3 919 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Termostat på varmvatten systemet
Jag behöver hjälp med att kunna sänka värmen på varmvattensystemet då vi har vedeldat och små barn i familjen. Vår son har redan bränt armen en gång. Vet att det sitter en termostat ovanför en av ack tankarna. Har skruvat på den men det blev ingen skillnad av det.
Bifogar två bilder där jag ringat in termostaten. Är det någon som vet hur jag ska göra? Har denna termostat överhuvudtaget med saken att göra?

Bifogar två bilder där jag ringat in termostaten. Är det någon som vet hur jag ska göra? Har denna termostat överhuvudtaget med saken att göra?

Det ser åtminstone ut som en blandningsventil. I sådana fall borde det vara hett vatten och kallt vatten till två av anslutningarna, och ut från den ska tappvarmvatten med lagom temperatur komma. Man justerar temperaturen genom att vrida på ratten.
Hej,
ja det ser ut som en blandningsventil. För att kunna säga om den fungerar som den ska så måste man veta vilka rör den är inkopplad på och hur den ska kopplas (Kan skilja mellan tillverkare).
I till ventilen ska det komma VV från pannan samt KV direkt från inkommande KV. Ut ska det gå VV som är nedblandat till inställd max temp.
Det brukar också sitta backventiler i anslutning till blandningsventilen. De kan sitta istuckna inuti rören (Vet inte hur vanligt det är, men jag har sett det på en panna som inte var alltför gammal).
Backventilerna ska göra att KV och oblandat VV kan komma in i ventilen, men inget vatten ska kunna gå bakvägar.
Om du spolar VV borde du kunna känna på rören vilka som blir varma. Som ventilen sitter på dina bilder skulle jag tolka det som om oblandat VV kommer in rakt nerifrån i ventilen. KV från röret till höger och VV ut till tappställen i toppen av ventilen.
Ventilen kan också vara trasig och ha fastnat i maxläget.
ja det ser ut som en blandningsventil. För att kunna säga om den fungerar som den ska så måste man veta vilka rör den är inkopplad på och hur den ska kopplas (Kan skilja mellan tillverkare).
I till ventilen ska det komma VV från pannan samt KV direkt från inkommande KV. Ut ska det gå VV som är nedblandat till inställd max temp.
Det brukar också sitta backventiler i anslutning till blandningsventilen. De kan sitta istuckna inuti rören (Vet inte hur vanligt det är, men jag har sett det på en panna som inte var alltför gammal).
Backventilerna ska göra att KV och oblandat VV kan komma in i ventilen, men inget vatten ska kunna gå bakvägar.
Om du spolar VV borde du kunna känna på rören vilka som blir varma. Som ventilen sitter på dina bilder skulle jag tolka det som om oblandat VV kommer in rakt nerifrån i ventilen. KV från röret till höger och VV ut till tappställen i toppen av ventilen.
Ventilen kan också vara trasig och ha fastnat i maxläget.
Tusen tack för hjälpen =0) Då ska jag ta hit en rörmokare. Har skruvat och slagit på termostaten men vattnet är fortfarande kokande när det kommer ut. Röret från höger är i alla fall kv och det från tanken är vv.
Liknande trådar
-
Termostat till Varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Trasig termostat Varmvattenberedare Nibe
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedare läcker (från en platta där termostaten är monterad)
Vatten & Avlopp -
Byta Termostat Varmvattenberedare.
Värme allmänt -
Tappat systemet, bytt radiatiorer, nu inget varmvatten?
Värme allmänt