Byggahus.se
Jag bygger om mitt badrum och är tvingad att skarva 2 prisolrör. Jag vet att man inte får skarva dem inne i väggen, så därför tänkte jag förlägga skarven utanför väggen. Kan man få detta att inte se för jävligt ut? Någon som har gjort detta tidigare?
För den som undrar går det inte att byta ut prisolröret till ett längre på grund av jag då tvingas bryta upp ett golv i en annan toalett.

Inspektionslucka...

Inspektionslucka..jo, jag vet, men det blir lite krångligt med en vägg i lättbetong. Vill nog hitta en lösning med skrav utanför. Varmvattenledning kan man kanske dölja i en handdukstork, men kallvattenledningen blr värre. Jag får höra med en rörmokare om han har någon idé.

Ska rören bara ut ur väggen och in igen efter skarven? Stämmer detta kommer det nog aldrig bli snyggt om du inte sätter lucka eller ett skåp framför.

Det diskretaste är att löda ihop det och måla men det kommer ju synas ändå.

Väggbricka för övergång från dold till synlig rördragning vid väggen så kapar du din priosol där den kommer ut och går vidare med kromad eller vad du nu vill ha med nya rör från väggbrickan. Skarven på rätt ställe samt längd enligt behov. Kan det funka?

Kanske något liknande en sådan

// Mats

Ja, det borde kunna funka tror jag. Tack för hjälpen.

Hörde nu av en försäkringskille att skarvar man prisolrör och läckage uppstår gäller försäkringen trots allt. Finns inga villkor i villaförsäkringen som säger annat.

Tappvatten är tappvatten oavsett rörtyp, har du en sådan skarv dold oavsett rörtyp som börjar läcka kommer förmodligen samtliga försäkringsbolag antingen neka eller sänka ersättningen för skadan.

Dessutom måste du ju bryta plastmanteln runt röret om du ska kunna skarva det om nu tanken var att ev läckage skulle vandra längs röret

Ja, det trodde jag också, men för att försäkringsbolagen skall vägra betalning måste den peka på en paragraf i avtalet som ger dem möjlighet att slippa betala, och den finns inte.

Att medvetet göra avsteg från principerna i tex säker vatten skulle jag gissa att många försäkringsbolag jämställer med att installationen inte är fackmässigt gjord. Fackmässighet står garanterat i försäkringsbolagets finstilda.

Kan du få skriftligt från bolaget dock är det väldigt intressant att se för den framtida diskussionen på forumet

// Mats

Han menade att när det gäller ex. våtskiktet skall det göras på ett fackmannamässigt sätt. Skarvning av rör kan också göras på ett fackmannamässigt sätt även om det sker i ett dolt utrymme. Skarvningen görs på samma sätt i ett dolt utrymme som i ett öppet utrymme. Uppstår en skada blir den oftast större om skadan inte genast upptäcks, men försäkringsbolaget kan inte vägra att ersätta kunden.

Givetvis går det att placera en koppling där den inte är synlig, tex i en låda med läckageindikering ut i ett badrum och inspektionslucka, och det fortfarande är fackmässigt. Med dold brukar ju titt som tätt ofta menas att kopplingen byggs in och blir både svårt/omöjlig att inspektera samt reparera/ersätta. Att göra en sådan lösning är svårt att förena med fackmannamässighet

// Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.