Byggahus.se
Min mamma bor i en lägenhet från 60-talet med originalbadrum. På sistone rinner det för långsamt i avloppet, så ifall hon tömmer badkaret svämmar golvbrunnen över.

Så jag tänkte gå ner med en rens (eller vad det nu heter) och göra rent. Men för att komma förbi vattenlåset i golvbrunnen måste jag lossa på lilla locket som sitter där. Tyvärr har ju det suttit orört i säkert 40 år så det sitter rätt hårt.

Det är ett fyrkantigt huvud (liknande bottenpluggen i motortråget på gamla bilar), så mina vanliga hylsor passar inte på. Jag försökte mäta och uppskattar dimensionen till *ungefär" 15 mm. Är det någon som vet ifall man brukade köra med mm-dimensioner eller dumma tum-dimensioner på sådana här prylar?

• DSC01408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimension runt 15 mm kvittar om det är tum eller mm, 5/8" är nästan 16 mm.
Men det kan vara "omöjligt" att få loss pluggen och då är det att borra bort pluggen och försiktigt peta ur det sista ur gängorna.

Lycka till

Protte

Tack för snabbt svar!!!

Jo, jag har borra som reservplan.

Hmmm, letade hylsa i förmiddags, både på Jula och Biltema, men utan lycka... Ska man till Mekonomen eller någon VVS-firma kanske?

HmmHm
Skiftnyckel.
Eller i värsta fall, rörtång

Invändig fyrkantHYLSA har jag aldrig sett.

Protte

Krilleman
Ingen fara att gå på pluggen med rörtång! Men mormorstången kanske är att överdriva! :)

Jepp, och när du skruvar tillbaks den, alternativt sätter dit en ny propp, så dra nåt varv gängtape på den, så är den lättare att få loss nästa gång.

Jag försökte både med skiftnyckel och rörtång, men eftersom man inte kommer åt "rakt från sidan" får man inget bra grepp. I kombination med att skruvjäveln suttit där i 40 år så går det inte att få loss den.

Med hylsa så kommer man uppifrån, så det borde fungera betydligt bättre.

Borra bort den! Inte det lättaste att få bort sådana pluggar!

Redigerat:
Jag säger också borra bort. Det finns sedan nya pluggar i gummi att sätta dit som ersättning.

Hmm, jag får väl borra då.

Har äntligen tagit mig tid och borrat. Tyvärr fick jag inte bort själva pluggen, hade inte borr stor nog.

Men hålet genom pluggen var stort nog för rensbandet (eller vad det nu heter). Så avloppet fungerar som det ska. Tätade med silikon, innovativt?

Krilleman
Du är inte den första som löst saker med silikon :) Man kommer långt med det och en rulle silvertape när det krisar en fredagkväll! :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.