Svara Nytt ämne
  1. 2011-01-23 15:07
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2011
    V
    12 inlägg

Stenkista

Hej!

Har kollat runt lite på forumet angående stenkistor men inte riktigt hittat något som passar.
    Har en stenkista idag där det går ut kök, tvätt o dusch, avloppet går till en brunn där det i sin tur går ut till stenkistan. Har haft en del problem med stopp o översvämmade vattenlås den sista 1,5 månaden, i veckan fick jag svar på varför.
    Antaglingen vill stenkistan inte ta emot mer, i vilket fall som helst så grävde jag upp runt brunnen för att lokalisera om det var stopp i röret ut i kistan men det fanns inte något rörutan det är bara hålet i brunnen som har transporterat ut vattnet i stenkistan...
    Min tanke är att gräva ut den befintliga kistan, idagsläget ser det som det inte ens ligger sten eller flis utan bara jord uppblandat med gammal isolering, förmodlingen har denna kista fungerat under de sista 30 åren ändå.
    Ska jag gräva ut den lägga i sten, isåfall hur stor sten? Markduk över o sen jord? Funderar på om jag ska borra upp ett större hål i brunnen och fästa ett plaströr som går ner i kistan, vilken diameter ska jag satsa på isåfall, kan tilläggas att hålet i brunnet ut till stenkistan var jäkligt litet. Har ingen lust att satsa på något mer avancerat för att inom ett antal år kommer vi nog bli påkopplade på det kommunala nätet.

2. 2011-01-23 17:19
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: aug 2009
    Stockholm
    648 inlägg
    Gillad 16 gånger
    19 bilder
    Du skulle kunna gräva ner ett betongrör för att få lite stabilare väggar.
    Dra ut lite hålrör(Dränering) från botten och fyll en bit med medelstora sten.
    Täck med betonglock och markduk och fyll med jord så det inte syns.

Känns dock inte så miljövänligt eller som en framtida lösning.

3. 2011-01-23 18:00
    Svara | #3

V
    12 inlägg

Känns dock inte så miljövänligt eller som en framtida lösning.
    nej. förhoppningsvis ska det inte användas mer än 4 - 5 år till, sen kommer vi nog bli påkopplade på det kommunala nätet.
    Tack för tipset!

4. 2011-01-23 18:28
    Svara | #4

Taxens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: feb 2009
    Uppsala
    446 inlägg
    Gillad 19 gånger
    2 bilder
    Här finns mycket att läsa om avlopp.
    http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html

5. 2011-01-23 20:11
    Svara | #5

V
    12 inlägg

Taxen skrev Visa original
    Här finns mycket att läsa om avlopp.
    http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html
    ja jag har varit inne där o läst, fast jag skulle behöva en ritning på stenkista samt material, grannen gjorde en ny och han gjorde en grop på 1 gånger 1 meter, 30 - 70 cm djup, drog dit ett rör, fyllde igen med större stenar samt makadam.
    Vill göra en lite bättre stenkista hade jag tänkt.

6. 2011-01-23 20:16
    Svara | #6

Stenkistan en ju en väl beprövad metod för avlopp som man använt i hur många år som helst! Man har alltid tagit vad man haft i närheten! Stort som smått i stenväg!

Hur menar du göra den bättre?!
    99% rätt är oftast 100% fel!

7. 2011-01-23 20:48
    Svara | #7

V
    12 inlägg

Alltså jag vet inte om det behövs men zeuz_axel skrev ju att man kan lägga dit ett rör för stabilare väggar osv. vad väl det jag menade med bättre... frågar man runt får man ju rätt många olika svar på vad som är bäst, svårt o bestämma hur mycket tid o pengar jag vill lägga på detta...
    Se som har erfarenhet av stenkistor får gärna fortsätta tipsa om detta.

8. 2011-01-24 11:58
    Svara | #8

V
    12 inlägg

Har en bild framför mig hur jag ska göra men vilken storlek ska jag ha på stenen i kistan?

