Har ett köksavlopp som krånglar på ett mycket märkligt sätt.
Det har funkat bra i många år men nu är det återkommande problem.
Vattnet rinner ner i plastvattenlåset under bänken där det sedan släpps ut
i en 90 graders böj som ligger längs golvet. Golvröret är ca 1 m långt innan det vinklas 90 grader igen och rinner ner till stammen i källarvåningen.
Detta har funkat perfekt i flera år.
Jag har kopplat loss hela plastpaketet under bänken och spolat med trädgårdsslangen rätt ut i avloppet och det rinner som det skall. Även testat med rensband.
Men så fort jag sätter tillbaka plastpaketet under bänken så stoppar det direkt.
Jag har gjort rent delarna i plastpaketet inkl.vattenlåset men det hjälper inte.
Vid ett tillfälle så fick jag det att rinna bra. Då gjorde jag inget annat än att demontera och montera tillbaka plastpaketet. Detta höll i några veckor sedan var det samma visa igen.
Alla andra tappställen i huset har avlopp som funkar perfekt.
Enligt husritningen så skall det finnas en RA(Rensanordning) i källargolvet men jag har inte hittat den, kanske var den påtänkt när huset byggdes 1975 men blev aldrig installerad. Jag har iallafall aldrig hört talas om en sådan.
Det känns nästan som det är något vakuumfel med avloppet.
Det funkar ju bra utan plastpaketet och även ibland med det också
för att plötsligt totalvägra.
Tacksam för tips och ideer hur jag skall komma tillrätta med detta mycket irriterande problem.
Det har funkat bra i många år men nu är det återkommande problem.
Vattnet rinner ner i plastvattenlåset under bänken där det sedan släpps ut
i en 90 graders böj som ligger längs golvet. Golvröret är ca 1 m långt innan det vinklas 90 grader igen och rinner ner till stammen i källarvåningen.
Detta har funkat perfekt i flera år.
Jag har kopplat loss hela plastpaketet under bänken och spolat med trädgårdsslangen rätt ut i avloppet och det rinner som det skall. Även testat med rensband.
Men så fort jag sätter tillbaka plastpaketet under bänken så stoppar det direkt.
Jag har gjort rent delarna i plastpaketet inkl.vattenlåset men det hjälper inte.
Vid ett tillfälle så fick jag det att rinna bra. Då gjorde jag inget annat än att demontera och montera tillbaka plastpaketet. Detta höll i några veckor sedan var det samma visa igen.
Alla andra tappställen i huset har avlopp som funkar perfekt.
Enligt husritningen så skall det finnas en RA(Rensanordning) i källargolvet men jag har inte hittat den, kanske var den påtänkt när huset byggdes 1975 men blev aldrig installerad. Jag har iallafall aldrig hört talas om en sådan.
Det känns nästan som det är något vakuumfel med avloppet.
Det funkar ju bra utan plastpaketet och även ibland med det också
för att plötsligt totalvägra.
Tacksam för tips och ideer hur jag skall komma tillrätta med detta mycket irriterande problem.
Om det är en enkel-ho och det är stopp från överlöpshålet kan det vara vakuum som spökar.
Ingen renslucka på röret (gömt/dolt) ngnstans sista metern innan det går ner i källargolvet?
ps.när du ändå är där och bökar så byt 90 böjarna mot dubbla 45
r
Ingen renslucka på röret (gömt/dolt) ngnstans sista metern innan det går ner i källargolvet?
ps.när du ändå är där och bökar så byt 90 böjarna mot dubbla 45
Redigerat:
Ja man brukar sätta en renslucka på det stående röret innan det går ner golvet i källaren, men det är oftast om rören försvinner i källargolvet (du har kanske det draget i källartaket?).Oftast lagom högt för att ställa en hink nedanför isåfall.
Plastpaketet har normalt ingen sil så det är inget konstigt.Det är inte så att ett rör i "plastpaketet" går för långt i ett annat och täpper till flödet?
