Byggahus.se
Vi har dragit om lite rör i sommarstugan (ett handfat är flyttat några meter). Efter detta så har kranarna börjat spotta luft med ojämna mellanrum. Jag vet inte om vår ombyggnad har med saken att göra - det känns osannolikt eftersom vi inte gjort några större förändringar.

Vattensystemet består av djupborrad brunn med sänkpump och en hydrofor i källaren. Det känns omöjligt att det kan komma in luft i systemet någon annanstans än vid själva pumpen men den sitter 70 meter ner.

Tips på felsökning, tack!

Luft kommer in och ligger lite latent ett tag men borde försvinna på ett par dagar. Se till att alla kranar är öppnade och luftade så borde systemet vara bra sen.

Det märkliga är att vi inte varit med om något liknande tidigare. Så här på hösten tömmer vi rören varje helg och när man då drar igång det igen så spottar naturligtvis kranarna under några minuter men därefter kommer bara vatten. Vi har aldrig varit med om att det tagit flera dagar att bli av med luften.

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Jag har samma problem sedan något år.
Har inte orkat kolla (problemen är inte tillräckligt stora), men misstänker egentligen att det beror på att vattnet rinner bakvägen ned i brunnen när pumpen står, antagligen beroende på en läckande backventil i pumpen. När pumpen sedan startar så har det kommit luft i röret eftersom nåt måste ersätt det "utrunna" vattnet.
Jag har en djupbrunn på 100m, där pumpen hänger c.a 5m över botten och vattennivån ligger c:a 10m (beroende på årstid os.v) under markytan.

Vore kul om nån kunde bekräfta teorin.

lat skrev:
När pumpen sedan startar så har det kommit luft i röret eftersom nåt måste ersätt det "utrunna" vattnet.
Men det förutsätter väl också att det är hål någonstans på vägen? För att det skall kunna komma in luft i systemet.

Eventuellt så kan det komma in luft bakvägen i någon övertrycksventil. Kolla hur de fungerar genom att motionera dem (vrid så det kommer ut vatten).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.