Byggahus.se
Hej!

Har just fått en djupbrunn borrad och har tillfälle att köpa ovanstående pump ny till ett bra pris. Jag undrar om den är lämplig (eller för liten) för mitt hål?`

DATA:
Borrhålet djup: 110m
Flöde : 300l
Vattenytan är nu på 15m ner i borrhålet
Vattnet kom på 96m borrning

Borraren tyckte jag skulle montera en pump på 90m. SQ2 är ju specad för maxhöjd 89m. Vad händer om jag t.ex. monterar pumpen på 80m?
Jag vill såklart ha normalt tryck i kranarna och kunna vattna bra.

Hoppas på snabba svar...

Hälsningar
Studiomannen

Redigerat:
Ja, 300l/h i tillrinning.

Tråden var inressant, jag anar svaret, eller att göra som han, komplettera med en extrapump...

Du har alltså 5l/min i tillrinning i brunnen.
Då kan du ju räkna med att om du till exempel ska fylla en barnpool eller vattna gräset extremt mycket mm kommer att sänka nivån i hålet ganska rejält och kanske till och med ner till pumpens nivå.
Själv skulle jag sätta den så långt ner som möjligt men inte ända ner i botten då den kan suga massa borrkax mm.
Det som borraren säger att sätta den på 90m låter vettigt och då har du ju en reservoar på 75m vatten att använda som buffert.
Räkna så här: (pumpdjupet=90m) + (höjden mellan borrhålet och pressomaten/hydroforen) + (det tryck i bar du vill ha x 10) = Pumpens minsta lyfthöjd
Ta gärna till några m som marginal för framtida förslitning på pumpen.

Tänk också på vilket flöde du vill kunna få ut ur pumpen när nivån i brunnen har sjunkit en bit ner titta på pumparnas kurva.
Om du till exempel väljer en pump med lyfthöjd ca 140m och som vid 110-120m har ett flöde runt 5l ska du ju knappast kunna "torrköra" heller.

Lekmannarekommendation... Kör med en trefaspump om det inte bara är en sommarstuga:)

Grundfoss SP2 - 23 45 lit/min 135 m OBS levereras utan kabel 8.560,00 kr/st (i klenaste laget)
SP3 - 25 73 lit/min 150 m OBS levereras utan kabel 11.145,00 kr/st

WILO TWI 402-23 48 lit/min 130 m 7.500,00 kr/st

Ring Grundfors!
Jag har pratat med de tidigare och fått bra hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.