5 593 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Vattenpump gick sönder? HJÄLP.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Japp om det är en trefasmotor i pumpen och motorskyddet inte löser ut.
Det kanske bara ÄR motorskyddet som gjort sitt jobb. Tryck på från och sedan till.
Protte
Det kanske bara ÄR motorskyddet som gjort sitt jobb. Tryck på från och sedan till.
Protte
Jag var och pillade på på och av men kommer inte ihåg om motorskyddet stog på av.
Nu när jag trycker på knapparna är det liksom inget motstånd. Om jag inte kommer ihåg helt fel var det motstånd tidigare, precis som att slå på av en automatsäkring.
Har den kanske hängt upp sig?
Nu när jag trycker på knapparna är det liksom inget motstånd. Om jag inte kommer ihåg helt fel var det motstånd tidigare, precis som att slå på av en automatsäkring.
Har den kanske hängt upp sig?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Vissa motorskydd återställs genom att trycka på från, andra behöver man bara tryckaigång.
Jag skulle då först banka med näven på motorskyddet för att få saker och ting att ramla tillbaka i sina rätta lägen.
Protte
Jag skulle då först banka med näven på motorskyddet för att få saker och ting att ramla tillbaka i sina rätta lägen.
Protte
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Exakt samma sak hände mig förra vintern i januari. Det vara "bara" -30 ute och hade varit så i 2 veckor. Frugan ringde och sa att det kommer inget vatten när jag duschar. Ispropp tänkte jag. Ut i kylan, rev upp brunnslocket, hittade ingen ispropp.
Det visade sig att motorskyddet inte bara löst utan "brunnit upp" och kapslingen var mest bara brunt illaluktande skit.
Sedan pga att jag inte kollade motorskyddet först fick jag följdskador i form av just isproppar. Jag skottade ju bort all isolerande snö ovanpå brunnslocket när det var -30 ute. Så det resulterade i både elektriska åtgärder utomhus vid härliga tempereturer för fingrarna och på det lite rörmockeri och uppvärmning av brunnen vid motsvarande härliga temperaturer.
Summa summarum, kolla och vid behov byt först motorskyddet innan du ens funderar över andra åtgärder.
Det visade sig att motorskyddet inte bara löst utan "brunnit upp" och kapslingen var mest bara brunt illaluktande skit.
Sedan pga att jag inte kollade motorskyddet först fick jag följdskador i form av just isproppar. Jag skottade ju bort all isolerande snö ovanpå brunnslocket när det var -30 ute. Så det resulterade i både elektriska åtgärder utomhus vid härliga tempereturer för fingrarna och på det lite rörmockeri och uppvärmning av brunnen vid motsvarande härliga temperaturer.
Summa summarum, kolla och vid behov byt först motorskyddet innan du ens funderar över andra åtgärder.
Sweeeet det funkade. Lånad en av grabbarnas plasthammare och gav den några smällar... Det funkaprototypen skrev:
Tack och bock!
Ahh..."Technical Knock", eller på svenska en hederlig telespark...