Byggahus.se
Ska precis till att (strax) dra upp ejektor slangarna för att byta till djupvattenpump då våran ejektorpump från 1969 har gett upp.

Vi har ju borrhålet inomhus (badrummet, i en skrubb) - kommer vi att få upp 2x 32m leriga slangar nu eller är de bara blöta ?

Finns det några andra tips ?

De borde bara vara blöta. Är ni flera personer som ska dra upp slangarna (vilket kan krävas) kan en person torka av dem vartefter de övriga drar upp slangen ur hålet.

Fy faaaan vad skitigt det var.
Det såg ut i badrummet som en scen från CSI där någon har blivit brutalt mördad, men det var brun-svart istället för rött. skit överallt

Låter inget kul :(. Hoppas resten av huset inte ser lika illa ut. Badrummet kanske går att spola rent när ni får igång den nya pumpen :D.

Y
vi drog upp min slang, det var någon brunaktig sörja på denna... hade stygga förorenade testvärden på vattnet...

tog in en spolbil, de spolade ren brunnen... bytte slang (annan dimension, gick att torka ren den gamla) och på med en damask över borrhålet så regnvatten inte smet ner i dricksvattnet... och vips så fick jag jättefina testvärden... klart värt typ 3000kr eller vad spolbilen tog... kontra att jag annars hade behövt två filter för totalt 25000kr.... Samt att vi gjorde rent hydroforen så gott det gick men jag har inte vågat dricka vattnet sedan jag såg hur den sågut invändigt.. uärk..

Jo, jag hörde också att med spolbilen så står skiten som en fontän upp ut hålet vilket funkar bra om man har borrhålet på gräsmattan och mindre bra om borrhålet är i badrummet :)

Men vem placerar borrhålet inomhus?

Protte

Inte så ovnaligt som man tror, förr (-40 till -70 tal) så satte man borrhålet någon eller några meter från huset, bygger man då ut huset - vilket inte heller är ovanligt så hanmar det inomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.