1 086 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Lösa vattenrör
fick problem med läckande vattenrör som låg på kattvinden (tror jag det kallas) Röret hade släppt i en klämkoppling så problemet är ju relativt enkelt avhjälpt. Men jag upptäckte att röret ligger helt löst där, det är alltså inte förankrat någonstans.
Borde de inte vara fäst i någonting? Det kan väl vara en anledning till att kopplingen har släppt från början?
Borde de inte vara fäst i någonting? Det kan väl vara en anledning till att kopplingen har släppt från början?
Vattenrör blir tämligen stabila när det är vatten i dom, men är det över nån längre sträcka, säg mer än ett par meter, bör det nog klammas fast. Sen finns det självfallet standarder, men det beror på vad det är för rör, (användning, material, dimension, plats) och det är ingenting jag kan, men jag är säker på att nån rörkrökare kommer ge dig svar på det här inom kort.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Standarden för rörklammning är ju lite variabel beroende på förläggning, dimension, isolering osv... Men om det rör sig om ett 15mm rör som ligger "naket" på en kattvind borde det sitta en klamma var 60 cm.
Liknande trådar
-
Hur åtgärdar jag halvt lösa kakelplattor på golvet i ett badrum
Badrum -
Wirsbo golvvärme ger massa oväsen - hur lösa?
Värme allmänt -
Fönster sattes fel i murad vägg, hur lösa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lösa vattenrör inuti väggen?
Vatten & Avlopp -
Hur lösa upp järnavlagringar i vattenrör etc?
Värme allmänt