Byggahus.se
Har köpt ett hus med fukt/mögelproblem och håller på att renovera det och har märkt att vattnet i kattens vattenskål i köket får en slags hinna, nästan oljeliknande efter ett dygn. Jag har inte kunnat se det i vanliga dricksglas, men i och med att kattskålen är av röd plast så ser man hinnan extremt tydligt mot den. Det ser ut som att något antingen har fällt ut i vattnet eller att det reagerat på annat sätt. Det luktar dock inget och vattnet ser bra ut direkt när man hällt upp det.

Jag har beställt rör för vattenprover nu (egen djupborrad brunn) och ska även göra radonmätningar osv, men funderar också på om det kan vara möglet/sporer eller något i luften som fäller ut. Har någon stött på något liknande innan?

Prova att byta till skål av metall, glas eller porslin och se om problemet kvarstår. IKEA:s billiga matposlrin för 5 kr styck är väldigt bra kattskålar!

Det kan vara så att vattnet har en annan hårdhet än ni är vana vid, så att det behövs mer diskmedel (och kallare vatten) för att få bort fettet från framförallt plastgrejer.

Eftersom katter helst inte ska ha skålar av plast just pga problemet att diska bort fettet (vilket kan ge dem svarthaka, dvs acne för katter) så är det ju smidigt om den lilla åtgärden räcker.

Det här var helt ny info för min del, mycket tack Anna, det ska provas!

Inte så många erfarna kattutställare eller Tupperwareägare i din närhet kanske ;-)
Det där med palstmatskålar är främst ett problem för okastrerade hankatter som ställs ut, men fetthinnan är ett bekymmer för alla, och det är tyvärr inte alls allmänt känt att de inte går att diska rent i varmt vatten.

Sedan är det ju inte säkert att det är det som är ditt problem, men det är ju oerhört lätt att testa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.