9. 2011-01-24 12:10
    Svara | #9

Stockholm
    648 inlägg
    Gillad 16 gånger
    19 bilder
    Om du har betongrör tror jag inte det spelar så stor roll.
    Men gräv ut ett större hål som du fyller med typ makadam.
    Alltså, 1m i diameter, 30cm djupt med makadam. Sen betongröret på.
    Betongröret kan vara ca 40-50cm i diameter och samma längd.
    Fyll en del av röret med knytnävsstora stenar.

Om du ska göra en vanlig så kör samma typ av stenar men markduk på toppen.

10. 2011-01-24 12:14

V
    12 inlägg

zeus_axel skrev Visa original
    Om du har betongrör tror jag inte det spelar så stor roll.
    Men gräv ut ett större hål som du fyller med typ makadam.
    Alltså, 1m i diameter, 30cm djupt med makadam. Sen betongröret på.
    Betongröret kan vara ca 40-50cm i diameter och samma längd.
    Fyll en del av röret med knytnävsstora stenar.

Om du ska göra en vanlig så kör samma typ av stenar men markduk på toppen.
    Tack som fan! Nu har jag hela bilden klar.

11. 2011-01-24 12:24

Stockholm
    648 inlägg
    Gillad 16 gånger
    19 bilder
    Observera att det bara är hur jag skulle göra och
    har gjort med avlopp från handfat.

Inga garantier att det funkar med toa!

12. 2011-01-24 12:24

joflopps avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    krilleman_215 skrev Visa original
    Stenkistan en ju en väl beprövad metod för avlopp som man använt i hur många år som helst! Man har alltid tagit vad man haft i närheten! Stort som smått i stenväg!

Hur menar du göra den bättre?!
    Så värst bebrövad för att hantera avlopp vet jag inte om man kan säga att en stenkista/stenöga är. Visst, det har varit en väl beprövad metod för att dränera bort vattnet men det renar inte i någon större utsträckning.

Även om man endast kör BDT till stenkistan så behöver man ändå reducera BOD7 (biologiskt syreförbrukande material) med 87% för att nå upp till kraven för normal skyddsnivå. Tvivlaar starkt på att en stenkista klarar detta.

13. 2011-01-24 12:33

V
    12 inlägg

zeus_axel skrev Visa original
    Observera att det bara är hur jag skulle göra och
    har gjort med avlopp från handfat.

Inga garantier att det funkar med toa!
    ingen toa, "endast" kök, dusch o tvätt, detta är ju en tillfällig lösning ett antal år tills påkoppling sker, frågan är om jag ska göra en liten "ficka" runt där röret går ut från brunnen(slamavskiljaren)till kistan?

14. 2011-01-24 13:28

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Hade kommunen fått del av dina planer, hade man nog spikat igen dörrana till huset, och ett föreläggande.

Det var inget latmansjobb, att anlägga en stenkista förr. Jag tror att problemet med din kista, kan vara att grundvattnet trycker på, så att gräva nedåt är ingen bra lösning, utan snarare bör gropen vidgas. Använd sedan skärv/makadam eller kross 0-100....och så blommor på toppen, så ingen anar något. Är det planer på VA i området, kan du räkna med att kommunens gubbar är ute i området och planerar för detta. Försök få till en blomstersättning, ovanpå stenkistan, i form av kommunens vapen, så blir dom nog nöjda.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

15. 2011-01-24 13:31

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Med anledning av Din signatur Pop69, kan man undra om du tillhör den tidigare FlowerPower rörelsen.........haha
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

Liknande ämnen

1. Stenkista
    av Agneta Norsten i forum Vatten & avlopp
  2. Stenkista!
    av putte80 i forum Grund & markarbeten
  3. stenkista
    av GirlWonder i forum Grund & markarbeten
  4. Stenkista
    av TomasB i forum Värme allmänt
  5. Stenkista
    av Galdrin i forum Grund & markarbeten