
Att nån skulle gräva ner helt lösa rör på tomten har jag svårt att tänka mig. Vem skulle gjort det? Har ni inte själva bestämt var huset ska ligga? Och alla hus har ju inte intaget för vatten och avlopp på samma ställe.
Har ni varit på tomten och tittat hur där ser ut?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
För mig är det solklart att tolkningen måste vara att ni får betala 110000 i anslutningsavgift, men att rören är inkopplade fram till tänkt plats.
Sedan kan man diskutera om detta är något ni borde kontrollerat i er undersökningsplikt. Felet här är ju i första hand begånget att den som sålt tomten, mäklaren har völ "bara" mäklat den.
Troligen handlar det ändå om för lite pengar för att stämma någon, men skriv ett kravbrev till säljaren.
Och anmäl mäklarfirman till fastighetsmäklarnämnden, om de inte assisterar er i kravet.
Sedan kan man diskutera om detta är något ni borde kontrollerat i er undersökningsplikt. Felet här är ju i första hand begånget att den som sålt tomten, mäklaren har völ "bara" mäklat den.
Troligen handlar det ändå om för lite pengar för att stämma någon, men skriv ett kravbrev till säljaren.
Och anmäl mäklarfirman till fastighetsmäklarnämnden, om de inte assisterar er i kravet.
Redigerat:
Men nu missförstår ni ju TS helt. Som jag uppfattar det rör det inte kostnaden om 110 000 kr i anslutningsavgift utan snarare om det är brukligt att lägga VA-ledningar mellan tänkt husplats och kommunens anslutning utan att koppla på och plugga vid husplatsen.
Jag håller med både TS och entreprenören att det verkar slöseri med resurser att gräva ner ledningarna för att sedan behöva ta dit en grävare för att frilägga dem så man kan koppla på sig mot kommunens avlämningspunkt.
Själv hade jag gjort samma tolkning som TS. Vatten och avlopp är ju inte framdraget till tänkt husplats, det ligger däremot tomrör i backen.
Hade det varit OK att säga att el är framdragen till tänkt husplats om det innebar att man endast hade lagt tomrör mellan husplats och avslutat tomröret en bit innan kopplingspunkten?
Jag håller med både TS och entreprenören att det verkar slöseri med resurser att gräva ner ledningarna för att sedan behöva ta dit en grävare för att frilägga dem så man kan koppla på sig mot kommunens avlämningspunkt.
Själv hade jag gjort samma tolkning som TS. Vatten och avlopp är ju inte framdraget till tänkt husplats, det ligger däremot tomrör i backen.
Hade det varit OK att säga att el är framdragen till tänkt husplats om det innebar att man endast hade lagt tomrör mellan husplats och avslutat tomröret en bit innan kopplingspunkten?
Om det nu skulle vara så, att någon har lyckats gissa exakt var det framtida huset skulle ligga och var man kommer att ta in VVS någonstans, och utifrån detta grävt ner rör på tomten, iofs från anslutningspunkten, men utan att verkligen ansluta dem, ja, då spelar väl det inte så stor roll. Man hade ju i vilket fall fått gräva sig ner till anslutningen för att koppla på rören, och i andra änden av rören, där huset ska vara, kommer man ändå att gräva.
Men TS måste helt säkert kolla upp detta. Kanske genom ett besök på tomten. Om det inte var länge sedan man grävde borde det väl synas om tomten är uppgrävd eller inte.
Men TS måste helt säkert kolla upp detta. Kanske genom ett besök på tomten. Om det inte var länge sedan man grävde borde det väl synas om tomten är uppgrävd eller inte.
joflopp: du har förstått mig precis, att det kostar 110' att ansluta fastigheten till kommunalt vatten och avlopp har vi vetat om och förstått men ingen av oss har haft en aning om att vi måste gräva någon annanstans än vid anslutningspunkten uppe vid husplatsen.
Lite mer info om bakgrunden till varför de grävt ner rören är att de tänkt bygga hus där själva en gång i tiden, vårt kommande hus kommer stå ungefär där deras var tänkt att stå men anslutningen uppe vid huset kräver såklart grävjobb. Vad vi eller entreprenören dock inte räknat med var att även gräva nere vid tomtgräns och koppla på rören till det kommunala nätet, det var här frågan var. Är detta normalt eller ej?
Vi avvaktar eventuellt krav till säljaren tills vi vet hur hög denna extrakostnad blir för grävandet, ska det bråkas så bör det ju vara en slant att bråka om också...
tack för era svar allihopa!
Lite mer info om bakgrunden till varför de grävt ner rören är att de tänkt bygga hus där själva en gång i tiden, vårt kommande hus kommer stå ungefär där deras var tänkt att stå men anslutningen uppe vid huset kräver såklart grävjobb. Vad vi eller entreprenören dock inte räknat med var att även gräva nere vid tomtgräns och koppla på rören till det kommunala nätet, det var här frågan var. Är detta normalt eller ej?
Vi avvaktar eventuellt krav till säljaren tills vi vet hur hög denna extrakostnad blir för grävandet, ska det bråkas så bör det ju vara en slant att bråka om också...
Hej, du ska få ett kort och koncist svar på din frågamhg_3 skrev:joflopp: du har förstått mig precis, att det kostar 110' att ansluta fastigheten till kommunalt vatten och avlopp har vi vetat om och förstått men ingen av oss har haft en aning om att vi måste gräva någon annanstans än vid anslutningspunkten uppe vid husplatsen.
Nej, det du beskriver i fråga om rörläggande är INTE normalt förfarande.
För övrigt håller jag (och min markentreprenör) med dig i din tolkning av beskrivningen och att du hade en rimlig förväntan på vad som skulle vänta dig som visat sig vara felaktig. Jag skulle absolut ställa ett krav på säljaren för merkostnaden (men inte räkna med att få gehör för kravet). Jag skulle också absolut hålla med om kravet på att mäklaren skall driva denna fråga mot säljaren och att anmäla mäklarfirman till FMN om de inte gör detta.
Tack timmelstad, skönt att höra att det inte bara är vi som har denna tolkning 
Jag ska kolla upp lite mer gällande mäklarfirman, de tyckte ju inte att det var något konstigt i detta dock var det en annan mäklare som svarade än den vi faktiskt köpte av. Finns det någon myndighet man kan fråga om tolkningen av detta?
Säljaren ska vi såklart kontakta iaf, känns som de inte varit helt tydliga...
Jag ska kolla upp lite mer gällande mäklarfirman, de tyckte ju inte att det var något konstigt i detta dock var det en annan mäklare som svarade än den vi faktiskt köpte av. Finns det någon myndighet man kan fråga om tolkningen av detta?
Säljaren ska vi såklart kontakta iaf, känns som de inte varit helt tydliga...
Är ett dolt fel på fastigheten som det utlovats. I undersökningsplikten ingår inte att gräva upp alla rör vid tomtgränsen för att försäkra sig om att de är påkopplade. "Vatten och avlopp framdraget till tänkt husplats" betyder påkopplade men pluggade rör. Annars skulle säljaren angett något liknande "rör för vatten och avlopp finns nedlagda mellan tänkt husplats och tomtgräns intill anslutningspunkten".
saken kan omöjligtvis tolkas på annat sätt än att V/A är FRAMDRAGET.
vad är framdraget om det inte är påkopplat? Ingenting skulle jag säga.
Undrar om jag kan lägga en kabelstump i backen vid min vedbod och säga "framdraget el"
vad är framdraget om det inte är påkopplat? Ingenting skulle jag säga.
Undrar om jag kan lägga en kabelstump i backen vid min vedbod och säga "framdraget el"