Plastpaketet har normalt ingen sil så det är inget konstigt.Det är inte så att ett rör i "plastpaketet" går för långt i ett annat och täpper till flödet?
Tack för ditt svar.
Avloppsstammen ligger i själva källargolvet.
Det stående röret som löper från köket ner till källargolvet är inbyggt och
intapetserat i en trumma i ett hörn av rummet.
Hade hoppats att få ordning på stoppet utan att riva detta, det kanske inte
ens finns någon rensanordning här.
Tror du att det finns någon renslucka i det stående röret?
Jag har ändrat och experimenterat och justerat rören i plastpaketet men det hjälper inte.
Häromdagen var det totalstopp och nu funkar det igen utan att jag gjort någonting.
Avloppsstammen ligger i själva källargolvet.
Det stående röret som löper från köket ner till källargolvet är inbyggt och
intapetserat i en trumma i ett hörn av rummet.
Hade hoppats att få ordning på stoppet utan att riva detta, det kanske inte
ens finns någon rensanordning här.
Tror du att det finns någon renslucka i det stående röret?
Jag har ändrat och experimenterat och justerat rören i plastpaketet men det hjälper inte.
Häromdagen var det totalstopp och nu funkar det igen utan att jag gjort någonting.
Ja, jag är ganska säker (men tänker inte gå ed på det
)på att det finns en renslucka på röret innan det går ner i källargolvet, speciellt om röret alltid kommit från köket.
Rören får ju med tiden en oönskad fodring invändigt av "slem jox", kan vara så att ett stycke av det har delvis släppt och hänger där och ställer till det för dig. Då kan du försöka med att spola röret med högtryck och ett för speciellt munstycke du sätter på slangen och kör ner i röret.Tänk då på att köra ner så mycket slang som möjligt innan du börjar spola så att inte du pluggar framåt med jox, om du förstår.
Sen finns ju alternativet spolbil också...men dom tar ju betalt:S
Rören får ju med tiden en oönskad fodring invändigt av "slem jox", kan vara så att ett stycke av det har delvis släppt och hänger där och ställer till det för dig. Då kan du försöka med att spola röret med högtryck och ett för speciellt munstycke du sätter på slangen och kör ner i röret.Tänk då på att köra ner så mycket slang som möjligt innan du börjar spola så att inte du pluggar framåt med jox, om du förstår.
Sen finns ju alternativet spolbil också...men dom tar ju betalt:S
Ja, tappade bort det här med luften lite. Sitter det överlöpshål(vet f-n inte vad det heter) i ena hon? Det hålet( längst upp vid kanten på hon) ska vara förbundet med slang/rör till toppen på ditt "plastpaket" så att det luftar. Kolla så att det är så och så att det inte blivit stopp där.drakhenke skrev:
Hoppas du inte rivit trumman i källaren redan:blushing: innan du kollat det.
Jag tror alltmer på att det är någon form av luftproblematik.
Det finns inga hål högst upp i kanten på hoarna.
Det konstiga är att hoarna och plastpaketet sett likadant ut
och funkat i alla år. Vad är det som kan ha tillstött som gör att det inte funkar?
Har plastpaketet/vattenlåset någon inbyggd luftning som kan ha gått sönder?
Finns det färdiga vacuumventiler att köpa som passar på avloppet?
Bifogar en bild på det utifall det kan ge lite mer info om felet.
Har en Alto högtryckstvätt med tillbehörspolslangmunstycke.
Vet inte om jag vågar köra ner det och använda det.
Rädd att något kan gå sönder inne i stammarna.
Det finns inga hål högst upp i kanten på hoarna.
Det konstiga är att hoarna och plastpaketet sett likadant ut
och funkat i alla år. Vad är det som kan ha tillstött som gör att det inte funkar?
Har plastpaketet/vattenlåset någon inbyggd luftning som kan ha gått sönder?
