Byggahus.se
Hej!

Idag har vi en liten tvättstuga jämte köket. Denna är pytteliten och ska flyttas ner till bottenvåningen, och köket ska renoveras och forstätta in även där tvättstugan är nu.

I nuvarande tvättstuga finns en golvbrunn där tvättmaskin och tvättställ tömmer sitt vatten. Där kommer istället en diskmaskin stå sedan.

Det kommer läggas nytt golv i hela köket, som ersätter plastmattan som ligger nu i tvättstugan. Det är träbjälklag (sutterängvåning). Så att riva upp golvet och byta brunnen mot något mer lämpligt är helt okej, frågan är bara vad jag ska ha istället?

Brunnen/avloppet kommer endast att användas av diskmaskin. Kommer lägga klickgolv och att ha en golvbrunn under skåpen i köket är inget man brukar ha antar jag. Så vad ska jag ha?

Något smidigt vattenlås som ryms under ett bänskskåp?

Tacksam för hjälp.

Golvbrunn under köksskåp är ok, bäst med plastmatta då.

Hur långt är till diskbänk, går det inte att drag slang?

Tänk bara på att antingen ansluta diskmaskinen så att vattenlåset fylls på när du kör maskinen eller att välja en golvbrunn med vattenlås som inte riskerar att lukta om vattnet torkar bort. Inget roligt med en golvbrunn som luktar apa på ett ställe som är svårt att komma åt

Det blir ca 3,5 meter mellan maskin och diskbänk. Kan man dra en så lång slang, och kan den i princip bara ligga på golvet under skåpen, eller hur och var fixerar man slangen?

Om det funkar med så lång slang kan jag ta bort brunnen helt. Det skulle va rätt skönt.

Kolla manualen för en lämplig diskmaskin. Normalt står det både slanglängder samt högsta höjd för anslutning på avloppet på vettiga maskiner.

Ska kolla upp i manualen. Det är en diskmaskin från BOSCH som bara är ett år gammal. Hoppas den klarar att pumpa genom 3,5 meter slang :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.