Hej hej.
Har nyligen köpt ett hus med källare. En del av dräneringen till huset ligger under kommunens rör, så dräneringsrören går till en liten brunn med en dränkpump som pumpar upp vattnet genom en slang till en högre brunn.
Problemet jag har är att när pumpen har pumpat klart så rinner vattnet från slangen tillbaks och vattnet stiger till en nivå där pumpen startar igen. Så pumpen startar och stannar konstant med några sekunders mellanrum när det har regnat. Varken bra för pumpen eller för ljudmiljön. Den tidigare ägaren av huset har satt en timer så pumpen bara kör 10 minuter per timme, men det är ju ingen bra lösning.
Borde inte en dränkpump ha en backventil? Eller förväntas man sätta en sån på slangen? Eller hur löser man annars problemet?
Pumpen är märkt med Selekta Modell HN5218 och verkar ha en inbyggd flottör. Hittar inget om den på Internet.
/ Magnus
Har nyligen köpt ett hus med källare. En del av dräneringen till huset ligger under kommunens rör, så dräneringsrören går till en liten brunn med en dränkpump som pumpar upp vattnet genom en slang till en högre brunn.
Problemet jag har är att när pumpen har pumpat klart så rinner vattnet från slangen tillbaks och vattnet stiger till en nivå där pumpen startar igen. Så pumpen startar och stannar konstant med några sekunders mellanrum när det har regnat. Varken bra för pumpen eller för ljudmiljön. Den tidigare ägaren av huset har satt en timer så pumpen bara kör 10 minuter per timme, men det är ju ingen bra lösning.
Borde inte en dränkpump ha en backventil? Eller förväntas man sätta en sån på slangen? Eller hur löser man annars problemet?
Pumpen är märkt med Selekta Modell HN5218 och verkar ha en inbyggd flottör. Hittar inget om den på Internet.
/ Magnus
Ja, det är nog det jag har tänkt som en möjlig lösning. Vill bara höra mig för om det är så "man brukar göra".drakhenke skrev:
En tanke som slagit mig är att det kanske är bra att slang + pump töms på vatten så det inte fryser på vintern, och att det jag egentligen behöver är en pump som går att ställa in så att den startar på en högre nivå istället (så den inte startar om det rinner tillbaks lite).
Är det det lilla vattnet i slangen som får pumpen att starta igen eller är det så att slangen blir hävert och det suger med sig mer? Är det det sistnämnda så se till att slangen hänger i luften så inte den kan suga tbx något vatten. I det första fallet är det värre men backventil gör ju som du redan kommit på gör att vatten kommer stå i slangen och kan frysa. Slangen tål det säkert men vad händer om pumpen börjar gå och det är ispropp? Ett vidare rör skulle ju göra att vatten nivån inte bör höjas så mycket att pumen starta igen när vattnet i slangen rinner tbx.
Det är vattnet i slangen som rinner tillbaks. Eftersom det är en mjuk slang så tror jag inte att det kan bli en häverteffekt ens om den hängde ner i vattnet.snuttjulle skrev:Är det det lilla vattnet i slangen som får pumpen att starta igen eller är det så att slangen blir hävert och det suger med sig mer? Är det det sistnämnda så se till att slangen hänger i luften så inte den kan suga tbx något vatten. I det första fallet är det värre men backventil gör ju som du redan kommit på gör att vatten kommer stå i slangen och kan frysa. Slangen tål det säkert men vad händer om pumpen börjar gå och det är ispropp? Ett vidare rör skulle ju göra att vatten nivån inte bör höjas så mycket att pumen starta igen när vattnet i slangen rinner tbx.
Ett vidare rör skulle kunna fungera, eller i det här fallet kanske en enklare lösning är en smalare slang som leder bort vattnet.
Eftersom det här inte verkar vara något vanligt problem så undrar jag om jag inte har en ovanligt dålig pump. Den stannar och startar vid nästan exakt samma nivå, så det behövs väldigt lite vatten som rinner tillbaks för att trigga den. Om den pumpade några sekunder extra efter att nivåbrytaren slagit av så skulle den hinna sänka nivån tillräckligt för att den skulle kunna tåla lite vatten som rinner tillbaks. Har också sett att det finns pumpar där man kan ställa på och av-nivån separat.
Oftast har dränkbara pumpar enkla nivåbrytare som ger precis det fenomen du beskriver. Se om du kan ta bort nivåvakten och ersätta den med en en som är avsedd för ändamålet - annars får du byta pumpen också.
Så här gjorde jag till slut: Jag bytte både pumpen och slangen. Pumpen blev en Kärcher SCP 12000 nivåsensor och den pumpar i 10 sekunder efter vattnet nått upp till sensorn. På så sätt hinner den pumpa bort betydligt mer vatten än det som rinner tillbaks. Det följde också med en backventil, men den valde jag att inte använda för att undvika att det står vatten i slangen som fryser. Slangen bytte jag till en smalare än den som var innan. På så sätt är det mindre vatten som rinner tillbaks. Funkar mycket bra nu! Tack för hjälpen!