Byggahus.se
Hej,

Jag har monterat en ny toalett, en vanlig som står på golvet med P-lås. Dvs med koppling till avloppet bakom stolen. Det är en Gustavsberg som jag köpte på K-Rauta.

Problemet är att det luktar från den. Inte bakom vid anslutningen, utan i stolen när man lyfter på locket (den är helt rengjord). Det luktar inte jättemycket, men är tillräckligt för att jag ska bli irriterad.....
Hade en tekniker hemma som kikade på stolen och han konstaterar att det inte är ngt fel på den. Dock kan han inte förklara vart lukten kommer från.
Han kollade:
- Anslutning baktill helt torr och kände ingen lukt därifrån
- Han körde ner handen i stolen och kände efter beläggningar, fanns inga.
- Han kollade vattencisternen som var helt ok.

Det kommer inga bubblor i vattnet, avloppet är "ventilerat" sedan tidigare.

Är det ngn som varit med om liknande? Är det möjligt att det inte är tätt mellan stol och avlopp? Men om det inte är tätt så borde man väl känna lukt från anslutningen och inte i stolen?

Tacksam för idéer....

/Daniel

Lukt kan ta konstiga vägar ibland. Kolla följande : Avloppet från wc-stolen, avlopp från tvättställ, samt kolla insatsen i golvbrunnen (om det finns) så att den sitter i som den skall.

Vi hade liknande problem fast det var en äldre toastol allt var rengjort ordentligt och golvbrunn och vattenlås kollade men det stank urin på hela övervåningen. Till slut bytte jag toastol och stanken försvann...

Det finns några tillverkare som haft problem med porer i porslinet och då kan detta problem uppstå.

Inflikar här med samma problem.

Renoverade badrummet för 3år sedan och monterade en sprillans ny toalettstol från IFÖ, naturligtvis i sprillans nya avloppsstammar med tillhörande anslutningar till tappställena. Vattenrör tillika nya även dom. Vattnet är det inget fel på.

Denna toalettstol har sedan luktat apa, gammalt unket sedan ny.

Toaletten på nedervåningen har INTE detta problem. Skall jag tolka detta som att även jag har råkat ut för nå slags porporslinsproblem?

Det kan vara anslutningen ändå. Man ska täta med en särskild smörja som man inte ska snåla med. Det kan vara för litet av den varan och då hjälper det att smeta dit mer. Då bör man förstås lyfta av toastolen. Men det kan gå ändå. Jag lyckades få bort en svag avloppsdoft genom att bara smeta på mer uppifrån, utan att skruva loss toastolen.

Ursäkta svordomen, men vilken jävla service alltså!

Tänkte jag skulle ringa IFÖ och prata med dom om detta problem jag har, det slutade att han skulle skicka mig en NY Toalettstol, och det bara "sådär". Den är ju trots allt tre år gammal, visserligen med stinkproblemet sedan den var ny. Men han hade ju kunnat anse att jag skulle reklamera den tidigare.

Mycket bra service må jag säga!

tio_Pepe skrev:
Det kan vara anslutningen ändå. Man ska täta med en särskild smörja som man inte ska snåla med. Det kan vara för litet av den varan och då hjälper det att smeta dit mer. Då bör man förstås lyfta av toastolen. Men det kan gå ändå. Jag lyckades få bort en svag avloppsdoft genom att bara smeta på mer uppifrån, utan att skruva loss toastolen.
Precis så fick jag också göra.

Dessutom vet jag av erfarenhet att yngre pojkar sittandes kan kissa med högt tryck i vinkel så att det spolar upp under kanten i toastolen. Kan vara riktigt svårt att tvätta rent där...

kankonkan skrev:

Tänkte jag skulle ringa IFÖ och prata med dom om detta problem jag har, det slutade att han skulle skicka mig en NY Toalettstol, och det bara "sådär". Den är ju trots allt tre år gammal, visserligen med stinkproblemet sedan den var ny. Men han hade ju kunnat anse att jag skulle reklamera den tidigare.

Om det var för dåligt tätat som jag föreslog så hjälper det ju inte med en ny stol. Eller jo, om den monteras bättre med mer tätningssmörja så blir det ju bättre. Men då kanske du tror att det var fel på stolen. :S

Skall testa ditt förslag innan den nya kommer, skadar absolut inte att prova!

Det "sket" sig med testet, ingen skillnad...;)

Inväntar den ny för byte.

kankonkan skrev:

Anar jag överpriser på toalettstolar? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.