3 881 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Dra 32mm PEM genom 110 rör
Ska bygga ett garage ca 20 meter från huset och då behöver jag ha dit lite vatten. Som tur är ligger det redan ett 110rör från huset nästan till den kommande garageplattan. I detta rör tänkte jag dra en 32mm PEM slang för att slippa gräva sönder massa stenläggning mm. 110 röret används inte till något och jag drog faktiskt i en dragtråd för en massa år sedan i förebyggande syfte.
Nu till min fråga, kommer det att gå att dra 32 mm PEM slang genom detta rör, det är en del böjjar hit och dit men jag tänkte om jag får dra igenom en stark lina eller vajjer och sedan typ vinschar igenom PEM slangen.
Kommer detta gå?
Eller finns det bättre förslag?
Nu till min fråga, kommer det att gå att dra 32 mm PEM slang genom detta rör, det är en del böjjar hit och dit men jag tänkte om jag får dra igenom en stark lina eller vajjer och sedan typ vinschar igenom PEM slangen.
Kommer detta gå?
Eller finns det bättre förslag?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur mycket böjar då? Har du 90 gradare tror jag nog att du kan glömma det. Är det en enstaka 30-gradare, kan det funka. Smörj slangen med silokonspray och gör en nogrann infästning av din vajer. Inte kul om den går av och du står utan dragsnöre dessutom. Ha någon som hjälper till att mata från ena sidan, samtidigt som du drar med vinschen.
Rapportera hur det gick...
Rapportera hur det gick...
Går nog bra det. Dra på med glidex eller liknande av bara fan så går det enormt mycket lättare.
En står helst vid nedförningen och drar på glidex (eller liknande) på röret och den andre drar, det brukar hjälpa bra om man skjuter på samtidigt som man drar.
Se också till att "spetsen" inte har kanter som kan hugga i utan gör den konad eller liknande.
För att fästa vajern så borra två hål i röret och ta två buntband, borra inte för nära kanten utan kanske 3-6 cm in på röret.
Vill man få röret superböjligt kan man spola varmvatten i det annars funkar solen också bra.
En står helst vid nedförningen och drar på glidex (eller liknande) på röret och den andre drar, det brukar hjälpa bra om man skjuter på samtidigt som man drar.
Se också till att "spetsen" inte har kanter som kan hugga i utan gör den konad eller liknande.
För att fästa vajern så borra två hål i röret och ta två buntband, borra inte för nära kanten utan kanske 3-6 cm in på röret.
Vill man få röret superböjligt kan man spola varmvatten i det annars funkar solen också bra.
Jaha då var det avklarat. Gick bra men lite bökigare än tänkt. Fäste en stålvajjer i pemslangen med bult och lite brickor. Drog sedan ihop hela kalaset till slangen blev helt platt (jag drog alltså så hårt jag kunnde). Sedan vinschade jag på andra änden av rörer. Vinchen pajjade pga av överbelastning, (kuggarna gick), det var iförsig en skit vinsch med max kapacitet på ca 2-300 kg. Fäste få vajjer i grävmaskinen och backade samt använde skopan för att dra och vipps så gick den igenom och den höll oxo.
Trodde elskyddsröret skulle bli ännu svårare nu när det låg en pem slang i redan men den var bara att dra igenom med repet jag hade liggande i.
Slutet gott allting gött.
Trodde elskyddsröret skulle bli ännu svårare nu när det låg en pem slang i redan men den var bara att dra igenom med repet jag hade liggande i.
Slutet gott allting gött.
Liknande trådar
-
Förslag på dragning av PEM-slang (kommunalt vatten).
Vatten & Avlopp -
Fiberdragning utan skyddsrör/pem.
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur koppla ihop PEM 32mm Slang och utkastare / andra ändan PEM 32 Sland och Gardena Slang
Vatten & Avlopp -
Värmeförluster nedgrävd 32mm Pem
Pool -
Dräneringsventil för PEM-slang (gardena pipeline system)
Vatten & Avlopp