Finns det färdiga vacuumventiler att köpa som passar på avloppet?
Bifogar en bild på det utifall det kan ge lite mer info om felet.
Har en Alto högtryckstvätt med tillbehörspolslangmunstycke.
Vet inte om jag vågar köra ner det och använda det.
Rädd att något kan gå sönder inne i stammarna.
Luftningsproblemet kan faktiskt bero på tilltäppt avlopp också. Jag råkade i vintras ut för att min köksho knappt ville släppa ut diskvattnet. Först gissade jag på stopp i avloppet och körde ett rensband åtminstone 5 meter ner i stammen men utan att det hjälpte. Då trodde jag att det berodde på att den stränga vintern isat igen mitt avluftningsrör på taket, för det fanns ett litet skruvlock/rensrör på rören under diskbänken (som du verkar ha längst ner till vänster, men min satt lodrätt. När man försiktigt lossade lite på det så att luft kunde komma in/ut rann vattnet på i hyfsad fart.
Men inte heller när det blev blidväder så blev det någon förbättring, så det kunde inte bero på igenisat avluftningsrör.
När jag så framåt våren bytte hela stammen i källaren så noterade jag att köksavloppets stam var rätt ihopgeggad (men inget distinkt stopp som rensbandet rått på), och när jag så bytte till nya fräscha avlopssstammar så rann vattnet på som aldrig förr!
Men inte heller när det blev blidväder så blev det någon förbättring, så det kunde inte bero på igenisat avluftningsrör.
När jag så framåt våren bytte hela stammen i källaren så noterade jag att köksavloppets stam var rätt ihopgeggad (men inget distinkt stopp som rensbandet rått på), och när jag så bytte till nya fräscha avlopssstammar så rann vattnet på som aldrig förr!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Jag tror också på stopp i avloppet, luft ska ut ur avloppet när vatten ska in och där hänger det sig.
Protte
Protte
Vad har avluftninsröret på taket för funktion till avloppet under kökshon?Då trodde jag att det berodde på att den stränga vintern isat igen mitt avluftningsrör på taket, för det fanns ett litet skruvlock/rensrör på rören under diskbänken (som du verkar ha längst ner till vänster, men min satt lodrätt. När man försiktigt lossade lite på det så att luft kunde komma in/ut rann vattnet på i hyfsad fart.
Ja det locket jag har är bara en öppning där man kan rensa ut större skräp o hår o sånt.
Kanske skulle ta o öppna lite lätt här nästa gång det blir stopp o se vad som händer.
Annars blir det väl till att bryta upp trumman i väggen där avloppet sitter.
Fattar inte hur man kan bygga in ett rör som behöver servas ibland.
Knepigt det här...men som du säger har det ju fungerat i alla år, så det som kan ha tillstött är ju skräp/gegga. Jag tror inte att du ska behöva vara orolig för att ha sönder rören om du spolar med högtryck.
Kör in slangen uppe i köket så långt ner det går ( helst tills att det där 70 ? röret går i stammen i källaren, men det är ju kanske väldigt svårt att avgöra) sätt sedan på vatten och spola dig bakåt upp.
Kör in slangen uppe i köket så långt ner det går ( helst tills att det där 70 ? röret går i stammen i källaren, men det är ju kanske väldigt svårt att avgöra) sätt sedan på vatten och spola dig bakåt upp.

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Avlopps slangen från diskmaskinan är inte rätt monterad.
Den ska gå i en böj upp till en nivå som är lite högre än botten på diskhon.
Om det löser dina problem vet jag inte men det riskera bli bakfall in i disken som den sitter nu.
Den ska gå i en böj upp till en nivå som är lite högre än botten på diskhon.
Om det löser dina problem vet jag inte men det riskera bli bakfall in i disken som den sitter nu.
Den är rätt monterad, den sitter högst upp i hon, slangen döljs av vattenlåset på bilden.